کد خبر : 1635831 | 20 شهریور 1398 ساعت 15:08 | 29.8K بازدید | 0 دیدگاه

این نسل رویایی فوتبال ایران است

مصطفوی: روش ویلموتس دشوارتر از کی روش است

تیم ملی ایران در اولین بازی اش در مقدماتی جام جهانی 2020 در یک بازی تهاجمی توانست هنگ کنگ را در زمین خودش مغلوب و بازی ها را با پیروزی آغاز کند.

مصطفوی: روش ویلموتس دشوارتر از کی روش است

به گزارش" ورزش سه" بازی تیم ملی ایران برابر هنگ کنگ اولین آزمون رسمی مارک ویلموتس سرمربی جدید تیم بود. او در این بازی هم تیمش را با یک ترکیب و ایده تهاجمی به میدان فرستاد و توانست علاوه بر کسب یک برد دو بر صفر و قاطعانه فرصت های زیادی را هم روی دروازه حریف ایجاد کند. تیم ملی ایران در دومین دیدارش باید روز هجدهم مهرماه در تهران با کامبوج دیدار کند هرچند بازی های سخت تر تیم ملی در این گروه می تواند مقابل عراق و بحرین دو تیم قدرتمند غرب آسیا باشد. صالح مصطفوی مربی و کارشناس فوتبال ایران بازی تیم ملی ایران برابر هنگ کنگ و عملکرد فنی مارک ویلموتس را تحلیل کرده است که آن را در زیر می خوانید:


تیم ملی با توجه به اینکه پیش بینی می کردند هنگ کنگ با تراکم دفاعی بالا بازی کند سیستم مناسبی انتخاب کرده و با یک مهاجم هدف و یک مهاجم سایه برابر حریفش بازی کرد.


مهاجم سایه


انتخاب مهاجم سایه تیم ملی در این بازی یک انتخاب بسیار هوشمندانه بود. در این روش سردار آزمون به عنوان مهاجم سایه بازی کرد و توپ را از خط هافبک جمع می کرد و این باعث می شد تا دو تاهافبک تیم بتوانند به داخل و عمق آمده و به حریف آسیب بزنند. در این روش آن ها در موقعیت سازی خیلی موفق بودند. وقتی ترکیب تیم ملی اعلام شد خیلی ها براساس این تفکر سنتی فکر می کردند بازی دادند سردار و کریم انصاریفرد به این معنا است که تیم ملی می خواهد از چپ و راست توپ روی دروازه بریزد چرا که این تفکر هنوز فکر می کند که تیم های شرق آسیا میانگین قد و توان فیزیکی پایین تری دارند و همین باعث شده تا تیم ملی با استفاده از دو مهاجم می خواهد توپ های بلند روی دروازه بریزد. اما ویلموتس نشان داد شناخت خوبی از هنگ کنگ دارد چرا که آن ها بازیکنان قد بلندی در خطوط مختلف داشتند. سرمربی تیم ملی برای این بازی از آن روش سنتی استفاده نکرد و تیم از تاکتیکی استفاده کرد که معلوم بود روی آن کار شده است.


حمله بدون افت فشار


تیم ملی در این بازی با یک تاکتیک کاملا حساب شده بازی کرد چرا که به جای ارسال های پرتعداد ، بیشتر توپ هایش را زمانی روی دروازه حریف آورد که  هافبک های کناری یا سردار و کریم در فضای بین هافبک ها و دفاع وسط های حریف و همچنین فضای بین مدافعان کناری و مدافعان وسط صاحب توپ شوند. در این روش هم علیرضا جهانبخش و هم مهدی ترابی نقش خیلی مهمی داشتند. ما اگر در این بازی سامان قدوس و مهدی طارمی را داشتیم وضعیت خیلی بهتر هم می شد. من فکر می کنم طارمی و قدوس در صورت بازگشت در پست جهانبخش و ترابی بازی کنند هرچند طارمی می تواند در پوزیشن سردار بازی کرده و سردار آزمون در نوک حمله قرار بگیرد.


