کد خبر : 1648364 | 16 آبان 1398 ساعت 14:30 | 3.9K بازدید | 0 دیدگاه

بیست و هفتمین تقابل آبی و نارنجی

پیکان-سایپا؛ دربی مدیریتی

شرایط در لیگ برتر به گونه ای است که رقابت دو تیمی که کمترین تماشاگر را دارند می تواند یک دربی و یکی از بازی های حساس رقابت ها باشد.

پیکان-سایپا؛ دربی مدیریتی

به گزارش" ورزش سه" دربی خودروسازان واژه ای است که از همان اولین دوره لیگ برتر به ادبیات فوتبال ایران اضافه شد چرا که رقابت دو شرکت اصلی خودروسازی ایران حال به مستطیل سبز کشیده شده بود. پیکان که متعلق به ایران خودرو قدیمی ترین کمپانی تولید اتومبیل در ایران است از سال 1346 و با جذب دسته جمعی بازیکنان شاهین و پرسپولیس شکل گرفت و به مقام قهرمانی تهران در سال 1349 هم رسید اما خیلی زود و در دهه پنجاه محو شد.


تیم فوتبال سایپا اما بیست سال بعد از قهرمانی پیکان در فوتبال ایران تشکیل شد و با خرید امتیاز تیم کشتیرانی خودش را به رده اول فوتبال باشگاهی تهران رساند. آن ها اما از همان زمان خودشان را به عنوان یکی از موفق ترین تیم های باشگاهی ایران معرفی کردند. آن ها در سال 72 قهرمان لیگ و جام حذفی شدند و این قهرمانی را در سال 73 هم در لیگ تکرار کرد. آن ها در سال 74 با وجود آنکه به جمع چهارتیم پایانی جام باشگاه های آسیا رسیده بودند راهی دسته دو شدند اما بعد از یک فصل برگشتند و تا امروز دیگر سقوط نکردند.


با شروع لیگ برتر پیکان نیز امتیاز تیم بهمن را خرید و پا به مسابقات گذاشت تا فوتبال ایران یک دربی تازه و متفاوت را تجربه کند. مسابقه ای که شاید تماشاگری روی سکو نداشته باشد اما حساسیت آن به اتاق های مدیریت و ریاست دو کمپانی بزرگ خودروسازی ایران می رسد.


این دو تیم در تاریخ لیگ برتر 26 بار به مصاف هم رفته اند. سایپا در تمام ادوار لیگ حاضر بوده اما پیکان تا امروز در 5 دوره غیبت داشته و در لیگ دسته یک بوده است. با این وجود آمار نزدیک رقابت های دو تیم حکایت از برتری پیکانی ها دارد. آن ها 11 برد داشته اند در حالی که سایپا 9 برد برابر پیکان کسب کرده است. 6 بازی دو تیم هم مساوی شده است.


دربی خودروسازان امروز در حالی از ساعت 15:30 در ورزشگاه شهرقدس برگزار می شود که دوتیم هم امتیاز و در میانه های جدول قرار دارند.

دیدگاه‌ها