کد خبر : 1649446 | 21 آبان 1398 ساعت 15:24 | 15.7K بازدید | 0 دیدگاه

امامی: دستگاه کورینگ مشکل ما را حل می‌کند؛

مشکلات نقش جهان؛ احداث کننده، آب ایستادگی و تحریم

مسئول نگهداری چمن ورزشگاه نقش جهان برای توضیح در مورد مشکلات چمن این ورزشگاه به دلایل مختلفی اشاره می کند.

مشکلات نقش جهان؛ احداث کننده، آب ایستادگی و تحریم

به گزارش "ورزش سه"، از مهر ماه سال 95 که ورزشگاه نقش جهان پس از بازسازی مورد استفاده قرار گرفت، همیشه چمن این ورزشگاه برای مربیان سپاهان مشکل ساز بوده است. از کرانچار در لیگ هفدهم گرفته تا همین بازی گذشته طلایی پوشان که امیر قلعه نویی علیرغم پیروزی 2 بر صفر مقابل یکی از مدعیان قهرمانی، به انتقاد از شرایط چمن پرداخت.


مشکل این است که آب به درستی انتقال داده نمی شود


امامی مدیر نگهداری چمن ورزشگاه "نقش جهان" در گفتگو با "ورزش سه" در رابطه با این معضل حرف هایش را اینگونه آغاز کرد: چمن نقش جهان به دلیل عدم زیرسازی مناسب در سال 95، متاسفانه ایراداتی را دارد که باید برطرف شود. مشکل این است که آب به خوبی انتقال داده نمی شود. آب در سطح اول چمن باقی می ماند. برای حل این مشکل باید چمن جمع بشود و زیرسازی درست بشود تا آب به درستی از لایه های زیرین به بالا انتقال داده شود.
ایستادگی آب باعث سر خوردن بازیکن می شود.

 

آب ایستادگی باعث سرخوردن بازیکنان می شود

 

او ادامه می دهد: زیرسازی خراب است. چمن ریشه خوب و رنگ خوبی دارد ولی آب ایستادگی دارد در لایه اول و این باعث می شود بازیکن سر بخورد. بعضی بازی ها مثل بازی با تراکتور که پربرخورد بود فشار روی زمین تشدید می شود ولی در بازی های کم برخورد شرایط چمن بهتر است.

 

باید زیرسازی چمن عوض شود


از امامی در مورد راهکار درست شدن چمن پرسیدیم که او عنوان کرد: ما منتظر یک زمان 20 روزه هستیم تا رول را عوض کنیم.

 

زمانی می توانیم زیرسازی را درست کنیم که چمن آماده باشد


چرا این کار در تابستان با توجه به اینکه می دانستید چمن مشکل دارد، انجام نشد؟ مدیر نگهداری چمن ورزشگاه نقش جهان افزود: دو تا مشکل داشتیم. یکی اینکه بذر چمن سردسیر است. در تابستان رشد ریشه ها کم می شود. متاسفانه در نقش جهان امسال دمای 58 درجه ثبت شد. در این شرایط ریشه سست می شود و نمی توان رول کرد. ما باید زمانی این کار را انجام دهیم که در علم کشاورزی به اصطلاح می گویند، چمن آماده "رول دادن" است. چمن های سردسیر را باید در زمستان عوض کرد و بالعکس گرمسیرها را در تابستان. الان زمان خوبی است ولی زمان نداریم، چون بازی ها فشرده است و نمی توانیم زیرسازی چمن را عوض کنیم. اگر در فصل دیگری از سال بخواهیم چمن را رول کنیم و زیرسازی را عوض کنیم، این باعث خسارت می شود.


دستگاه کورینگ می تواند مشکل ما را حل کند


امامی البته در ادامه به راهکار دیگری هم اشاره می کند و می گوید: یک برنامه دیگر هم برای این اندیشیده شده است. دستگاهی وجود دارد به نام "کورینگ"؛ این دستگاه عمق 40 سانتی متری زمین را سوراخ می کند. یک صفحه میخی با قطر دو میلی متری و عمق 40 سانتی  دارد و این به زمین فرو می رود. این دستگاه در آلمان خریداری شده و قرار است در آذر ماه به ما برسد اگر برسد و با این وصف دیگر نیازی به جمع کردن رول های چمن و زیرسازی نخواهیم داشت.

 

1375664

 

تحریم ها باعث تاخیر در ورود دستگاه به ایران شده


امامی در پاسخ به این سوال که چه زمانی این دستگاه وارد ایران می شود، اینگونه توضیح داد: این دیگر با باشگاه است. ما درخواست را اسفند سال گذشته دادیم. اردیبهشت خریداری شده ولی به دلیل اینکه End User  (استفاده کننده نهایی) ایران اعلام شده بود، به دلیل تحریم ها فاکتور را در آلمان باطل کردند و سپس ما " استفاده کننده نهایی" را به ترکیه تغییر دادیم.

 

مشکل چمن اشتباه تشخیص داده شده بود


مدیر نگهداری چمن ورزشگاه نقش جهان در ادامه درخواستی از رسانه‌ها و امیر قلعه نویی داشت و گفت: ما یک خواهشی از رسانه ها و آقای قلعه نویی داریم که سرور ماست؛ من تلاش می کنم که شرایط را به بهترین شکل برای بازی های آینده فراهم کنم، ولی خواهش می کنم که موضوع را بغرنج تر نکنیم. یک زمانی نمی دانیم مشکل چیست و حرص می خوریم ولی الان می دانیم مشکل چیست. قبلا پیمانکارها مشکل را اینگونه اعلام کرده بودند که آب در لایه 80 سانتی متری زمین باقی می ماند و به مرور بالا می آید و دلیل خیس بودن زمین را همین موضوع اعلام کرده بودند. باشگاه روی نظر آنها عمل می کرد ولی اگر آن زمان مشکل را فهمیده بود شرایط بغرنج نمی شد.

 

احداث کننده از ابتدا گراف را اشتباه بسته


امامی با اشاره به این نکته که چمن ورزشگاه نقش جهان از ابتدا توسط احداث کننده ناقص تحویل داده شده، بیان کرد: احداث کننده گراف را اشتباه بسته است. گراف مجموعه ای از ترکیب ها است که باید در زمین اصلی رعایت شود، تا شرایط زمین درست شود. مثلا شما اگر می‌خواهید کاکتوس نگه دارید، باید 10 درصد شن داشته باشد و چیزهای دیگر. برای چمن هم شرایط خاصی وجود دارد که باید رعایت شود ولی احداث کننده، گراف مناسبی استفاده نکرده و جالب این است که شما اگر ورزشگاه های دیگر که این احداث کننده تاسیس کرده، را بررسی کنید، همین مشکل را می بینید. می توانید در مورد  ورزشگاه امام رضا از آقای گل محمدی بپرسید.

 

دیدگاه‌ها