کد خبر : 1649592 | 22 آبان 1398 ساعت 12:58 | 28.8K بازدید | 0 دیدگاه

تحلیل بازی حساس ایران برابر عراق با صالح مصطفوی

سردار، طارمی، کریم و یک علامت سوال

تیم ملی ایران در یکی از حساس ترین مسابقاتش در دور مقدماتی جام جهانی 2022 قطر فردا در اردن به مصاف تیم ملی عراق می رود.

سردار، طارمی، کریم و یک علامت سوال

به گزارش" ورزش سه" آخرین بازی تیم ملی ایران برابر عراق در رقابت های جام ملت های 2019 امارات در حالی با نتیجه مساوی به پایان رسید که ایران نیازی به برد نداشت و این عراق بود که باید برای صدرنشینی پیروز می شد. صالح مصطفوی کارشناس فوتبال معتقد است که تیم ملی ایران برای بازی با عراق شرایط خوبی دارد و می تواند با سه امتیاز از اردن باز گردد. تحلیل او را درباره این بازی در زیر می خوانید:


اولین نکته ای که باید به آن اشاره کرد درباره دعوت بازیکنان به تیم ملی است؛ نکته ای که وجود دارد این است که در این شرایط مربیان سعی می کنند آماده ترین بازیکنان را که تجربه ملی دارند به تیم ملی دعوت کنند. ما الان در تورنمنت نیستیم و بازی ها به شکل مرحله ای است و اردوهای کوتاه مدت برگزار می شود. به نظرم لیست بازیکنان دعوت شده برای این بازی خیلی هوشمندانه انتخاب شده است. نمونه اش دعوت از کاوه رضایی است که می تواند به تیم ملی کمک کند. یادم هست که چند سال قبل صحبت از دعوت رضا عنایتی در سی و خرده ای سالگی به تیم ملی بود و رنه سیموئر که یک مربی باتجربه بود در مصاحبه ای گفت که برای این بازی ها خوب است بازیکنانی مثل عنایتی و مجیدی دعوت شوند و گل بزنند؛ تیم که به جام جهانی رفت برای مسابقات از بازیکنان جوان استفاده کنید. به نظرمن استراتژی دعوت از بازیکنان خیلی هوشمندانه و درست بوده و آماده ترین تیم ملی ایران به مصاف عراق خواهد رفت.

 

1450979

 


چرا این بازی حساس است؟


درباره سختی بازی با عراق چند تا نکته وجود دارد:
-یکی از نکات مهم عقبه تاریخی بازی های ایران و عراق است. آن ها حتی وقتی در پایین ترین دوران فوتبالی شان هم بوده اند یقه بهترین تیم های ملی ما را گرفته و برعکس ما با تیم «ب» ایران، عراق که قهرمان جام ملت ها شده بود را بردیم. به نظرم موضوع تاریخی دو کشور باعث حساسیت و دشواری بازی می شود.
-موضوع دیگر شکست ما برابر بحرین است و حالا برای صعود نگران هستیم. این موضوع کمی بازی را برایمان سخت می کند.
-بحث دیگر هم می تواند شرایط سیاسی و امنیتی دو کشور باشد که همه این ها می تواند بازی را حساس و کیفیت فوتبال را پایین بیاورد. در واقع اتفاقات بازی بزرگتر از حد معمول می شود.

 


برتری فنی ایران


عراق یکی از تیم های خوب آسیا است و اگر بخواهیم 7-8 تیم خوب آسیا را انتخاب کنیم نام عراق حتما در آن لیست خواهد بود. از نظر شکل ، فوتبالی که این تیم بازی می کند براساس استعدادی است که بازیکنانش از نظر فیزیکی دارند. با این حال از نظر فنی ایران تیم بهتری است و در شرایط عادی کفه ترازو به نفع ما سنگینی می کند. من حتی فکر می کنم مساوی هم در اردن می تواند نتیجه خوبی برای ما باشد چرا که باید با بحرین و عراق در زمین خودمان بازی کنیم. البته مطمئن هستم تیم ملی برای برد به زمین می رود و نتیجه مورد رضایت ما خواهد بود. تیم ملی برابر بحرین هم از نظر فنی به حریفش برتری داشت و همین اتفاق در بازی با عراق هم می تواند رخ دهد.

 


کاتانچ خوب است ویلموتس بهتر


سرچکو کاتانچ سرمربی عراق مربی خوبی است اما ایران یک تیم از بازیکنان باکیفیت و یک مربی خوب دارد.  من فکر نمی کنم حتی کره و ژاپن هم اگر با عراق بازی داشته باشند، نگران نباشند.

