کد خبر : 1640751 | 10 مهر 1398 ساعت 15:23 | 28K بازدید | 0 دیدگاه

کاشانی به بهزادی، اصلی و آشتیانی پیوست؛

آخرین بازماندگان نسل اول باشگاه پرسپولیس (گزارش)

بعد از درگذشت ناگهانی جعفر کاشانی، حالا علی پروین، محمود خوردبین و حسین کلانی را می‌توان جزو معدود بازمانده‌های نسل اول باشگاه پرسپولیس قلمداد کرد؛ نسلی که باشگاه سرخپوش پایتخت را بر سر زبان ها انداختند و آن را به عنوان قطب جدید فوتبال ایران معرفی کردند.

 

به گزارش "ورزش سه"، مهر ماه برای پرسپولیسی ها با خبر درگذشت کاپیتان جوان این تیم هادی نوروزی به شکلی تلخ ماندگار شد و حالا یک روز پس از چهارمین سالگرد زنده یاد نوروزی، سرخ ها یک نفر دیگر از تاریخ خود را نیز از دست دادند. این بار جعفر کاشانی جمع پرسپولیسی ها را بدرود گفت؛ کسی که در 27 آذر 53 از زمین بازی خداحافظی کرد و کار خود به عنوان یک سیاست مدار و سپس مدیر ورزشی را استارت زد و سرانجام در 75 سالگی به عنوان رئیس هیئت مدیره و البته یکی از باسابقه ترین پرسپولیسی های تاریخ، از دنیا رفت.

 

نسل دهه 50 و آغاز تغییر در فوتبال ایران

 

ورزش فوتبال حدود یک صد سال پیش وارد ایران شد اما از دهه 40 و 50 مورد اقبال مردمی قرار گرفت و لیگ های منطقه ای و کشوری با هیجان بیشتری برگزار شدند. ورود مردم به این ورزش به عنوان تماشاگر و هوادار، سبب شد تا نبرد برای شهرت و محبوبیت بین تیم ها و فوتبالیست ها شکل بگیرد. آن ها تلاش می‌کردند تا با فاکتورهای مختلفی چون ارائه نمایش بهتر در داخل زمین، تعصب به پیراهن تیم و... خود را در دل هواداران جا کنند و به رستگاری برسند. در این بین بازیکنان تیم های شاهین و تاج که سپس دو قطبی پرسپولیس - تاج را ایجاد کردند، مورد اقبال مردمی بیشتری بودند و در قامت یک اسطوره ظاهر می‌شدند.

 

1439620

 

پرسپولیس که در اواخر دهه 40 جای شاهین را در فوتبال ایران گرفت، با جذب فوتبالیست های مطرحی چون محمود خوردبین، علی پروین، جعفر کاشانی، عزیز اصلی، ابراهیم آشتیانی، همایون بهزادی و... خود را به عنوان یک رقیب قدرتمند برای تیم آبی پوش شهر تهران مطرح کرد. هواداران شاهین نیز به طرفداری از پرسپولیس و ستاره هایش پرداختند تا نسلی جذاب در فوتبال ایران پدید بیاید؛ نسلی که در سال 1350 موفق شد نخستین قهرمانی خود در فوتبال ایران را تجربه کند.

 

بهرام مودت، مهراب شاهرخی، ابراهیم اشتیانی، فریدون معینی، اصغر ادیبی، هادی طاووسی، مجید تشرفی، همایون بهزادی، صفر ایرانپاک، علی پروین، رضا وطنخواه و محمود خوردبین، نفرات تشکیل دهنده تیمی بودند که با هدایت آلن راجرز توانست اولین جام تاریخ پرسپولیس را کسب و نسل نخست باشگاه را «طلایی» کند. نکته ناراحت کننده این که از آن نفرات حالا تنها علی پروین، فریدون معینی و محمود خوردبین در قید حیات هستند و بقیه اغلب در سال های اخیر از دنیا رفته اند.

 

آخرین بازماندگان نسل نخست پرسپولیس

 

پرسپولیسِ دهه 50 اگرچه تنها دو قهرمانی در لیگ ایران را تجربه کرد اما تاثیری بر فوتبال ایران گذاشت که در تاریخ بی همتا بود و حالا خیلی از هواداران این تیم، بی توجه به نتایج درخشان با استانکو، برانکو و قطبی با نتایج تیم آن زمان خود کری می‌خوانند؛ از پیروزی شش گله برابر استقلال تا تقابل با تیم هایی چون منچستریونایتد و چلسی. باشگاه پرسپولیس در همان سال ها پیشوند حرفه ای را به نام خود اضافه کرد و از لیگ آماتور ایران کنار گذاشته شد تا یاران علی پروین، یک سال تنها با تیم های خارجی دیدار کنند و برگی تازه را به تاریخ فوتبال ایران بیافزایند.

 

 

جعفر کاشانی در حالی دار فانی را وداع گفت که در ماه ها و سال های اخیر انتقادات زیادی بر او وارد می‌شد. هواداران پرسپولیس همانطور که بر بقیه اعضای هیئت مدیره نقد داشتند، زنده یاد کاشانی را هم نقد می‌کردند اما رفتار آن ها در روز درگذشت این پیشکسوت نشان داد که تمام آن صحبت ها به شخصیت حقوقی کاشانی به عنوان رئیس هیئت مدیره مربوط بود و او اتفاقا در قامت یک فوتبالیست قدیمی، از محبوبیت زیادی برخوردار است؛ بنابراین نمی‌توان با یادآوری اتفاقی که قرار است برای همه رخ دهد، از انتقاد پرهیز کرد و جلوی منتقدان را گرفت؛ موضوعی که احتمالا به مذاق پیشکسوت ها نیز خوش نمی آید.


مرور نفرات تیمی که رقیب سنتی را در دربی سال 52 مغلوب کرد، نکات جالبی را روشن می‌کند؛ همایون بهزادی که سال ها دور از ورزشگاه ماند و درگذشت، ابراهیم آشتیانی نیز دو سال پیش از دنیا رفت، مهراب شاهرخی، عزیز اصلی، ایرج سلیمانی، عزت الله وطن خواه و... سال ها پیش دار فانی را وداع گفتند و امروز هم شماره 5 وفادار پرسپولیسی ها نسل تازه او را به عنوان عضو دائمی هیئت مدیره می‌شناختند و فداکاری های او به عنوان دفاع وسط تیم را ندیده بودند، درگذشت. از گلزنان دربی معروف تنها حسین کلانی در قید حیات است، علی پروین و محمود خوردبین نیز نفس می‌کشند تا فوتبال دوستان قدیمی ایرانی همچنان منتظر روز بازی های نوستالژیک، روز تولد و... باشند تا خبرنگاران و برنامه سازان به سراغ این ها بروند و مصاحبه ای را ترتیب دهند تا یاد روزهای گذشته زنده شود. روزهایی که امجدیه مملو از تماشاگر بود و فوتبال ایران تازه سروشکل خود را پیدا می‌کرد.

 

اگر به شکلی جزئی تر، نسل اول را مورد واکاوی قرار دهیم به 8 اسم می‌رسیم که الان در قید حیات هستند. طبیعی است که امکان فراموشی برخی نام ها نیز وجود داشته باشند: «علی پروین، فریدون معینی، محمود خوردبین، کاظم رحیمی، هادی طاووسی، رضا وطنخواه، حمید جاسمیان و بیوک وطنخواه».

دیدگاه‌ها