کد خبر : 1639753 | 06 مهر 1398 ساعت 16:49 | 12.2K بازدید | 0 دیدگاه

استرا به شدت به یک دستیار ایرانی احتیاج دارد

نامجو مطلق: ای کاش تیم فصل گذشته حفظ می شد

هافبک خوش‌تکنیک سالهای نه‌چندان دور استقلال ضمن اینکه از نحوه بازی تیم استقلال تمجید می‌کند اعتقاد دارد این تیم در چند نقطه باید حتماً تقویت شود.

نامجو مطلق: ای کاش تیم فصل گذشته حفظ می شد

به گزارش "ورزش سه"، تیم فوتبال استقلال در هفته پنجم از رقابت‌های لیگ برتر بازهم در دقایق پایانی دروازه‌اش باز شد تا به‌جای سه امتیاز شیرین تنها با یک امتیاز دیار زاینده‌رود را ترک کند. اما آنچه که در بازی‌های این تیم مخصوصاً در این دو بازی اخیر کاملاً مشهود است تغییر در نحوه آرایش است که باعث امیدواری هواداران شده است.


در همین خصوص و شرایط کلی آبی پوشان با یکی از پیشکسوتان تیم ملی و استقلال در دهه 60 و 70 گفتگو کردیم تا نظرات او را در این خصوص بدانیم.


 نامجو مطلق در ابتدا با اشاره به وضعیت کلی استقلال گفت: «من اعتقاد دارم تیم فوتبال استقلال علی‌رغم اینکه نتوانسته نتیجه قابل قبولی را بگیرد، انصافاً فوتبال قابل قبولی را ارائه می‌دهد. به‌خصوص در آخرین دیدار این تیم مقابل ذوب‌آهن که شاگردان استراماچونی در زمین حریف، فوتبال خوب و زیبا با گردش توپ و سرعت بالا به نسبت فوتبال ایران به نمایش گذاشتند. ما در آخرین بازی استقلال شاهدبازی ترکیبی مناسب و ایجاد مثلث‌هایی در میانه میدان بودیم که این درنهایت دردقایقی باعث مالکیت توپ و ایجاد خلق موقعیت شد.


نامجو مطلق در ادامه اظهار داشت: «می‌توان گفت حالا استقلال درکنار شهر خودرو به‌عنوان تیم‌هایی ارائه‌دهنده یک فوتبال مدرن و امیدوارکننده ایستاده است. البته استقلال برای جا انداختن این شکل از فوتبال به زمان بیشتری احتیاج دارد. شما از تیم شهر خودرو که بگذرید غالباً تیم‌های داخل لیگ برتر قادر به دادن بیشتر از 3 یا 4 تا پاس نیستند، ولی تیم استقلال در این بخش وضعیت خوبی دارد. شما وقتی تیم خودتان را به این ابزار مجهز می‌کنید می‌توانید درخلق موقعیت‌ها نیزموفق عمل کنید.»


ستاره قدیمی تیم ملی که سابقه بازی در هر دو تیم پرطرفدار پایتخت را دارد درباره مشکلات استقلال هم خاطرنشان کرد: «مشکلی که استقلال و استراماچونی در این فصل به آن دچاراست نداشتن ابزار کافی برای ارائه چنین فوتبالی است و این باعث ایجاد معضلی شده که این تیم را در به انجام رساندن نقشه‌های این مربی با مشکل مواجه کرده است. این در شرایطی است که بعد از دیدار مقابل پرسپولیس شاهد تغییرات رو به جلویی در استقلال بوده‌ایم.»


