کد خبر : 1636917 | 25 شهریور 1398 ساعت 13:20 | 16.7K بازدید | 0 دیدگاه

مردی که با فوتبال یک جنگ را پایان داد

فروتن: من و گوتندورف قرار بود مربی تیم‌ملی شویم

رودی گوتندورف مربی مطرح فوتبال آلمان که در اواخر دهه هشتاد میلادی نیز به فوتبال ایران آمد امروز در 93 سالگی درگذشت.

فروتن: من و گوتندورف قرار بود مربی تیم‌ملی شویم

به گزارش" ورزش سه" رودی گوتندورف اسطوره مربیگری فوتبال آلمان و کسی که صاحب رکورد مربیگری در 55 تیم مختلف –از جمله 18 تیم ملی – است، در نود و سه سالگی درگذشت.  سپ بلاتر رئیس سابق فدراسیون جهانی فوتبال به او لقب "امدادگر فوتبال" را داده بود کسی که با حمایت دولت آلمان تبدیل به یک مبلّغ فوتبال در سراسر جهان شد و توانست در برخی از کشورهای ضعیف در قاره های آسیا و افریقا به پیشبرد فوتبال آن ها کمک کند. اوج کار او زمانی بود که در دوران آشفتگی بعد از جنگ قبیله ای و  داخلی کشور رواندا که در سال 1994 و طی آن یک میلیون نفر کشته شدند هدایت تیم ملی این کشور را به عهده گرفت و در این رابطه گفت:« شما نمی توانید به چنین نفرتی اعتقاد داشته باشید، من توانستم دو قبیله را به واسطه فوتبال متحد کنم.» او که در فوتبال آلمان به "رودی بی قرار" معروف است در 33 کشور مختلف جهان مربیگری کرده و یکی از مهمترین مبلغان فوتبال جهان در رشد و گسترش این ورزش محبوب در سراسر دنیا است. گوتندورف در سال 1368 به فوتبال ایران آمد و هدایت تیم امید را به عهده گرفت.

 

1434712


بهمن فروتن مربی قدیمی فوتبال ایران کسی است که رودی گوتندورف را از نزدیک می شناسد. فروتن در ارتباط با این مربی بزرگ آلمانی گفت:« در آلمان یک نهادی بود که ستاره های فوتبال را جمع می کرد و در زمین های کوچک مسابقه برگزار می کرد. من خودم چند سالی مربی این تیم بودم که یک روز رئیس این نهاد آمد و گفت می خواهیم رودی گوتندورف را سرمربی تیم بگذاریم. من گفتم که خیلی هم خوشحال می شوم چون در آن زمان می دانستم به ایران هم آمده و مربی تیم امید بوده است.»

 

1434711

 

او افزود:« وقتی رودی آمد به من گفت تو چکار می کنی؟ و من هم گفتم بازیکن تیمت می شوم و او مربی من هم شد. ما همدیگر را بعد از آن می دیدیم تا زمانی که تیم ملی برای مسابقات جام جهانی 98 آماده می شد. آن زمان داریوش مصطفوی رئیس فدراسیون فوتبال بود و یک روز رودی گوتندورف به من گفت از طریق یک کانال برای مربیگری درایران دعوت شده و از من خواست که باهم به ایران برویم. البته من در آن زمان نمی توانستم به ایران بیایم و رودی هم مدتی بعد گفت که نخواهد رفت.»

 

1434710


بهمن فروتن درباره رودی گوتندورف گفت:« او یک استثنا بود. در آلمان مربیانی که اسم و رسمی دارند و در کشورهای مختلف کار می کنند را "پرنده رنگی " می نامند و رودی یک پرنده رنگی بود. این مربیان در کشورهای زیادی کار می کنند و به هر کشوری می روند رنگ آن کشورها را می گیرند. خود من هم مثل او یک پرنده رنگی بودم و در کشورهای مختلفی مثل سنگاپور، آلمان، مالزی، فرانسه و ایران مربیگری کرده ام.»

 

1434709


او همچنین گفت:« رودی انسان بسیار خوبی بود. یادم هست که از طریق یکی از دوستان مشترکمان حدود سه سال پیش که در آلمان بودم شنیده که رودی تلاش دارد که سرمربی لورکوزن بشود.»

 

دیدگاه‌ها