کد خبر : 1638347 | 31 شهریور 1398 ساعت 09:35 | 52.3K بازدید | 0 دیدگاه

کالدرون و استراماچونی؛ اولین دربی و اولین چالش

گزارش؛ وضعیت استقلال و پرسپولیس در دربی 90

یکی از حساس‌ترین و سنتی‌ترین دیدارهای لیگ برتر ایران شهرآورد بزرگ تهران، طبق برنامه آخرین دیدار هفته چهارم در یک روز غیر تعطیل است و امروز تمام توجهات را به خود جلب خواهد کرد.

گزارش؛ وضعیت استقلال و پرسپولیس در دربی 90

به گزارش" ورزش سه" استادیوم امجدیه، قبل از اینکه استادیوم پیر شیرودی خطاب شود، گزارش رادیویی با صدای پیشکسوت این هنر عطاالله بهمنش و سال‌های همه گیر شدن فوتبال، و مردان بسیاری که در این اوج گرفتن سهیم بودند: همایون بهزادی، حمید شیرزادگان، علی جباری، عزیز اصلی و البته پیرهای  دیر فوتبال دکتر اکرامی و حسین فکری  و علی دانایی‌فر. . . حال که بحث ورود زنان به استادیوم‌ها مطرح است، شاید مطرح کردن این مورد هم خالی از لطف نباشد که 21 دیدار از شهر آوردهای بزرگ  پایتخت با حضور زنان در استادیوم برگزار شده است.


مربی سری آ، بازیکن آلبی سلسته


آندره استراماچونی مربی ایتالیایی که سابقه هدایت اینتر میلان را در کشورش دارد و در نقطه روبرو مرد آرژانتینی که ملی‌پوش این کشور بوده و سال‌ها در حاشیه‌ی خلیج  فارس سابقه مربیگری دارد. نام  این  دو مربی در کتاب تاریخچه دربی درج خواهد شد .هر دو انگیزه بسیاری دارند که در اولین تجربه خود بتوانند پیروزی را برای هوادارانشان به ارمغان بیاورند .با حضور این  دو مربی خارجی انتظار یک بازی جذاب و سطح  بالا را می‌توان داشت؟ یا بازی ولرمی چون شب آخر تابستان و روز اول پاییز را شاهد خواهیم بود؟


وضعیت  دو تیم  چون در ابتدای لیگ قرار داریم چندان تعریفی ندارد، و هر دو تیم از آمادگی مطلوب، هم از لحاظ بدنی و تاکتیکی به دور هستند. استراماچونی با توجه به تغییرات در تیم  استقلال به زمان نیاز دارد تا این تیم را به شرایط یک  تیم  مدعی در حد لیگ  برتر برساند. در اردوگاه رقیب استخوان‌بندی و شاکله تیم حفظ شده ولی چون پس از چهار فصل در راس کادر فنی این تیم تغییر ایجاد شده، کالدرون کار سختی را با در دست گرفتن تیم قهرمان سه فصل اخیر فوتبال ایران در پیش دارد.


هر دو مربی برای ادامه فصل، باید برنامه‌های تاکتیکی بیشتری داشته باشند،  که امیدواریم سر آغازش این دیدار باشد. زیرا تا به اینجای فصل  هر دو تیم در گلزنی و ایجاد موقعیت گل با مشکل روبرو بوده‌اند. در این  دیدار دست کالدرون بازتر از استراما است، و می‌تواند با تعویض‌هایش جریان بازی را به نفع خود برگرداند، ولی استراما با غیبت شیخ دیاباته و فرشید باقری و  فرشید اسماعیلی کارش دشوارتر شده اما می‌تواند با اعتماد به جوان‌های تیمش یک  مربی فاتح دربی با دست خالی باشد.


