کد خبر : 1635367 | 17 شهریور 1398 ساعت 12:40 | 9K بازدید | 0 دیدگاه

حرف مهم یک مصاحبه پرسروصدا

دولت پیام خصوصی سازی فوتبال را می شنود؟

محمدرضا زنوزی مالک تراکتور با حضور در برنامه ورزش و مردم، امواج خبری تازه ای پیرامون خود و تیم تحت اختیارش تراکتور ایجاد کرده است.

دولت پیام خصوصی سازی فوتبال را می شنود؟

به گزارش "ورزش سه"، زنوزی در این گفتگوی تلویزیونی حرف های مختلفی درباره شرایط نابرابر موجود بین دو تیم تهرانی بین تیم های شهرستانی به زبان آورد و فضای مطبوعاتی ایران را به آپارتاید رسانه ای (یک سو نگری یا توجه به یکی دو تیم خاص) متهم کرد و در عین حال دولت و فدراسیون فوتبال را متهم به تقسیم ناعادلانه امکانات بین این دو تیم کرد.

 

در عین حال او در پایان صحبت هایش خطاب به هواداران استقلال و پرسپولیس گفت: نباید از این حرف ها ناراحت بشوند چرا که او در نهایت به قصد دلسوزی این صحبت ها را به زبان آورده چرا که یک سیستم ناکارآمد در حال اداره این دو باشگاه است و این دو باشگاه با شرایط فعلی هرگز در حد و اندازه پتانسیل شرایط مطلوبی پیدا نخواهند کرد.

 

این صحبت ها واکنش متفاوتی را در فضای مجازی ایجاد کرده و البته بخش زیادی از واکنش ها به مسائل هوادارانه و تعداد هواداران تیم تراکتور اختصاص یافته است. اما در عین حال بخشی از کاربران اقدام به برجسته کردن این قسمت از حرف های زنوزی کرده اند که در نهایت راه نجات فوتبال ایران از ورطه کنونی، چیزی جز خصوصی سازی نیست.

 

اشاره زنوزی به موضوع رهایی دو تیم استقلال و پرسپولیس از دولت، چیزی است که مطالبه اصلی هواداران این دو تیم نیز هست و احتمالا وزارت ورزش نیز بعد از تحمل مشکلات فراوان به خصوص در دو سال گذشته از سوی هواداران دو تیم (به خصوص استقلال) که وزارت خانه را به جانبداری از تیم مقابل متهم می کنند، دیگر توش و توانی برای ادامه در این مسیر ندارد.

 

با این وصف به نظر می رسد آن چه که زنوزی در برنامه ورزش و مردم به زبان آورده، اراده کلی هواداران و مدیران ورزش در ایران نیز هست اما مشخص نیست که باوجود تاکید به واگذاری امور به بخش خصوصی که قبلا در سیاست های کلی اصل 44 به دولت ها ابلاغ شده، این اتفاق رخ نداده و همچنان دولت به نقش آفرینی در امور جزئی علاقه مند است.

 

البته گفته می شود که وزارت ورزش این بار عزم جدی در واگذاری این دو تیم به بخش خصوصی دارد که باید منتظر به نتیجه رسیدن این اراده بمانیم.

 

اگر این بار وعده وزارت ورزش در حد وعده باقی نماند، به این معناست که استقلال و پرسپولیس در فصل آینده با مالکین خصوصی به کار ادامه خواهند داد؛ چیزی که می تواند فضای فعلی و اعصاب خردکن فوتبال ایران را به سمت و سوی تازه هدایت کند و البته فضایی برای رقابت منصفانه همه تیم ها فراهم آورد.

 

چیزی که فیفا به عنوان قانون گذار اصلی به آن صحه گذاشته، مسئله رقابت منصفانه در سطوح مختلف است و به همین دلیل مالکیت مشترک تیم ها مذموم شمرده می شود و اگر استقلال و پرسپولیس در این مسئله پیشگام باشند، می شود انتظار داشت که خصوصی سازی به تمام فوتبال ایران سرایت کند.

دیدگاه‌ها