کد خبر : 1643792 | 24 مهر 1398 ساعت 17:49 | 9.1K بازدید | 0 دیدگاه

قلب دفاع تیم نباید دست می‌خورد

رضا رجبی: بازی مستقیم ما دلخواه بحرین بود

مدافع سابق تیم ملی ایران و باشگاه استقلال با انتقاد از شکل بازی تیم ملی در برابر بحرین معتقد است دیدار مقابل عراق می‌تواند به‌مراتب سخت‌تر از این بازی باشد.

رضا رجبی: بازی مستقیم ما دلخواه بحرین بود

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی فوتبال ایران در سومین دیدار خود در چهارچوب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی2020 قطر  در مقابل حریف سنتی خودش تن به شکست یک بر صفر داد تا در کمتر از یک هفته  شیرینی برد پر گل در برابر کامبوج با شکست تلخ در منامه از بین برود.

 

در همین رابطه رضا رجبی مدافع سابق ملی‌پوش ایران و کارشناس فعلی در گفتگویی با خبرنگار"ورزش سه" اظهار داشت: «ببینید در فوتبال ما ۵ اصل مهم داریم که هرکدام به‌نوبه خودش حائز اهمیت زیادی است. این 5 اصل مهم شامل ۱- فاز دفاعی ۲- فاز دفاع به حمله ۳- فاز هجومی ۴- فاز حمله به دفاع ۵- ضربات ایستگاهی است .
یعنی اگر تیمی می‌خواهد فوتبال قابل قبولی را ارائه دهد که مبتنی بر فوتبال روز دنیا باشد، باید بتواند بین این ۵ موردی که به آن اشاره کردم  تا آنجا که می تواند تعادل ایجاد کند که درغیراینصورت ضریب ضربه‌پذیری آن تیم بالا می‌رود.

 

متأسفانه ما در بازی شب گذشته در طول نود دقیقه نتوانستیم حتی برای دقایقی تعادل لازم را بین خط دفاعی و خط حمله تیم ملی ایجاد کنیم و از همین رو حتی از به وجود آوردن یک موقعیت گل عاجز بودیم. تنها نکات مثبتی که دیدیم ، پاس‌های کوتاه مهاجمان در پشت محوطه حریف بود که آن‌هم با توجه به آنالیز خوبی که روی تیم ما انجام‌شده بود خنثی شد و در واقع با توجه به این بازی باید بپذیریم این تیم ملی هنوز کار دارد.»

 

رجبی در ادامه افزود: « اینکه ما با تعداد نفرات زیادی بخواهیم روی دروازه بحرین ظاهر شویم ملاک بازی هجومی نمی‌تواند باشد. اتفاقاً همین امر باعث شد تمامی توپ‌های سوم پشت محوطه جریمه، چه در خط حمله و چه در خط دفاع نصیب یاران بحرینی شود درحالی‌که در این‌گونه بازی‌ها که فضای حرکتی برای هر بازیکنی بسیار محدود است آن چیزی که می‌تواند گره‌گشا باشد استفاده بهینه از توپ‌های سوم است که متأسفانه به دلیل پراکندگی بازیکنان در داخل زمین نتوانستیم از توپ‌های سوم استفاده لازم را ببریم.»
رجبی که خودش سال‌ها سابقه بازی در خط دفاع را دارد با اشاره با خط دفاعی تیم ملی ایران افزود: « تا آنجا که من اطلاع دارم مجید حسینی که شخصاً علاقه خاصی به او دارم‌ و آینده خوبی را برایش متصور می‌شوم، دیرتر از همه بازیکنان به اردوی تیم اضافه شد و در بازی شب گذشته  دیدیم که تا حدی سنگین به نظر می‌رسید. به همین خاطر ای‌کاش آقای ویلموتس در چنین میدان حساسی دست به ترکیب بازی قبل نمی‌زد.(البته این را هم اعتراف کنم که من از داخل تیم بی‌خبرم). دو مدافع میانی قبل از هرگونه توانایی‌هایی که برای بازی در چنین پست حساسی دارند، باید از یک درک متقابل هم برخوردار باشند به همین خاطراست در تیم‌های ملی مطرح دنیا سعی می‌شود تا حد امکان این دو بازیکن را از یک باشگاه انتخاب کنند . در مورد خودم اگر بخواهم برای شما تعریف کنم باید بگویم مثلاً من می‌دانستم "حسین فرزام نیا" (زوج خط دفاعی رجبی در استقلال) ساعت ۱۰ صبح کجاست و در حال انجام چه‌کاری است. این در حالی است که این هماهنگی در بین حسینی و کنعانی دیده نمی‌شد.»

 

رجبی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اصرار بیش از حد به نفوذ از عمق خط دفاع بحرین گفت: «کاملاً مشخص بود که دو مدافع مرکزی بحرین با آنالیز درستی که از بازی ایران و کامبوج داشتند بسیار نزدیک به هم‌بازی می‌کردند چراکه می‌دانستند که ایران اصرار زیادی برای نفوذ به عمق دارد و با همین حربه تمام حملات ایران را خنثی کردند. ما وقتی به چنین موضوعی برمی‌خوریم حالا باید به سراغ پلن بعدی برویم که می‌توانست سانتر از جناحین باشد، آن‌هم با توجه به اینکه میانگین قدی ما در خط حمله چنین اجازه‌ای را به ما می‌دهد. شما اگر به نوع فوتبالی که در حال حاضر توسط منچسترسیتی بازی می‌شود دقت کنید مشاهده می‌کنید که وقتی از عمق خط دفاعی راه به‌جایی نمی‌برند به کناره‌های خط متمایل می‌شوند و با ترکیبات دو تا سه نفره یا اوِر لُپ  و یا از کنج محوطه جریمه اقدام به سانتر می‌کنند تا دروازه‌بان فرصت کمتری را برای خروج از داخل چهارچوب دروازه‌اش را داشته باشد و یا اینکه با استفاده از وینگر هایی که خاصیتشان حمل توپ با سرعت بالاست سعی در دور زدن خط دفاعی حریف می‌کنند که متأسفانه ما هیچ‌کدام از این کارها را شب گذشته در ترکیب تیم ملی مشاهده نکردیم و تنها در دقایق انتهایی بازی رو به بازی مستقیم آوردیم که آن شیوه هم دلخواه بحرین بود.»


رجبی در ادامه همچنین عنوان کرد: « من فکر می‌کنم باید به‌جای اینکه در مقابل کامبوج با ۷ یا ۸ نفر به سمت دروازه تیم حمله ور می شدیم تا بخواهیم 14 گل به ثمر برسانیم باید شکل بازی مقابل بحرین را تمرین می‌کردیم تا با آمادگی بیشتری پا به میدان منامه بگذاریم اما به‌هرحال بازی را واگذار کردیم ولی هنوز هم شانس اول صعود به مرحله نهایی هستیم. این را فراموش نکنیم که دیدار مقابل عراق به‌مراتب سخت‌تر از بازی در برابر بحرین است، چراکه هم از بازیکنان و کادر فنی بهتری برخوردارند و هم اینکه جو ورزشگاه عراق حتی بسیار ملتهب‌تر از بحرین است و خدای‌ناکرده شکست می‌تواند تبعات بسیار سنگینی را به‌جای بگذارد.»

دیدگاه‌ها