شماره یک تیم ملی، شماره یک کلین شیت


دروازه‌بان‌ها در پیروزی‌های شهر آورد و حتی جلوگیری از شکست همواره نقش مهمی را ایفا کرده‌اند. به این مسئله هر دو گلر با تجربه آبی‌ها و سرخ‌ها واقف اند. علیرضا بیرانوند تا اینجای فصل فقط در یک  دیدار در تبریز برای پرسپولیس به میدان رفته، که آن دیدار هم با شکست این تیم همراه شده، بیرو امیدوار است با درخشش در این دیدار حواشی ایجاد شده را به دست فراموشی بسپارد و فصل نو را از روز یکشنبه آغاز کند. سید حسین حسینی دروازه‌بانی که به اردوهای تیم ملی نیز فراخوانده می‌شد، پس از خروج مهدی رحمتی از این تیم، در این فصل هنوز نتوانسته انتظار هواداران این  تیم  را برآورده کند ولی انگیزه بسیاری دارد تا اولین کلین شیت او، با اولین برد استقلال در فصل جدید همراه شود.

 

1433667


نبرد جذاب وریا-قائدی با ترابی-نادری


بیشتر حملات استقلال در این فصل از سمتی است که مدافع راست ملی‌پوش این  تیم وریا غفوری حضور دارد، وریا یکی از بهترین‌های ایران در این پست است که با نفوذهای  خود در حملات استقلال نقشی محوری بازی می‌کند. در پست هافبک هجومی راست جلوتر از وریا، مهدی قائدی جوان توپ می‌زند که در این سه هفته یکی از خوب‌های استقلال بوده و برای این تیم موفق به گلزنی نیز شده و در هفته دوم در دیدار مقابل فولاد یکی از خلاق‌ترین‌های هفته بود.


در سمت چپ تیم پرسپولیس محمد نادری حضور دارد که به اردوی تیم ملی نیز دعوت شد و به احتمال زیاد در رقابت با محمد انصاری در ترکیب پرسپولیس قرار خواهد گرفت. در جلوی او در سمت چپ پرسپولیس مهدی ترابی حضور دارد که در این سه هفته ، بیشتر حملات این تیم روی  حرکات او شکل گرفته، و در دیدار هفته اول تک گل پیروزی بخش پرسپولیس را نیز به ثمر رسانده. در دیدار روز یکشنبه، جدال جناح راست استقلال با جناح چپ پرسپولیس از نبردهای جذاب دیدار خواهد بود. در جناح راست پرسپولیس شیری را در اختیار دارد که هنوز نتوانسته در حملات این تیم نقش موثری داشته باشد، درست مثل زکی‌پور، که در دو هفته‌ی ابتدایی لیگ  در ترکیب تیم استقلال قرار گرفت. با نگاه کردن به میانگین استقرار زکی‌پور،  به این نکته پی‌ می‌بریم که زکی‌پور بسیار پر نفوذ ظاهر شده، ولی حضور او در حملات موثر نبوده است. احتمال حضور میلیچ در ترکیب این تیم هم وجود دارد، ولی حالا که زکی‌پور جرئت نفوذ را پیدا کرده بهتر است او در ترکیب قرار بگیرد. ولی باید دید که هر دو مربی چه وظایفی را به مدافعین کناری خود می‌دهند. کالدرون در دیدار بزرگ هفته دوم مقابل تراکتور، کمتر اجازه نفوذ به شیری و نادری را داده بود.


آمار سانترهای استقلال در دو دیدار اول با حضور شیخ دیاباته  زیاد است و این آمار با خروج دیاباته در نیمه اول هفته سوم، کاهش پیدا کرد. آمار سانترهای تیم پرسپولیس هم در دیدار هفته سوم مقابل صنعت نفت نشان می‌داد برنامه این تیم ارسال از جناحین برای مهاجمان است. ولی اگر دو مربی برنامه‌ای برای ارسال از جناحین دارند بهتر است که روی  کیفیت سانترهای مدافعین کناری خود بیشتر کار کنند.

 

1422567


اگر دو تیم به ارسال‌های بی‌هدف و توپ‌های بلند روی بیاورند، درست همان‌طور که باب‌میل مدافعین میانی دو تیم است بازی می‌کنند. زیرا یزدانی و دانشگر از یک سو و سید جلال و کنعانی‌زادگان و خلیل‌زاده از سوی دیگر هر کدام به عنوان زوج خط دفاع پرسپولیس در ترکیب قرار بگیرند، آمار خوبی در نبردهای هوایی دارند، و مشکلی با دفع توپ‌های بلند نخواهند داشت و اگر بازی به این سمت و سو کشیده شود روز نه چندان دشواری برای مدافعین میانی دو تیم خواهد بود.