 نامجو مطلق در ارتباط با مقایسه شیوه جدید استقلال و آن 3-5-2 که سال‌های گذشته استقلال با اتکا به آن افتخارات زیادی را به دست آورد گفت: «به‌هرحال این شیوه‌ای که در حال حاضر استقلال ارائه می‌دهد طبیعتاً نسبت به گذشته به‌صورت مدرن‌تری اجرا می‌شود و این همان شیوه‌ای است که امروزه در تیم‌های مطرح دنیا شاهد اجرای آن هستیم. چراکه قبلاً سه دفاع مرکزی که درتیم حضور می‌یافتند یکی از آن سه مدافع بیشتر نقش پوششی را بر عهده داشت ولی امروزه هر سه دفاع در یک خط حضور دارند. و یا دیگر شاید به آن صورت لازم نباشد فشار روی بازیکنان کناری یا پیستون آورده شود. اما همانطورکه پیش از این گفتم باید یک بازیکن توانایی تغییر سیستم و شرایط تیم را برحسب جریان بازی داشته باشد اما در حال حاضر شاهد چنین بازیکنانی در استقلال نیستیم.»


 نامجو مطلق در ارتباط با یکی دیگرازمشکلات استقلال افزود: «یکی دیگر از مشکلاتی که استقلال با آن درگیر است تغییرات زیاد در طول یک‌فصل و نداشتن زمان کافی برای ایجاد هماهنگی بین بازیکنان جدید است که باعث شده اثراتش در نتایج استقلال به‌وضوح دیده شود.
 این را فراموش نکنید که بازیکنان با بهترین کیفیت برای جا افتادن در تیم‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس به شرایط خاصی وابسته هستند و هیچ تضمینی برای تکرار همان درخششی که در تیم سابقش داشته‌اند، نیست. البته برعکس این موضوع هم وجود دارد. که این‌ها برمی‌گردد به آمادگی روحی و روانی در فوتبال که باید به‌صورت تخصصی به آن پرداخته شود.»


 جوان اول سالهای نه‌چندان دور فوتبال ایران در ادامه بررسی خود در خصوص مشکلات عدم به دست آوردن نتیجه در این فصل استقلال تصریح کرد: «به نظر من دلیل دیگری که باعث عدم نتیجه‌گیری در تیم استقلال شده است، نتایج اولیه‌ای است که این تیم در این فصل گرفته است. این باعث ایجاد فشار هرچه بیشتر هواداران شد. درعین‌حال انتظارات از استراماچونی زیاد است و همه در ایران برای گرفتن نتیجه عجول هستند. اگر استقلال می‌توانست دربازی‌های ابتدایی نتیجه بگیرد الآن بازیکنانش در حد ستاره می‌توانستند در تیم بدرخشند و من اعتقادم این است که استقلال می‌تواند با یک یا دو برد به این وضعیت پایان دهد.»

 

1364447

 

نامجو مطلق همچنین با اشاره به رفتار تند استراماچونی در این مدت گفت: «بحث دیگری که ازنظر من تأثیر زیادی در به وجود آمدن این نتایج داشته است، خود آقای استراماچونی است. اگرچه این مربی ایتالیایی توانسته تأثیرات مثبتی را درروند حرکتی استقلال ایجاد کند، اما من اعتقاد دارم خود ایشان در به وجود آوردن این‌چنین جو بدی، نقش زیادی را بازی کرده است که ناشی از نتایج ضعیف استقلال در این فصل است و این باعث شده که استرس و فشار زیادی را متحمل شود. او با توجه به سن وسال کمی که در امر مربیگری دارد و نداشتن تجربه کافی و آشنایی با این شرایط موجود، تا حدی قادر به کنترل خودش نیست و این موضوع تاثیرزیادی در نتایج به‌دست‌آمده تا این جای فصل استقلال داشته است و این عدم تمرکز و حرکاتی که در کنار خط می‌کند هم باعث افزایش فشار روی بچه‌ها و روی کیفیت فنی آن‌ها خواهد شد و هم اینکه به خودش اجازه نخواهد داد که در آرامش تصمیم درستی اتخاذ کند. او اگر بتواند بر روی این موضوع کار کند و بتواند خودش را کنترل کند می‌تواند تصمیمات درست ترو بعضاً تعویض‌های بهتری را انجام دهد.»


