کد خبر : 1639075 | 03 مهر 1398 ساعت 12:43 | 211.6K بازدید | 0 دیدگاه

ستاره ای در مسیر عکس قهرمانی

مثل رستم وزنه بردار جناب کیانوش!

کیانوش رستمی را دیگر نمی‌توان یک قهرمان در وزنه برداری دانست چون برای سومین سال متوالی دور از سکوی جهانی ماند!

مثل رستم وزنه بردار جناب کیانوش!


به گزارش "ورزش سه"، چند ماه مانده به المپیک ۲۰۱۶ و بعد از انتشار خبر برکناری حسین توکلی، فدراسیون وزنه برداری با یک خواسته عجیب از سوی کیانوش رستمی مواجه شد.


این وزنه بردار که مدعی اصلی کسب مدال طلای دسته ۸۵ کیلوگرم در المپیک ریو بود، از مدیران فدراسیون خواست که انفرادی تمرین کند! این خواسته عجیب در ابتدا با مقاومت فدراسیون مواجه شد، اما با ورود وزارت ورزش همه چیز طبق خواسته کیانوش پیش رفت. مسئولان شرایط خاص المپیک را بهانه کرده و اجازه دادند رستمی انفرادی تمرین کند.


طلا گرفتن این وزنه بردار در المپیک ۲۰۱۶ باعث شد تا او این اتفاق را دست مایه ای برای ادامه خواسته های غیرمنطقی خود کند. هر زمان که از کیانوش انتقاد می شد، او می گفت با همین شرایط در المپیک مدال طلا گرفته؛ در شرایطی که فقط ۳، ۴ مانده به المپیک چنین شرایطی برایش فراهم شده بود.


فدراسیون هم دیگر کاری از دست برنمی‌آمد. کیانوش رستمی با تمرین انفرادی طلا گرفته بود و نمی‌خواست زیر نظر سرمربی تمرین کند. یا باید اقدام به حذف قهرمان المپیک از تیم ملی می‌کرد که تبعات زیادی داشت یا اینکه با همین روش ادامه می داد. فدراسیون هم راه دوم را انتخاب کرد و با قرار گرفتن برادر کیانوش رستمی کنار او به عنوان مربی، این وزنه بردار راه خود را برای جهانی ۲۰۱۷ در پیش گرفت و این راه ادامه پیدا کرد تا به امروز رسیدیم که انتقادها از کیانوش رستمی به اوج رسیده است.

 

1437435


هت‌تریک ناکامی تکمیل شد


مسابقات جهانی ۲۰۱۷ در آمریکا، آغاز سریال ناکامی کیانوش رستمی بود. این وزنه بردار به همراه برادرش به آمریکا رفت و بعد از نقره در حرکت یکضرب در حالی که ادعا می کرد زانویش به شدت مصدوم است، در حرکت دوضرب با وزنه های بالایی کار خود را شروع کرد، اما یک بار هم موفق به مهار آن نشد. این اتفاق هم باعث تغییر رویه کیانوش رستمی نشد و او با تغییر اوزان المپیکی به دسته ۹۶ کیلوگرم رفت که سهراب مرادی هم حضور داشت. در بازی های آسیایی اولین تجربه رسمی کیانوش رستمی در این دسته را شاهد بودیم. باز همان ماجرا در بازی های آسیایی ۲۰۱۸ هم ادامه پیدا کرد. رستمی با انتخاب وزنه های سنگین در همان گام اول اوت کرد و دست خالی به ایران بازگشت! بهانه این بار این بود که کیانوش تازه تغییر وزن داده و باید در وزن جدید جا بیفتد. امسال که سهراب مرادی به دلیل مصدومیت غایب بود، همه امیدوار بودند کیانوش رستمی در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ بتواند به سکوی جهانی بازگردد و حتی طلا بگیرد. دیروز برای سومین سال متوالی شاهد تکرار این سریال تلخ و عجیب بودیم. در حالی که همه مدعیان با وزنه های کمتری کار را آغاز کردند تا در جدول بمانند، کیانوش با ۱۸۰ کیلوگرم آغاز کرد و ۳ بار موفق به مهار وزنه نشد تا از جدول یکضرب و مجموع اوت شود. او با اعلام مصدومیت از ناحیه آرنج در حرکت دوضرب هم روی تخته نرفت تا در ناکامی هت‌تریک کند.

 

1437432


فریاد زدن بر سر مربی نمایشی!


کوروش رستمی، برادر کیانوش رستمی که سابقه ای حداقل در سطح ملی در وزنه برداری نداشته، همچنان به عنوان مربی در کنار او حضور دارد و به مسابقات اعزام می شود. البته کاملا مشخص است که خود کیانوش درباره همه اتفاقات حتی در جریان مسابقه مثل انتخاب وزنه تصمیم می گیرد و برادرش نقشی در این باره ندارد. حتی عصبانیت کیانوش بعد از انداختن وزنه دوم، باعث شد او جلوی دوربین های تلویزیونی لحظاتی با برادرش جر و بحث کند و فریاد بزند!


غرور در انتخاب وزنه!


موردی که مربیان و کارشناسان وزنه برداری درباره کیانوش رستمی بارها به آن اشاره کرده‌اند، انتخاب وزنه‌های بالا برای اولین حرکت است. در حالی که رکوردها در همین مسابقه دیروز نشان می‌دهد حداقل رستمی می‌توانست با انتخاب وزنه‌های پایین‌تر روی یکی از سکوها در هر ۳ حرکت برود، غرور او حتی در انتخاب وزنه هم برایش مشکل‌ساز شد. البته رستمی قبلا در توجیه این کار خود گفته بود بزرگ فکر می‌کند و نمی‌خواهد با رکوردهای پایین در مسابقه حاضر شود!

 

1437433


ضربه بزرگ به تیم ملی


کیانوش رستمی با اوت کردن در دسته ۹۶ کیلوگرم ضربه بزرگی به تیم ملی ایران زد که به دنبال رفتن روی سکوی جهانی در بخش تیمی است. رستمی هیچ امتیازی برای ایران کسب نکرد، در حالی که در رقابت به وجود آمده بین تیم‌ها حتی یکی، ۲ امتیاز هم می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد. اوت کردن کیانوش شاید روز آخر به قیمت از دست رفتن یکی از سکوها برای ایران تمام شود.


حمایت ویژه کمیته المپیک و فدراسیون تا کجا؟

کیانوش رستمی ۳ سال است به هیچ سکویی در مسابقات رسمی نرسیده، اما همچنان به صورت ویژه از سوی فدراسیون و کمیته ملی المپیک حمایت می‌شود. علاوه بر حقوق ماهیانه و قابل توجهی که این وزنه بردار از فدراسیون دریافت می‌کند، رییس کمیته ملی المپیک هم در یک سال اخیر در مقاطعی مبالغی را به این وزنه بردار پرداخت کرده است. باید دید بازهم این حمایت ادامه دارد و رستمی با این کارنامه عجیب در ۳ سال اخیر جزو ۲ وزنه بردار المپیکی ایران قرار می گیرد یا خیر.

دیدگاه‌ها