کد خبر : 1643914 | 25 مهر 1398 ساعت 12:12 | 6.2K بازدید | 0 دیدگاه

گپ و گفتی با «ارتش یک نفره» شنای معلولان ایران

شاهین ایزدیار: سکوی پارالمپیک دور از دسترسم نیست

شناگری که با کسب 6 مدال طلا در بازی های پاراآسیایی جاکارتا همه را شگفت زده کرد، این روزها شرایط چندان خوبی را تجربه نمی کند.

شاهین ایزدیار: سکوی پارالمپیک دور از دسترسم نیست

به گزارش "ورزش سه"، بازی های پاراآسیایی جاکارتا، جامعه ورزش را یاد افتخارآفرینی پسر طلایی ایران می اندازد؛ ورزشکاری که در این رقابت ها کاری کرد کارستان. شناگر ایرانی عضو تیم‌ملی شنای معلولان ایران که توانست در بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا شش مدال طلا و یک نقره کسب کند و به تنهایی باعث صعود یک پله ای ایران و کسب مقام سومی این مسابقات شود.


صحبت از «شاهین ایزدیار» پرافتخارترین ورزشکار ایران در تاریخ رقابت‌های پاراآسیایی است که در سه دوره برگزار شده این رقابت‌ها، 19 مدال به دست آورده و پس از درخشش در جارکارتا، لقب «ارتش یک نفره» به او داده شده است.به راستی این لقب برازنده اوست، چراکه مدال های این شناگر به تنهایی از مجموع مدال‌های 30 کشور آسیایی بیشتر است. حتی اگر شاهین به تنهایی به عنوان یک کشور در مسابقات پاراآسیایی جاکارتا شرکت می کرد،  با 6 طلا و یک نقره می توانست مقام سیزدهم را در بین 45 کشور به دست بیاورد.


این شناگر دهه هفتادی، امید اول ایران برای قرار گرفتن روی سکوی رقابت های پارالمپیک است و خودش هم بدش نمی آید بالاترین مدال ورزشی زندگی اش را کسب کند؛ اما این روزها انتقاداتی از عملکرد او می شود، چراکه در رقابت های پاراشنای قهرمانی جهان که ماه گذشته در لندن برگزار شد، عملکرد مناسبی از خود به نمایش نگذاشت و رکوردهای پیشین خود را هم نتوانست تکرار کند. در این شرایط هنوز معلوم نیست پسر طلایی ایران می تواند نماینده ایران در رقابت های پارالمپیک باشد یا نه، چراکه دوشناگر دیگر تیم ملی هم شانس حضور در این مسابقات را دارند و باید منتظر ماند و دید سرانجام فدراسیون جانبازان و معلولان کدام ورزشکار را به عنوان دارنده سهمیه پارالمپیکی ایران معرفی می کند. با «شاهین ایزدیار» شناگر خراسانی طلایی ایران درباره شرایطش قبل از حضور احتمالی در رقابت های پارالمپیک 2020 به گفت و گو پرداختیم که خواندنش خالی از لطف نیست.


شکستن رکورد


این شناگر خراسانی با اشاره به رقابت های جهانی لندن می گوید: معمولا رقابت های جهانی پس از پارالمپیک بالاترین سطح را دارد و مسابقات اخیر لندن هم از کیفیت خوبی برخوردار بود و همه تیم ها با تمام توان خود به میدان آمده بودند و رکوردهای زیادی نیز در جهان شکسته شد.


ایزدیار درباره کسب سهمیه پارالمپیک 2020 اظهار می کند: در ماده 100 متر قورباغه رقابت‌های جهانی لندن کسب ورودی کردم اما سهمیه را هنوز شناگری از ایران به دست نیاورده است و در نهایت فدراسیون جانبازان و معلولان کشور با اخذ سهمیه از فدراسیون جهانی تصمیم می گیرد کدام ورزشکار به پارالمپیک اعزام شود.


راضی نیستم


وی ادامه می دهد: قطعا باید مسابقات انتخابی بین شناگران ایرانی برگزار شود تا نفر اعزامی به رقابت های پارالمپیک مشخص شود؛ تمام تلاش خود را انجام می دهم تا همانند رقابت های پارالمپیک ریو و لندن بازهم نماینده ایران باشم، هرچند از عملکردم در مسابقات جهانی لندن رضایت ندارم؛ اگر رکوردم در پارالمپیک ریو را تکرار می کردم، سوم می شدم ولی بازهم خدا را شکر که ورودی پارالمپیک را کسب کردیم.

 

1344479


نبود حمایت


شناگر خراسانی تیم ملی با گلایه از مسئولان می‌گوید: فکر می کردم بعد از مسابقات پاراآسیایی جاکارتا که خوش درخشیدم، به شنا اهمیت ویژه‌ای بدهند اما شرایط طور دیگری رقم خورد و به کلی ما را رها کردند. متاسفانه فقط 6 روز قبل از مسابقات جهانی لندن وارد اردو شدیم و عملا هیچ برنامه آماده سازی نداشتیم و حتی 24 ساعت قبل از آغاز این رقابت ها به لندن اعزام شدیم که متاسفانه زمان مناسبی نبود و باید حداقل چند روز زودتر به  انگلیس می رفتیم.


وی می افزاید: هیچ اردویی از سوی فدراسیون برای شناگران اعزامی به مسابقات جهانی لندن تدارک دیده نشده بود و به صورت انفرادی تمرین می کردیم و از سوی هیچ کسی حمایتی نشدیم.


بودجه برای دیگران!


ایزدیار به حمایت های خراسانی ها از شنا اشاره و تصریح می کند: اداره کل ورزش و جوانان استان و هیئت شنا حمایت های بیشتری نسبت به فدراسیون جانبازان و معلولان دارند و پاداشی هم به منظور کسب سهمیه دریافت کردم اما خب فدراسیون حق دارد که نمی تواند حمایت کند، چراکه بودجه جای دیگری هزینه می شود!


وی تاکید می کند: استان خراسان رضوی بهترین امکانات شنا را در کشور دارد و به همین دلیل تمرینات خود را در مشهد دنبال می کنم اما چند روزی است که همین امکانات را هم از ما دریغ کرده اند؛ استخر مجموعه ورزشی 15 خرداد مشهد تاکنون هفته ای شش جلسه در اختیار شناگران بود ولی متاسفانه این زمان به 3جلسه در هفته کاهش یافته است.


شناگران آواره


ایزدیار با انتقاد از تصمیم مدیران ورزشی استان می‌گوید: تخصیص نیافتن امکانات جانبازان و معلولان به ورزشکاران این رشته، به دردی بزرگ برای آن ها تبدیل شده است؛ چراکه شناگران آواره این استخر و آن استخر شده اند تا بتوانند تمرینات خود را دنبال کنند. وقتی از آن ها علت را جویا می شویم آقایان می گویند از بخش خصوصی بیشتر درآمد داریم و به همین دلیل نمی توانیم استخر را بیشتر از سه جلسه در هفته در اختیارتان بگذاریم.


وی اضافه می کند: قطعا وظیفه اداره کل ورزش و جوانان استان است که به جانبازان و معلولان بیشتر توجه کند تا چنین امکاناتی در اختیار ورزشکاران قرار گیرد. امیدوارم مسئولان استان به حمایت های خود از شنا ادامه بدهند و هیچ گاه عقب نکشند و همچنین مربیان این رشته را هم دلگرم کنند تا برای کار در کنار شناگران انگیزه داشته باشند.


سکوی پارالمپیک


قهرمان طلایی رقابت های پاراآسیایی جاکارتا با بیان این که سقف آرزوهای من سکوی پارالمپیک است، خاطرنشان می کند: هدفم این است روی سکوی پارالمپیک قرار بگیرم که دور از دسترس هم نیست  به شرط این که هر چه زودتر کار آغاز  و برنامه های آماده سازی برای  حضور ورزشکاران در پارالمپیک اجرایی شود.


وی درباره وضعیت شنای معلولان کشور هم بیان می کند: نسبت به سال های گذشته شنای معلولان در کشور پیشرفت‌هایی داشته است؛ هر چند پیشرفت‌مان لاک پشتی بوده و می توانستیم بهتر از این ها هم باشیم. شناگران ایرانی در تمامی مسابقات می توانند مدال کسب کنند اما متاسفانه از آن ها حمایت های لازم نمی شود و مشکلات مالی هم به مانعی برای پیشرفت آن ها تبدیل شده است.  


ایزدیار در پاسخ به انتقادات هادی رضایی دبیرکل مشهدی کمیته ملی پارالمپیک می گوید: حرفی در این باره ندارم و پاسخ انتقادات رضایی را با کسب ورودی پارالمپیک داده ام و درست است رکورد خوبی کسب نکردم اما امیدوارم در رقابت های انتخابی برای پارالمپیک رکورد خوبی را کسب کنم و به این مسابقات اعزام شوم.


وی با بیان این که حسرتی در زندگی ورزشی خود ندارد، اظهار می کند: خوشبختانه تاکنون به هرچه خواسته ام، رسیده ام و امید است بتوانم در پارالمپیک هم افتخار آفرینی کنم. البته با وجود افتخارات زیادی که در ورزش کسب کرده ام، درآمد آن چنانی از این راه به دست نیاورده ام و به نوعی حقم را در ورزش نگرفته ام.


* مصطفی فاطمیان

دیدگاه‌ها