نقش مدافعان میانی


ما از نظر کیفیت بازیکنان در آن بخش در بخش تهاجمی وضعیت بسیار خوبی برای این مدل بازی داریم. موقعیت هایی که در این روش اجرا می شود شبیه منچسترسیتی است. ما برای این مدل بازی که براساس مالکیت توپ است نفرات متفاوتی داریم و می توانیم برنامه های متفاوتی را اجرا کنیم. یکی از دلایلی که ما توانستیم هفتاد دقیقه فشار روی دروازه حریف را حفظ کنیم نقش دو مدافع میانی تیم بود. یک نکته ای هست ما در بعضی بازی ها مثل بازی مقابل عمان یا همین بازی برابر هنگ کنگ در ضدحلماتی غافلگیر شده و حتی پنالتی هم دادیم و محمدحسین کنعانی زادگان و سیدمجید حسینی مورد انتقاد قرار گرفتند. اما مورد مهمی که درباره این بازیکنان توسط خیلی از افراد دیده نمی شود نقشی است که در تاکتیک پرس تیم ملی ایفا می کنند. در این روش هافبک های ما برای حمایت از بازیکنان خط جلو می روند و دفاع وسط ها باید این آمادگی را داشته باشند که اگر توپ به این منطقه آمد آن را قطع و یا با فشار برروی حریف توپ را بگیرند. دیگر اینگونه نیست که دفاع وسط های ما در زمان ضدحمله در زمین خودمان بمانند. کنعانی زادگان و سیدمجید حسینی هم جوان هستند و هم فیزیک خیلی خوبی دارند. در این خط ما مرتضی پورعلی گنجی و روزبه چشمی را هم داریم که هر دو سابقه بازی در هافبک دفاعی را هم دارند و این ترکیب بسیار خوبی در خط دفاعی ایران ساخته است چرا که آن ها قدرت قطع توپ را دارند و می توانند پرس و فشار را حفظ کنند. ما با این نفرات و ساختار بسیار خوبی که تیممان دارد می توانیم یکی از تیم های ملی قوی در سطح جهان و حتی در میان شانزده تیم اول باشیم.

 

1433287


فوتبال مالکانه ویلموتس


ویلموتس می خواهد فوتبال مالکانه بازی کند و ما برای اجرای این روش هافبک های بسیار خوبی داریم. امید ابراهیمی، احسان حاج صفی و سعید عزت اللهی در این خط عالی هستند و نباید فراموش کرد که علی کریمی نیز فوق العاده بازی کرد. کریمی هم از آن دسته هافبک هایی است که هم توپ های نزدیک را می بیند و هم پاس های دور خوبی می دهد. ما هافبک های جوان و در عین حال باتجربه ای داریم که انرژی بالایی هم دارند.


نسل رویایی


ما الان یکی از بهترین نسل های فوتبالمان را داریم. ما از نظر بازیکن برای اجرای فوتبال مالکانه ابزار بسیار خوبی داریم که در سطح اروپا بازی می کنند. سردار آزمون که عالی است و مهدی طارمی در لیگ پرتغال فوق العاده نشان داده است. آنقدر بازیکن خوب داریم که برخی از بازیکنانی که واقعا شایستگی اش را دارند مثل کاوه رضایی، مهرداد محمدی و علی علیپور دعوت نمی شوند. ما در خط دفاعی محمد نادری را داریم که به نظر من یک بازیکن فوق العاده است اما آنقدر بازیکن خوب و سطح بالا داریم که بازی به او نمی رسد. امیدوارم یکسری بازیکنان جوان مثل الهیار صیادمنش هم به این ترکیب آرام آرام اضافه شوند مثل کاری که کی روش انجام داد و تنها به یک بازیکن اکتفا نکنیم.


بازی های سخت آینده


من فکر می کنم با روشی که تیم ملی انتخاب کرده تا بازی با عراق به شرایطی می رسد که می تواند بازی خودش را به حریف دیکته کند و این موضوع خیلی مهمی است. بارسلونا هم بازی اش را به حریفانش دیکته می کند اما ممکن است گاهی ببازد یا مساوی کند.


و نکات مثبت ویلموتس


ویلموتس یک مربی بی حاشیه و یک مربی است که کارش را انجام داده است. او نکات مثبت خیلی خوبی دارد و واقعا باید به فدراسیون فوتبال به خاطر این انتخاب تبریک گفت. یکی از مهمترین اتفاقات این است که یک دستیار انتخاب شده که هیچ حرف و حدیثی ندارد. وحید هاشمیان کسی است که مدارج مربیگری را در بالاترین سطح دنیا گذرانده، بازیکن سطح بالا با وجهه ملی بوده، خوش اخلاق و بسیار محبوب است و این انتخاب نشان می دهد همه چیز سرجایش است.


سبک دشوارتر از کی روش


به نظر من سبکی که تیم ملی با ویلموتس بازی می کند بسیار سبک دشوارتری از نوع بازی کی روش است. این سبک اجرای دقیق و تمرکز بالایی می خواهد و کار طولانی تری لازم دارد. من فکر می کنم این سبک سخت تری است و هماهنگی در آن زمان زمان بیشتری نیاز دارد.

دیدگاه‌ها