 

 


حاج صفی بازیکن مهمی است


احسان حاج صفی یکی از آماده ترین بازیکنان حال حاضر فوتبال ایران است و می تواند به تنهایی سرنوشت بازی را عوض کند. اما خوشبختانه بازیکنان دیگری هستند که جای او را پر کنند. من فکر می کنم آماده ترین زوج خط میانی حال حاضر علی کریمی و امید ابراهیمی هستند و اگر این دو نفر در زمین باشند با توجه به اینکه در خط جلو 4 تا از بهترین های آسیا را داریم می توانیم برابر عراق به موفقیت برسیم.

 


حسینی بهترین دفاع آسیا


مجید حسینی با کیفیت ترین دفاع وسط فوتبال آسیا است؛ چه از نظر فیزیک بدنی و شکل بازی و همچنین تجربه اش از بازی در لیگ اروپا یک مهره دست نخوردنی در خط دفاع است. اما اگر مهندعلی فوروارد نوک عراق باشد برای زوج حسینی من به شخصه کنعانی زادگان را به پورعلی گنجی ترجیح می دهم. مهند علی خیلی شبیه کاوه رضایی بازی می کند و زوج کنعانی و مجید حسینی انتخاب بهتری خواهد بود.

 

1411613

 


وریا یا رامین؟


درباره دفاع کنار باید ببینیم می خواهیم به چه شکلی به عراق حمله کنیم. اگر از روی زمین و داخل محوطه جریمه می خواهیم حمله کنیم وریا انتخاب بهتری است اما اگر هدفمان سانتر باشد رامین رضائیان بهتر خواهد بود. 

 


نادری بهترین انتخاب برای چپ

 

در سمت چپ میلادمحمدی بازیکن باتجربه و با کیفیتی است که در اروپا بازی می کند اما انتخاب خود من برای این پست محمد نادری است. او یکی از بهترین چپ پاهای حال حاضر فوتبال ایران است؛ فیزیک و تکنیک خوبی داشته و در بهترین شرایط قرار دارد.

 


بیرانوند بدون جانشین


علیرضا بیرانوند جای خودش را در ترکیب اصلی تیم ملی به دست آورده و به نظر می رسد فعلا او انتخاب اول سرمربی تیم ملی باشد. طبیعی است با توجه به تجربه حضور در جام جهانی و جام ملت ها و همچنین اعتماد به نفسی که دارد رقیبانش فعلا برای شماره 2 بودن تلاش کنند.

 


چهارمین نفر خط حمله کیست؟


سردار آزمون و مهدی طارمی مهره های غیرقابل تغییر خط حمله ایران هستند. کریم انصاری فرد هم از زمان حضور ویلموتس تبدیل به مهاجم نوک تیم ملی شده و می تواند در همین پست در ترکیب اصلی بازی کند. شاید معادله اصلی این خط در نبود علیرضا جهانبخش پست وینگر راست باشد اما ویلموتس بازیکنان خوبی برای بازی در این پست دارد. کاوه رضایی، علی قلی زاده، مهدی ترابی و وحید امیری هرکدام می توانند انتخاب خوبی برای این پست باشند با این حال فکر می کنم این بازی می تواند شروعی خوب برای قلی زاده در تیم ملی باشد.

 

 


تیم ملی در مسیر جهانی


تیم ملی ما راهی جدید را شروع کرده و در همان مسیری قرار دارد که فوتبال دنیا به آن سمت می رود. امروز حتی تیم هایی که دنبال کارفیزیکی و فشار بدنی و پرس بودند تغییر رویه داده اند؛ فوتبال دنیا به سمت استفاده و مالکیت توپ می رود و ما هم به عنوان بهترین تیم آسیا باید با توپ بازی کنیم تا حریف وادار به اشتباه شود. من معتقدم رویه و سرمربی که ما انتخاب کردیم در جایی بازی و مربیگری کرده که جزو سردمداران این کار در فوتبال مدرن هستند. اینروزها برخی نظرات کارشناسان حاکی از ترس و نگرانی نسبت به بازی برابر عراق و سرنوشت تیم ملی است اما به شخصه خیلی به این تیم امیدوارم و از فوتبال آن لذت می برم. تیم ملی می تواند روی بازی های باشگاهی ما تاثیر مثبت بگذارد و تیم ها به جای بازی های فیزیکی و تدافعی به دنبال مالکیت توپ باشند.

دیدگاه‌ها