کد خبر : 1637238 | 26 شهریور 1398 ساعت 17:43 | 31.9K بازدید | 0 دیدگاه

شهرآورد گمشده، بردهای پرگل و کارت های قرمز

یکشنبه؛ روز کامبک های رویایی در دربی

دربی شماره 91 تهران دوازدهمین دربی میان دو تیم استقلال و پرسپولیس است که در روزیکشنبه برگزار می شود .

یکشنبه؛ روز کامبک های رویایی در دربی

به گزارش" ورزش سه" شاید جالب باشد اما یکشنبه یک روز غیرمعمول برای برگزاری دربی در تاریخ مسابقات استقلال و پرسپولیس نیست. دربی 29 شهریور که در روزیکشنبه برگزار می شود دوازدهمین بازی دو تیم در این روز است. جالب تر اینکه بعد از روز جمعه با 56 دربی یکشنبه روزی است که بیشترین مسابقه شهرآورد در آن برگزار شده است.


کارت های قرمز


شهرآوردهایی که روز یکشنبه برگزار شده معمولا بازی هایی جذاب و البته پرحاشیه بوده است. در مجموع دربی هایی که در روز یکشنبه برگزار شده و از مجموع 11 بازی 7 کارت قرمز به بازیکنان دوتیم داده شده است.


شهرآورد در تقویم


در طول نود دربی که پیش از این برگزار شده 56  بازی در روز جمعه بوده است. اولین بازی تاریخ دو تیم نیز روز شانزدهم فروردین سال 47 که جمعه بود انجام شد. اما یکشنبه ها یک روز مهم در تاریخ دربی ها است و یازده بازی در این روز انجام شده است. در تاریخ دربی 11 بازی در یکشنبه ، 9 بازی پنجشنبه، 5 بازی چهارشنبه ،4 بازی دوشنبه،  3 بازی شنبه و 2 بازی روز سه شنبه برگزار شده اند.

 

1435090


دربی گمشده


جالب است که در تاریخ های منتشر شده دربی تهران برخی یک بازی را مدنظر قرار نداده اند. مسابقه ای که روز یکشنبه 27 مرداد سال 47 برگزار و بازی دو تیم با نتیجه یک بریک مساوی شد. در این بازی علی جابری زاده و حسین همیشه جوان برای استقلال(تاج) و پرسپولیس گلزنی کردند.

 

1435085


یکشنبه چگونه روزی است؟


در یازده بازی استقلال و پرسپولیس در روز یکشنبه ، 4 بازی مساوی شده است.3 بازی از این مساوی ها یک بر یک و تنها یکی از آن ها بدون گل به پایان رسیده است.


اما دربی شماره 7 که دومین دربی دو تیم در یکشنبه ها است با وجود اینکه یک بر یک در جریان بود در نهایت به  دلیل نیمه کاره ماندن نتیجه آن سه بر صفر به سود استقلال شد. در این بازی سه بازیکن به نام های همایون بهزادی، حسین کلانی و مهدی لواسانی از داور کارت قرمز گرفتند.

 

1435092


با این وصف در 7 بازی که برنده داشته است سه بار استقلال و 4 بار پرسپولیس در یکشنبه ها به برتری رسیده اند. اولین برد استقلال در دربی شماره 21 رخ داد که روز یکشنبه هجدهم اردیبهشت برگزار شد. در این بازی استقلال با گل های عاشری، روشن و مراغه چیان برابر پرسپولیس پیروز شد.


اما دیگر دربی پرگل یکشنبه های سرخابی بازی دو تیم در 25 خرداد 1365 بود. در این بازی پرسپولیس با دو گل شاهرخ بیانی و یک گل ناصرمحمدخانی با سه گل حریفش را مغلوب کرد.


پرگل ترین بازی


اما پرگل ترین دربی در روز یکشنبه آخرین مسابقه دوتیم است که در این روز برگزار شد. این بازی  روز 24 بهمن 95 برگزار شد و استقلال با گل های فرشید اسماعیلی، کاوه رضایی و علی قربانی با نتیجه سه بر دو به برتری رسید. گل های پرسپولیس را در این بازی سروش رفیعی و سیدجلال حسینی به ثمر رساندند.

 

1435095

 

1435094


فینال جام حذفی


در میان بازی های دو تیم در یکشنبه یک فینال جام حذفی هم دیده می شود. مسابقه جذابی که استقلال با گل سهراب بختیاری زاده پیش افتاد اما پرسپولیس با گل های هاشمی نسب و پیروانی بازی را دو بر یک برد. این چهل و هفتمین دربی دو تیم بود و ششمین دربی بود که روز یکشنبه برگزار شد.


اما تنها بعد از مسابقه باردیگر شهرآورد یکشنبه برگزار شد. در دربی شماره 49 که روز یکشنبه 8 اسفند 1378 برگزار شد پرسپولیس با دو گل هاشمی نسب و رافت به پیروزی رسید. در این بازی ستار همدانی به دلیل خطا روی علی کریمی از زمین مسابقه اخراج شد.


یکشنبه 5 سال بعد


5 سال بعد از دربی شماره 49 دو تیم استقلال و پرسپولیس در دومین روز هفته باهم دیدار کردند. 3 آبان 83 دو تیم به مصاف هم رفتند و در نهایت با نتیجه صفر بر صفر مساوی کردند. سه سال بعد و در 22 مهر 86 دربی روز یکشنبه برگزار شد که این بازی با گل های امیدروانخواه و محسن خلیلی با مساوی یک، یک به پایان رسید. این شصت و چهارمین دربی دو تیم پایتخت بود.


کامبک های رویایی


اما دو بازی آخر استقلال و پرسپولیس که در روز یکشنبه برگزار شده ، بازی هایی رویایی برای هوادارانشان هستند. در 2 آذر سال 93 دو تیم در حالی به مصاف هم رفتند که شرایط متفاوتی داشتند. استقلال تیم منسجمی بود اما پرسپولیس به دلیل مشکلات عدیده مدیریتی و تغییر مربی شرایط خوبی نداشت. بازی با گل شهباززاده به سود استقلال در جریان بود اما ورود مهدی طارمی  به زمین شرایط را برای پرسپولیس عوض کرد و آن ها با دو گل نوری و عالیشاه بازی را بردند. در این بازی امید عالیشاه بعد از گرفتن کارت قرمز از بازی اخراج شد.

 

1435091

 

1435084

 

استقلال ولی انتقام این کامبک را دو سال بعد و در یک بازی فوق العاده زیبا گرفت. پرسپولیس که با حضور برانکو شرایط خیلی خوبی داشت و شانس اول قهرمانی بود در همان دقایق ابتدایی بازی با گل سروش رفیعی جلو افتاد اما تیم منصوریان هر چه از زمان گذشت بر بازی مسلط شد و با سه گل زیبا بازی را برگرداند. فرشید اسماعیلی، علی قربانی و کاوه رضایی برای استقلال گل زدند تا تمام تلاش پرسپولیس در طول بازی در نهایت به گل سیدجلال حسینی در دقایق پایانی و تعدیل شکست منجر شود. این دربی هم یک اخراجی داشت و آن مهدی رحمتی بود که در پایان بازی توسط علیرضا فغانی اخراج شد.

دیدگاه‌ها