 نامجو با اشاره به کریم باقری اظهار داشت: «در همین ارتباط باید بگویم وقتی‌که به نیمکت تیم فوتبال پرسپولیس در این چندساله نگاه می‌کنیم و حضور کریم باقری را در این تیم می‌بینیم و آن اعتمادی که بازیکنان نسبت به این تیم دارند می‌توانیم به نقش بسیار مهم او در باشگاه پرسپولیس پی ببریم. متأسفانه این نعمتی است که در این فصل نیمکت استقلال از داشتن آن بی‌بهره است آن‌هم برای این مربی ایتالیایی که نه‌تنها هیچ شناختی از فوتبال ایران ندارد بلکه از فوتبال منطقه نیز بی‌اطلاع است، درصورتی‌که کالدرون لااقل با توجه به حضورش در کشورهای حوزه خلیج‌فارس تاحدی با فوتبال منطقه آشنایی دارد که این مهم خودش بسیار تأثیرگذار است و او را کمک خواهد کرد.


 استراماچونی از فوتبالی آمده است که هیچ آشنایی از محیط فوتبالی که درآن پا گذاشته است، ندارد و من تعجب می‌کنم از مدیریت باشگاه استقلال که چطور نتوانسته است یک دستیار ایرانی را در کنار او به کار گیرد. روزی که ما در روز معارفه استراماچونی دعوت‌شده بودیم شاهدِ حضور پیروز قربانی به‌عنوان دستیار بودیم اما نمی‌دانم در ادامه چه شد که او به کارش ادامه نداد. شاید مشورت قربانی با شفر در خصوص حوزه تصمیم‌گیری او و نحوه کار با فرهاد مجیدی باعث شد او از ادامه حضورش در استقلال منصرف شود و یا موضوعاتی است که من از آن خبر ندارم. من اعتقادم این است که حضور یک دستیار یک ایرانی علاوه بر شناخت خوبی که او می‌تواند نسبت به فوتبال ایران به استراماچونی بدهد می‌توانست در نحوه تعامل کادر فنی با بازیکنان نقش بارزی ایفا کند و در کل می‌توانست در این شرایط به استقلال کمک کند.»


 وی در ادامه افزود: «به‌هرحال استقلال برخلاف روند نتیجه‌گیری ازنظر فوتبالی امیدوارکننده نشان داده است و باید بپذیریم که او ازلحاظ فوتبالی توانسته تأثیرات خوبی را روی نوع و سبک فوتبال استقلال بگذارد و من دائم پیش خودم می‌گویم که استقلال با این روند بازی، ای‌کاش بازیکنان فصل قبل خودش را در اختیار داشت و اگر آن بازیکنان را در اختیار داشت اوضاع متفاوت بود. الآن هم باید صرفاً به این مربی ایتالیایی زمان کافی داد تا بتواند اهداف خود را در تیم پیاده کند. البته ازنظر من تیم باید در دوتا سه پست تقویت شود. استقلال هنوز هم فاقد یک پلی میکر مناسب در میانه میدان است، چیزی که از روز اول هم ما گفتیم. ما اگر پاتوسی را میانه میدان داشتیم خیلی از مشکلات را نداشتیم.  به نظر من  حضور یک پژمان منتظری باهوش هم بسیار تأثیرگذار بود.»


 مجید نامجو مطلق در پایان با حمایت از استراماچونی عنوان کرد: «بحث آخر هم درباره گل‌هایی است که ما دردقایق آخر دریافت می‌کنیم که به نظر من باید یک آنالیز دقیق برای مدیریت زمان در بازی بشود و درواقع باید یک راهکاری پیدا شود که تیم در دقایق آخر تا این حد آسیب‌پذیر نباشد.

 

 درنتیجه باید بگویم ما باید صبر داشته باشیم، چراکه یک تیم جدید در اختیار استراماچونی قرار داده‌ایم و ایشان نیاز به زمان دارد. نوع فوتبال استقلال نشان می‌دهد که توان رشد و نتیجه‌گیری را دارد، به شرطی که بستر و یا همان ابزار را برای او فراهم کنیم. »

دیدگاه‌ها