استراماچونی با زوج دانشگر و یزدانی ترکیب ایده‌ال خود در دفاع مرکزی را پیدا کرده، کالدرون اگر سیدجلال به این بازی نرسد باز هم از زوج شجاع و کنعانی‌زادگان استفاده می‌کند.


قلب تپنده، هافبک‌های دفاعی


احمد نورالهی با توجه به مصدومیت کمال کامیابی‌نیا در نقشی متفاوت برای پرسپولیس به میدان می‌رود و تا اینجای کار هم در این پست نسبتا خوب کار کرده است. علی کریمی هم برای استقلال درست همان نقشی را برعهده دارد که احمد نورالهی برای پرسپولیس ایفا می‌کند. عملکرد کریمی هم در این چند دیدار برای استقلال قابل قبول بوده است. این دو بازیکن ملی‌پوش، وظیفه پوشش جلوی مدافعین میانی را برعهده خواهند داشت، هردو با  ارسال پاس‌های موفق ریتم  تیم را هدایت می‌کنند، و در حملات تیم پس از لو رفتن توپ اگر موفق به بازپس‌گیری توپ بشوند تا تیم‌ها فاز هجومی خود را حفظ کنند، روز درخشانی را پشت سر خواهند گذاشت.

 

1434119


فرشید باقری اگر به این دیدار می‌رسید، می‌توانست عصای دست استراماچونی در میانه میدان باشد. استقلال در این دیدار بهتر است با دو هافبک دفاعی به میدان برود، زیرا همه‌ی وظایف تخریب بازی  حریف،روی دوش کریمی نخواهد بود و او می‌تواند  در بازی‌سازی  هم کمک کند. استقلال در این پست روزبه چشمی را هم در اختیار دارد که تازه به تمرینات این تیم اضافه شده و بعید است در این دیدار در ترکیب قرار بگیرد. شاید این فرصت به مسعود ریگی در این دیدار برسد تا برای این تیم به میدان برود. در دیدار قبل این تیم آرش رضاوند در کنار کریمی در این پست قرار گرفت، رضاوند بد هم ظاهر نشد ولی او دارای خصوصیات هجومی بیشتری است که اتفاقا در دیدار گذشته، خلاقیت خط هافبک این تیم را بیشتر کرده بود ولی در صحنه‌هایی از دیدار دیده شد که کریمی تنها در جلوی خط دفاع با خط هافبک تیم رقیب روبه‌رو بود. رضاوند اگر در پست هافبک هجومی پشت تک مهاجم این تیم قرار بگیرد، در کنار شجاعیان و قائدی بهتر می‌توانند موقعیت گل خلق کنند و اگر بازی آن‌ها روی زمین شکل بگیرد می‌توانند خط دفاع پرسپولیس را آزار دهند. اگر  استقلال با یک گل از حریف پیش بیفتد خط هافبک  این تیم توانایی حفظ  توپ و نتیجه را داراست. چیزی که تا به اینجای کار استقلال در آن موفق ظاهر نشده، چون دوبار از حریفان  جلو افتادند ولی نتوانستند نتیجه را حفظ بکنند، شاید این بار موفق به این کار بشوند زیرا پرسپولیس کالدرون در تنها دیداری که از حریف عقب افتاد، موفق به تغییر نتیجه نشد.


داریوش شجاعیان هم در این سه دیدار یکی از خوب‌های تیم استقلال بوده، مخصوصا در دیدار هفته دوم مقابل فولاد که موفق شد به اسماعیلی پاس گل بدهد. طرفداران تیم آبی‌پوش انتظار دارند تا شجاعیان مثل دیدار مقابل فولاد ظاهر شود و حتی جور نبود فرشید اسماعیلی را در خط هافبک  بکشد.


