کد خبر : 1638647 | 01 مهر 1398 ساعت 12:46 | 87.9K بازدید | 1 دیدگاه

مسیر دشوار آبی پوشان برای بازگشت؛

استقلالی ها؛ به نصیحت ژوزه مورینیو گوش کنید!

بهتر است هواداران استقلال صد بار مصاحبه دیشب ژوزه مورینیو را مرور کنند.

استقلالی ها؛ به نصیحت ژوزه مورینیو گوش کنید!


به گزارش "ورزش سه"، دیشب و بعد از دربی تهران، آبی های لندن نیز در دیداری خانگی مقابل لیورپول قبراق و آماده با نتیجه 1-2 مغلوب شده و در رده یازدهم جدول قرار گرفتند، اما ژوزه مورینیو، سرمربی سابق و پرافتخار چلسی بعد از این دیدار مصاحبه ای عمیق، صحیح و منطقی در مورد شرایط این تیم داشت.

 

ژوزه مورینیو که اخیرا به عنوان کارشناس شبکه اسکای اسپورتس مشغول به فعالیت شده، به لزوم حمایت هواداران چلسی از این تیم پرداخته و مدعی شد بازگشت این تیم نیاز به یک "پروسه زمان بر" دارد و حتی خرید ستاره های گرانقیمت نیز قرار نیست یک شبه چلسی را تبدیل به یک تیم مدعی کند.

 

ژوزه مورینیو گفت: "آنچه مهم است این بوده که چلسی به باختن عادت نکند و آنها باید بدانند زمانی قبح شکست برای یک باشگاه می ریزد که صرف ارائه یک عملکرد خوب، بتوانند شکست در یک مسابقه را توجیه کنند."

 

اما ژوزه مورینیو در ادامه به شرایط خاص چلسی اشاره کرد و مدعی شد هواداران این تیم باید برای بازسازی تیمی که زمین خورده، فرصت بدهند و حتی فقط با جذب بازیکنان بزرگ نمی توان یک تیم را دوباره به صف مدعیان اضافه کرد.

 

صحبت های سرمربی بزرگ پرتغالی دو نکته مهم داشت؛ اولی عادت نکردن به شکست و دومی عامل مهم "زمان" برای بازسازی یک خرابه.

 

به عملکرد تیم های بزرگ در سالهای اخیر فوتبال جزیره (احتمالا به عنوان بالاترین سطح فوتبال جهان) دقت کنید؛ لیورپول یورگن کلوپ چهار سال موفق به فتح جام نشد اما حالا به نظر می رسد زمان درو کردن عناوین فرا رسیده است. هواداران تیمی که با اختلاف پرافتخارترین باشگاه جزیره در سطح قاره ای به حساب می آیند اما در این خصوص صبوری به خرج داده و اجازه دادند پروسه زمان بر برای بازگشت به جمع بزرگان طی شود.

 

 

اصولا دشوارترین کار در دنیای مربیگری، به موفقیت رساندن تیم هایی ست که روزگاری آقایی می کردند و حالا سالهاست از دوران کامیابی فاصله گرفته اند. زیرا یک توهم همیشگی در ذهن هواداران مبنی بر بازگشت زودهنگام به اوج وجود دارد، اما در واقعیت چنین چیزی نیست و همین میل به نتیجه گیری سریع، برزخی دشوار برای سرمربی تازه کار در مسیر موفقیت آماده می کند.

 

ژوزه مورینیو تاکید فراوانی به دو واژه "پروسه" و "زمان" داشت. هواداران استقلال باید قبول کنند تیم آنها سالهاست در کسب موفقیت های بزرگ ناکام بوده و با این انقلاب وسیع در ترکیب، آسان نیست که یک سرمربی طی دو ماه تمام معایب و ضعف های آنها را برطرف ساخته و در قامت رقیب دیرینه که چند سالی ست که روی دور موفقیت گام برمی دارد، برسند.

 

علیرغم پیشینه ای مثال زدنی، آبی های پایتخت طی این سالها نتوانسته اند موفقیت چندانی حاصل کنند و آندره آ استراماچونی برای کسب کامیابی به زمان نیاز دارد.

 

بله، پذیرش شکست در دربی هرگز برای هواداران تیفوسی کار آسانی نیست، اما استقلال دیروز تفاوت چندانی با چلسی نداشت. تیم فرانک لمپارد نیز در مصاف با لیورپول شاید لایق شکست نبود و موقعیت های خوبی را از دست داد، اما شاید عدم داشتن شخصیت لازم برای کسب موفقیت در لحظات سرنوشت ساز باعث شد سرنوشت لمپارد و استراماچونی در دیدارهای حساس دیروز، شکست باشد.

 

اما در این میان یک تفاوت بزرگ وجود دارد؛ حواشی غیرفنی و نامربوط در فوتبال ایران جزء لاینفک فوتبال است. کاپیتان دوست داشتنی استقلال که در ماه های اخیر تبدیل به یکی از محبوب ترین بازیکنان ایران (ورای مسائل فوتبالی) شده، باید در این شرایط حساس سعی بر آرام کردن فضا و کاهش تنش در باشگاه کند.

 

علی خطیر چه مقصر بود و چه نبود، به هر حال از باشگاه استقلال جدا شده و عجیب نیست با توجه به اینکه وی حالا در باشگاه سمتی نداشته و ذینفع نیست، پاسخی توفانی همانند مصاحبه امروز صبح به صحبت های وریا غفوری بدهد. اما این کاپیتان باتجربه استقلال است که باید در این شرایط از رقم خوردن هر جنجالی حول محور تیمش دوری کرده و فضا را برای ادامه روند رشد فعلی مهیا سازد.

 

حتما هواداران استقلال نامزدهای تغییرات احتمالی کادر فنی در این تیم را مرور کرده و به این نتیجه رسیده اند در حال حاضر تنها استراماچونی دوای درد آنهاست. استقلال برای بازگشت به اوج چاره ای جز طی یک روند زمان بر و تکیه بر واژه مهم و شاید کم اهمیت در فوتبال ایران به نام "پروسه" ندارد.

 

بهتر است هواداران استقلال مصاحبه دیروز ژوزه مورینیو را باز هم مرور کنند. بر خلاف گذشته، موفقیت در فوتبال یک شبه و با معجزه یک سرمربی و یک بازیکن بدست نمی آید و چه بسا اگر اینگونه بود، هواداران لیورپول با آن پیشینه فوق العاده چهار سال به یورگن کلوپ زمان نمی دادند.

 

آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها