کد خبر : 1639081 | 03 مهر 1398 ساعت 13:06 | 13.5K بازدید | 0 دیدگاه

خاطیان باید جریمه سنگین مالی شوند

قهرمانی: جان فوتبالی‌ها را بگیر اما پولشان را نه

دربی تهران برای بیست و چهارمین بازی پیاپی با قضاوت یک داور ایرانی برگزار شد هرچند این مسابقه هم مثل تمام بازی های قبلی با حرف و حدیث هایی پیرامون داوری اش همراه بود.

قهرمانی: جان فوتبالی‌ها را بگیر اما پولشان را نه

به گزارش" ورزش سه" موعود بنیادی فر بیست و چهارمین داوری ایرانی است که بعد از دربی 66 که با قضاوت سعد کمیل کویتی بازی تیم های استقلال و پرسپولیس به پایان رسید. پیش از او محسن ترکی(7 )، مظفری زاده(3)، مسعودمرادی، هدایت ممبیبنی، علیرضا فغانی(6)، محسن قهرمانی، یدالله جهانبازی، تورج حق وردی، بیژن حیدری و اشکان خورشیدی بازی های شهرآورد تهران را قضاوت کرده بودند. نکته جالب اینجا است که تقریبا تمام این مسابقات با اعتراض هایی از سوی هرکدام از دوتیم نسبت به داوری همراه بوده است؛ موضوعی که در دربی نود و با قضاوت موعود بنیادی فر هم وجود داشت. در آخرین بازی دو تیم استقلال و پرسپولیس و از همان دقایق ابتدایی هر سوت داور با اعتراض بازیکنان همراه بود و هرچند مربیان هردوتیم برخوردی حرفه ای و کمترین اعتراض را به داوری داشتند اما درون زمین و روی سکوها شرایط متفاوت بود. محسن قهرمانی داور قدیمی فوتبال ایران که یک بار این مسابقه را سوت زده درباره قضاوت این بازی گفت:« اگر حساسیت کاذب به مسابقه ندهند این بازی می تواند حتی برای داور قضاوت راحت تری هم باشد.»


او افزود:« با توجه به استرسی که به بازیکنان وارد می شود توانایی فنی آن ها پایین آمده و کار داور راحت تر می شود. این استرس البته نباید داور را هم بگیرد واگر اینگونه نشودو داور تجربه لازم را داشته باشد هرچه از ابتدا به سمت انتهای بازی می رویم قضاوت آسان تری خواهد داشت.»


قهرمانی با اشاره به دربی های گذشته دو تیم گفت:« من دربی شماره 76 دو تیم را سوت زدم و تا الان که 14 بازی گذشته بعید می دانم کیفیت فنی این مسابقه بالاتر رفته باشد. شرایطی که این بازی دارد و همچنین دستورالعمل های موجود وضعیت مسابقه را سخت تر می کند.» او با بیان اینکه عدم برخورد مناسب با خاطیان باعث می شود دربی ها پرحاشیه باشد گفت:« نوع برخورد فدراسیون با خاطیان از نظر من ایراد دارد. احکام و قوانین به گونه ای است که دائم مسکن تزریق می کنیم. بازیکن خاطی یک یا دوجلسه محروم می شود یا اورا توبیخ می کنیم؛ بازیکن فکر می کند کارش درست است آن وقت در مسابقات برون مرزی به مشکل می خوریم.»


او افزود:« کریس رونالدو دو یا سه فصل پیش برای تصمیم داور دست زد و او را پنج جلسه محروم کردند. آیا ما از مسی و رونالدو بزرگتر داریم. برای آن ها فرقی ندارد بازیکن کیست و در هر رده ای باشد محرومش می کنند. در ایران اما این اتفاق نمی افتد و کمیته انضباطی یک جلسه طرف را محروم می کند.»


داور قدیمی فوتبال ایران درباره اینکه چرا در شهرآورد از همان اولین سوت داور اعتراض بازیکنان وجود دارد و تقریبا هیچکس هیچ تصمیمی از داور را نمی پذیرد گفت:«زمان ما خیلی این اتفاق کمتر بود و روز به روز بیشتر می شود. نه فقط در دربی در همه بازی ها اینگونه است فقط در این بازی به چشم می آید. هر سوتی که داور می زند علیه او هجمه به وجود می آید و همه داوران را نقد می کنند اما واقعا در این چهار هفته سطح فوتبال تیم ها مطلوب بوده است. »


قهرمانی در این رابطه که گفته می شود برخی تصمیمات داور در این مسابقات مشمول مدیریت بازی می شود گفت:« من کلا با این واژه مدیریت در داوری مشکل داشتم . قانون گذار ابزار را در اختیار داور گذاشته است تا از آن استفاده کند، ما تعریف مدیریت را اشتباه برداشت کرده ایم، اگر داور کارت زردی که باید بدهد را ندهد اسمش مدیریت نیست. قانون مدیریت نمی گوید تخلف زیرمجموعه را نادید بگیر، باید کسی که مستحق است کارت بگیرد. مدیریت این است که در طول مسابقه برای بها دادن به زیبایی یا عدم زیبایی تصمیماتی گرفته شود؛ مثلا داوری می بیند که دو تیم درک خوبی از آوانتاژ دارند و در یک بازی از آن برای کمک به زیبایی بازی استفاده می کند اما اگر دو تیم درکی از آوانتاژ نداشته باشند بازی را متوقف کند.»


او در ادامه افزود:« بازیکنی که مثل رونالدو با هدف تمسخر برای داور دست زده ، را داور می تواند اخراج کند و کمیته انضباطی هم می تواند با محرومیت تنبیهش کند. یا مثلا داور اگر پنالتی را به درست یا غلط می گیرد ،اگر پنالتی گل شود که اعتراض ها ادامه دارد اما اگر دروازه بان بگیرد به سمت داور می روند و خدا را نشان می دهند. این کار هم به نظرم مصداق حرکت غیرورزشی است و باید جریمه برایش در نظر گرفته شود.»


قهرمانی بااشاره به دربی هفتاد و ششم که خودش قضاوت کرد گفت:« من به جرات می توانم بگویم یکی از کم مشکل ترین دربی ها را پشت سر گذاشتم.فکر می کنم که بازیکنان دو تیم از من شناخت داشتند. این دربی یکی از کم اخطارترین شهرآوردهای اخیر دو تیم بوده است. در آن دربی هر دو تیم بازیکنان بزرگی داشتند اما بازی سنگینی نبود.»


او اما راهکارش برای جلوگیری از اتفاقات حاشیه ای و اعتراضات به داوری درون زمین را جریمه نقدی می داند و گفت:« در فوتبال ایران جان افراد را بگیرد اما پولشان را نگیر! من اعتقاد دارم بهترین تنبیه برای بازیکنانی که میلیاردی پول می گیرند و بی انضباطی می کنند جرایم سنگین مالی است. این روش می تواند یک حرکت بازدارنده جدی برابر اعتراض ها و مشکلاتی است که بازیکنان برای داور به وجود می آورند.»

دیدگاه‌ها