اما در خط هافبک پرسپولیس، جلوتر از نورالهی سیامک نعمتی و بشار رسن برای این تیم به میدان می‌روند. سیامک از هفته دوم کالدرون را متقاعد کرد تا  او را در ترکیب قرار بدهد،  نعمتی شوت‌زن یکی از خوب‌های پرسپولیس در هفته گذشته بود. او این فرصت را دارد تا با درخشش در این دیدار حضور خود در ترکیب پرسولیس را بیمه کند. اما به نظر می‌رسد که او تمرکز فکری که در فصل‌های گذشته از آن برخوردار بود را ندارد. بشار رسن از آمادگی مطلوب فاصله دارد و شاید فقط 60 دقیقه توانایی حضور در زمین را داشته باشد. حضور نعمتی، بشار و ترابی در کنار هم یکی از بهترین  خط هافبک‌های لیگ را شکل می‌دهد، که می‌توانند در این دیدار حریف را در نیمه زمین خود حبس کنند. با همه‌ی این اوصاف به نظر می‌رسد تعویض‌های پرسپولیس در خط هافبک باید با توجه به ضعف هر کدام، زودتر انجام بگیرد. وحید امیری حتی با فاصله با آن بازیکن قبل از رفتن‌اش ، باز یکی از امیدهای پرسپولیس برای تغییر جریان بازی است. امیری که در مقابل تراکتور در ترکیب اولیه کالدرون قرار گرفت، یکی از معدود خوب‌های این تیم در آن دیدار بود. امید عالیشاه با سرعت و قدرت برداشتن یار مستقیم از پیش رو نیز می‌تواند با حضور در زمین برای این تیم گره‌گشا باشد.


جای خای یک مهاجم آماده:


 هر دو تیم  استقلال و پرسپولیس تا به اینجای فصل، با دو گل زده عملکرد و آمار ضعیفی از خود در گلزنی به جا گذاشته‌اند، مهاجمین دو تیم هنوز پایشان به گلزنی باز نشده است. شیخ دیاباته مهاجم هدف تیم استقلال، غایب بزرگ این تیم در داربی است . شیخ انتظارها را برآورده نکرده، ولی امید گلزنی استقلال در این چند دیدار به مهاجم بلند قامتشان بود، حتی اگر گلزنی با  سر نیز نشان نداده باشد. هر چند گل هفته  پیش این تیم روی ریباند شوت او به ثمررسید. در این دیدار در نبود دیاباته تبریزی در خط حمله این تیم قرار می‌گیرد. مهاجمی که سابقه گلزنی به پرسپولیس را هم دارد و مدافعین پرسپولیس انگار روز راحت‌تری را با دیاباته داشتند تا با تبریزی، زیرا این بازیکن قدرت حمل توپ بهتری نسبت به دیاباته دارد.

 

علی علیپور آقای گل دو فصل پیش فوتبال ایران اصلا در حد و اندازه های خود ظاهر نشده و با اوج خود فاصله بسیار دارد ولی هنوز امید اول گلزنی این تیم محسوب میشود. جونیور براندائو هم تا به اینجای کار در دو دیداری که برای پرسپولیس به میدان رفت چیز خاصی  نشان نداده، هرچند قضاوت در مورد عملکرد براندائو خیلی زود است ولی این بازیکن  مستعد تبدیل شدن به یکی دیگر از خارجی‌های به درد نخور فوتبال ما نشان داده است. تیم پرسپولیس شاید در دقایق پایانی برنامه ویژه‌ای برای بازکردن دروازه استقلال داشته باشد، زیرا استقلال گل‌هایش را در دقایق پایانی دریافت کرده است. شاید در این  دیدار شاهد موقعیت گل زیادی  نباشیم ولی مهاجمین باید از کمترین فرصت بهترین بهره را ببرند مخصوصا اگر در ابتدای دیدار  موفق به گلزنی شوند، یخ دیدار را شکسته و تاثیر بسیاری در بهتر شدن روند دیدار خواهند داشت تا  شاید در ادامه، یک  نبرد جذاب را مشاهده کنیم.


نویسنده: امیر فروزش

دیدگاه‌ها