کد خبر : 1636844 | 25 شهریور 1398 ساعت 09:23 | 17.9K بازدید | 0 دیدگاه

یکسال برای یک صدم ثانیه تمرین می‌کنم

تفتیان: می‌خواهم سریع‌ترین مرد دنیا شوم!

سریع‌ترین مرد ایران گفت: در فرانسه به دونده‌های بیشتر از ستاره‌های پاری‌سن ژرمن توجه می‌شود.

تفتیان: می‌خواهم سریع‌ترین مرد دنیا شوم!

به گزارش "ورزش سه"، حسن تفتیان قهرمان دو میدانی و سریع ترین مرد ایران که اخیرا توانست سهمیه حضور در المپیک ۲۰۲۰ را هم کسب کند، امروز میهمان برنامه سلام صبح بخیر بود.


تفتیان در ابتدا درباره عنوان آرزوی بولت شدن که عنوان برنامه بود گفت: خیلی به این فکر می کنم که روزی سریع ترین مرد دنیا شوم. نمی گویم همین امروز یا حتما باید این اتفاق بیفتد اما کسی هستم که همیشه اهداف بزرگی انتخاب کردم و دوست دارم به آنها برسم.


وی درباره سختی دو میدانی اظهار کرد: دو میدانی و رشته ما پر از تکنیک است و شما باید به حداکثر آمادگی جسمانی و بدنی برسید و تمام این تکنیک ها باید ناخودآگاه اتفاق بیفتد چون در 10 ثانیه برای فکر و تصمیم گرفتن فرصتی وجود ندارد. بنابراین سالیان درازی لازم است تا این تکنیک ها در فرد نهادینه شود. این موضوع دو میدانی را جذاب می کند و باعث می شود خیلی از کشورها روی آن سرمایه گذاری کنند.


این دونده ادامه داد: گل سرو سبد دو میدانی هم 100 متر است و همه می خواهند در المپیک سهمیه داشته باشند و اینکه سریع ترین مرد دنیا از چه کشوری خواهد بود برای همه مهم است وهمه کشورها با هزینه های سنگین به دنبال این موضوع هستند. همه چیز به خاطر همان صدم ثانیه است. من یک سال تمرین می کنم برای یک صدم ثانیه! یعنی ثانیه را به 100 قسمت تقسیم کنید و بدانید من برای هر صدم ثانیه یک سال تمرین می کنم. من رکورد قبلی 10.4 بود حالم به 10.3 رسیده ام.


تفتیان تصریح کرد: شرایط جوی و باد، استادیوم، رقبا و شرایط ذهنی دست به دست هم می دهند تا رکوردی ثبت شود. دقیق نمی تونم بگویم آخرین رکوردم چه بوده است اما 9.70 صد متر را دویده ام و اوسین بولت 9.58 این مسیر را دوید. همه این عوامل و شرایط باید دست به دست هم بدهند تا روز مسابقه رکورد بزنیم. امیدوارم اگر خدا بخواهد به زودی رکورد بزنم.


او درباره زدن رکورد بولت در تمرین گفت: این اتفاق تا به حال نیفتاده. ولی شک نکنید خود بولت هم در تمرین رکورد پایین‌تر از مسابقه زده.


این قهرمان یادآور شد: همین 10 ثانیه میلیون ها بیننده دارد، دو میدانی یکی از پرطرفدارترین رشته های دنیا است و از لیگ الماس که بیننده های میلیونی دارد و چند هزار تماشاچی برای هر مسابقه به استادیوم می آیند در کشور ما به خاطر اینکه پخش زنده ندارد اکثر مسابقاتی که من شرکت می کنم از خیلی کشورها پخش زنده دارد اما از ایران نه و این باعث شده مردم زیاد علاقه نشان ندهند. در المپیک قبلی که توانستم به نیمه نهایی صعود کنم برای من خیلی جذاب بود. مطمئنا اگر دیده شود در ایران هم علاقمندان خاص خود را دارد. اما متاسفانه اندازه دنیا در ایران طرفدار ندارد.


وی درباره تمرین در کنار تیم پاریسن ژرمن توضیح داد: دونده ها جزو مشاهیر ورزشی کشورهای مختلف به حساب می آیند.  در کمپ  فرانسه که من هستم بازیکنان معروف فوتبال می آیند اما آنقدر کلاس دو میدانی در اروپا بالا است که یک بازیکن دو میدانی و با ورزشکار جهانی برابری می کند.


تفتیان درباره وضع زندگی خود در مقایسه با دیگر قهرمانان این رشته گفت: ما از این طرف قضیه هم نسبت به رقبا عقب هستیم. اسپانسرهای قوی اینها را حمایت می کند و سریع ترین مردان دنیا حمایت بسیاری می شوند. بولت جت شخصی داشت و سالی میلیون یورو قرارداد داشت. زمانی که فعالیت حرفه ای داشت سالی 20 میلیون یورو از پوما می گرفت و 7 اسپانسر رسمی دیگر هم داشت اما در زمینه اسپانسرینگ ضعیف هستیم و توجه نمی شود به خاطر مسائل تحریم ها هم در جذب اسپانسر خارجی مشکل داریم.


وی تصریح کرد: من با هزینه شخصی به اردو یا مسابقات رفته ام و در ایران هم با هزینه شخصی تمرین می کنم. 10 روز دیگر مسابقات جهانی در قطر است و با رقبایم تفاوت امکانات بالایی دارم و دغدغه ام قرارداد بستن با مربی و رفتن به اردو است. همه هزینه ها را خودم پرداخت کردم.


این دونده در پاسخ به اینکه نقش فدراسیون چیست، تاکید کرد: خوشحال می شوم این سوال را از فدراسیون بپرسید. بارها و بارها با آنها صحبت کردم اما معمولا یک سری مسائل را مطرح میکنند که فکر نمی کنم درست باشد مثلا می گویند هزینه های خیلی سنگینی دارد اما اینطور نیست. ورزشکاری که باید به المپیک برود باید  حداقل ها را داشته باشد و شرایط نسبی نه در حد رقبا اما اینکه مربی و اردو داشته باشم جزو نیازهای ابتدایی است.

دیدگاه‌ها