کد خبر : 1639663 | 06 مهر 1398 ساعت 11:21 | 27.3K بازدید | 0 دیدگاه

فیلمی که در حین دو حمله انتحاری و یک درگیری مسلحانه ساخته شد

«سکوهای امن افغانستان» رونمایی شد

مستند موبایلی «سکوهای امن افغانستان» ساخته امیر تاجیک، مستندساز و مدیر سابق شبکه مستند سیما، در کافه افغانستانی‌های مقیم تهران رونمایی شد.

«سکوهای امن افغانستان» رونمایی شد

به گزارش "ورزش سه"، تاجیک در ابتدای این مراسم که عصر پنجشنبه 4 مهر ماه برگزار شد، اظهار کرد: رفتن به افغانستان در ابتدا برایم سخت و توام با نگرانی بود اما هنگامی که خود را در میان مردم میهمان‌نواز و با محبت افغانستان دیدم احساس کردم در خانه و وطن خود هستم.


استادیومی که قبلا محل اعدام بوده است!


وی افزود: در دیداری که با مدیران تلویزیون طلوع داشتم، آقای امان‌الله قیصاری از بنده دعوت کرد که برای دیدن مسابقه دو تیم مهم لیگ برتر افغانستان به استادیوم این شهر بروم. هم تماشای بازی برایم مهم بود و هم آشنایی که با تاریخ این استادیوم داشتم.

 


این مستندساز تصریح کرد: در دوره طالبان، این استادیوم ورزشی برای اعدام و قصاص استفاده می‌شد اما امروز تبدیل به یکی از امن‌ترین و محافظت‌شده‌ترین نقاط شهر کابل شده است.

 

 

 

 

دو حمله انتحاری و یک درگیری مسلحانه طی چهار روز!


تاجیک سپس با اشاره به تجربه همنشینی با مردم کابل گفت: مردم افغان میهمان‌نواز، هنرمند و دغدغه‌مند آینده خود و کشورشان هستند. ناامنی موجود زندگی را برای مردم سخت کرده و در چهار روزی که در افغانستان بودم، دو بار حمله انتحارى رخ داد و یک‌بار هم درگیری مسلحانه.

 

 

 

دلتنگی ورزش‌دوستان افغانستانی برای برنامه «نود»


وی افزود: در جریان فیلم با هواداران و گزارشگران ورزشی که در استادیوم کابل صحبت کردم از تعطیلی برنامه «نود» گلایه داشتند و می‌گفتند امیدواریم عادل فردوسی‌پور و برنامه‌اش دوباره روی آنتن برود. یکی از هواداران در فیلم می‌گوید که به عشق این برنامه و آقای فردوسی‌پور شب‌ها تا دیروقت بیدار می‌مانده و برنامه را می‌دیده است.

 


مدیر سابق شبکه مستند با بیان اینکه تولیدات فرهنگی و خبری در افغانستان محدود است، یادآور شد: فاکتور هم‌زبانی باعث شده محصولات فرهنگی ما خریداران زیادی در این کشور همسایه داشته باشد. این فرصتی مناسب برای تولیدکنندگان محتوا در ایران می‌باشد اما متاسفانه از این فرصت استفاده مطلوبی تاکنون نشده است.

 

تقدیر از هنرمند افغانستانی و نظر او درباره «سکوهای امن افغانستان»


در این مراسم از خانم سامره رضایی، هنرمند و بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما که اصالتا افغانستانی است نیز تقدیر به عمل آمد.

 

 


تاجیک دلیل این تقدیر را تلاش‌های خانم رضایی برای آموزش و برگزاری کارگاه‌های آموزشی فیلمسازی، تئاتر و بازیگری برای مهاجران افغانستانی عنوان کرد و سامره رضایی نیز در سخنانی ضمن تشکر از این تقدیر گفت: بنده هم برای پیش‌تولید یک فیلم مستند به مدت سه هفته در افغانستان بودم و با موبایلم تصاویری ضبط کردم که بعضا ممکن است براى برخى ناخوشایند باشد، اما فیلمی که آقای تاجیک تولید کرده زیبایی‌های افغانستان را به تصویر کشیده و این برای من بسیار جذاب است.

 

 

 در این مراسم مدیران، مستندسازان و اصحاب رسانه از جمله مهدی شاملو، محمد آفریده، نصرالله جهانگرد، پژمان راهبر، پرویز شهپر، فرید فرخنده کیش، رضا گنجی، علی رویین تن، پژمان مظاهری‌پور، محسن سخا، محمدصالح حجت الاسلامی، سعید رسولی، ایزد مهرآفرین، مژگان صیادی، آزاده بیزار گیتی، سپیده آماده و نازنین پیرکاری حضور داشتند.

 

 

«سکوهای امن افغانستان» پس از رونمایی در وبسایتهای «ورزش سه»، «آنتن» و «تماشا» منتشر شده و قابل مشاهده است.

 

 

دیدگاه‌ها