کد خبر : 1637490 | 27 شهریور 1398 ساعت 18:19 | 34K بازدید | 0 دیدگاه

همین که آتش سوزی و حوادث بدتر رخ نداده باید خدا را شکر کنیم؛

ورزشگاه آزادی بمب است، مراقب باشید!

یکی از مهندسان و فعالان حوزه برق می گوید ورزشگاه آزادی آبستن حوادث بزرگی است و نیاز بسیار جدی و فوری به نظارت و اقدامات ایمن سازی دارد.

ورزشگاه آزادی بمب است، مراقب باشید!

به گزارش "ورزش سه"، پس از اتمام دیدار تیم های پرسپولیس و صنعت نفت در حالی که اخبار روتین مثل مصاحبه بازیکن ها در حال انتشار بود، یک خبر شوکه کننده هم به گوش رسید. خبری که باور کردنش بسیار دشوار بود.

 

پس از این اتفاق که کاملا نشان دهنده ناکارآمدی عده ای مسئول و اشتباه انجام دادن وظایف آنها بود، با یک مهندس برق و کسی که در این حوزه مشغول فعالیت است، صحبت کردیم تا بیشتر درباره علل احتمالی این حادثه و جزئیات آن مطلع شویم.


آقای فرجی، فارغ التحصیل و شاغل در این حوزه، درباره این اتفاق گفت: قاعده این است که در صنعت برق هر وسیله فلزی باید به زمین وصل شده باشد. بدنه آهنی چراغ باید با یک سیم برق به زمین وصل می شد. اگر اینطور بود، هیچ وقت این اتفاق نمی افتاد.
نکته دوم اینکه ما از 25 سال پیش استاندارد داریم که در این مکان ها از کلید استفاده می کنیم. کلیدهای محافظ جان یا جریان نشتی. این کلید ها به محض اینکه جریان نشتی ایجاد می شود، آن را قطع می کنند. به ویژه در چنین مکان هایی که افراد بیشتری تردد می کنند، تاکید استانداردها بیشتر است.

وی افزود: اینطور که من در عکس ها دیدم، این 2 نقص وجود دارد. اگر اینطور باشد، در این مجموعه خطر خیلی خیلی زیادی وجود دارد. مثلا هر کس به تیرهای چراغ برق تماس داشته باشد، دچار برق گرفتگی می شود.

 

او درباره مقصران احتمالی حادثه گفت: اجرا کننده تاسیسات بیشترین تقصیر را دارد. کسی که آن پایه را استفاده کرده هم همینطور. ما در استاندارد داریم که حتی سازه های موقت هم باید به زمین متصل شوند.

قبلا کلید مینیاتوری داشتیم که برای جریان های خیلی زیاد بود. این جریان از جان انسان محافظت نمی کند اما کلیدهای محافظ، جریان حدود 30 میلی آمپر را هم می بینند و برق را قطع می کنند.
متاسفانه چند سال پیش هم کسی در پارک سعادت آباد به دلیل برق گرفتگی جانش را از دست داد.
فرجی در مورد اینکه نهاد ناظر بر چنین مواردی چه نهادی است، توضیح داد: الان دیگر نظام مهندسی به همه تاسیسات نظارت می کند. حتما مجموعه آزادی هم ناظر داشته و نمی دانم چگونه پایه تیر ها گذاشته شده است. امروزه همه باید زیر نظر نظام مهندسی ساختمان بسازند. الان خود نظام مهندسی هم با وزارت نیرو توافق کرده که برای دادن کنتور برق، حتما ناظر وجود داشته باشد.

 

1435421

 

او ادامه داد: این اتفاقات اصلا هیچ جای دنیا نمی افتد. کلید را گذاشته اند که حافظ جان انسان باشد. به نظر می رسد کلید مینیاتوری هم ندارند چون اگر بود، باز هم جریان برق را قطع می کرد. پایه تیر برق در زمین است و جریان در این صورت قطع می شد. در صورت نداشتن کلید مینیاتوری، این مجموعه ورزشی جای بسیار خطرناکی است. من حدود 20 سال است که در صنعت برق کار می کنم و می توانم بگویم یک بمب متحرک است.

وی افزود: جریان حدود 10، 20 آمپر به فاصله صد متر از طول یک جسم آهنی آمده و برق یک کودک را گرفته است. این یعنی هیچ حفاظتی وجود ندارد. با این وضعیتی که من می بینم، همین که آتش سوزی شدید رخ نداده و فاجعه های بدتر از این نداشته ایم، باید خدا را شکر کنیم.

این فعال حوزه برق در مورد اقدام هایی که باید در استادیوم آزادی صورت بگیرد، اظهار داشت: از نظر فنی، اگر من مسئول باشم، همین امروز برق را قطع می کنم تا بازدید عمومی و حفاظت صورت گیرد و بعد آن را روشن می کنم. تا قبل از بازبینی، نه. شما دقت کنید که در حال حاضر ما یک ماشین داریم که ترمز ندارد. حفاظت های برق، حکم ترمز ماشین را دارد که ما در آزادی نداریم. حتی نمی توان آن را با یک ماشین بدون بیمه مقایسه کرد. باید همین امروز کار را درست کنند. حفاظت های لازم را بگذارند. جایی مثل پایه تیر برق، حساس تر است و بیشتر نیاز به حفاظت جدی دارد. راه حل در استانداردهای ملی و بین المللی تعریف شده است. جاهای دیگر مثل دریاچه و .. هم همین را لازم دارند و اتفاقا خطرناک تر هستند چون اگر آنجا حادثه ای رخ دهد، دیگر جان یک نفر در خطر نیست و تعداد زیادی از افراد درگیر می شوند.

 

1352724


وی افزود: همچنین کسی که تاسیسات را ایجاد کرده و نگه داری می کند، همین پیمانکار می تواند مقصر باشد. امروز صنعت برق به جایی رسیده که حتی در یک خانه کوچک هم به پیمانکار می گویند گواهی آموزشی را که دیده ای بیاور. اینجا هم همین است.

این عضو نظام مهندسی در مورد اینکه آیا ورزشگاه آزادی در این روزها شرایط برگزاری بازی های والیبال و فوتبال را دارد یا خیر، گفت: اگر نظارت باشد، نمی گذارند بازی برگزار شود. الان استانداردها رعایت نشده است. اگر در یک ساختمان یک نفر بیفتد، تا 10 روز اگر ایمنی برقرار نشود، نمی گذارند دوباره از ساختمان استفاده شود. دقت کنید که وقتی در صد یا دویست متری یک نفر را برق گرفته، یعنی یک جریان خیلی شدید بوده است. صدتا تیر برق دیگر هم مثل این یکی وجود دارد که مشخص است این حفاظت ها را ندارند. این ها یعنی خطر بالقوه که ممکن است در آینده بیشتر شود.

دیدگاه‌ها