کد خبر : 1649594 | 22 آبان 1398 ساعت 13:05 | 58.4K بازدید | 0 دیدگاه

تحول در تیراندازی ایران با الهام هاشمی

تنها زنی که سرمربی تیم ملی مردان است

تیراندازان ایرانی در شرایطی در راه المپیک توکیو ۲۰۲۰درخشیدند که یک زن به نام الهام هاشمی مغز متفکر این تیم محسوب می‌شود.

تنها زنی که سرمربی تیم ملی مردان است

به گزارش "ورزش‌سه"، تیراندازی به عنوان یک رشته انفرادی که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، تاکنون عملکرد فوق‌العاده‌ای در کسب سهمیه المپیک داشته و تاکنون ۶ سهمیه برای حضور در توکیو 2020 کسب کرده است. از این میزان موفقیت‌ها ۴ سهمیه توسط شاگردان الهام هاشمی به دست آمده است.


الهام هاشمی از چند ماه قبل ابتدا هدایت تیم ملی تفنگ زنان و چند ماه بعد هدایت مردان را هم برعهده گرفت و یکی از دلایل اصلی موفقیت‌های اخیر این رشته بود؛ اما به نظر می‌رسد او برای ادامه همکاری با فدراسیون تیراندازی موانعی را سد راهش می‌بیند.


این مربی باسابقه که قبلا تجربه حضور در تیم ملی ایران به عنوان دستیار سرمربی مجارستانی را داشته، بعد از اینکه چند سالی را به عنوان تیم ملی سنگاپور فعالیت می کرد، با اصرار مسئولان فدراسیون تیراندازی به ایران آمد، اما حالا از کمبودهایی همچون  فشنگ و لغو اردوهای تدارکاتی صبرش لبریز شده و به همین دلیل شاید حتی تا المپیک هم در سمت خود نماند.


اینکه هاشمی به عنوان یک زن هدایت تیم ملی مردان را هم برعهده گرفته، یک اتفاق کم نظیر در ورزش ایران به شمار می رود؛ موضوعی که خودش معتقد است می تواند در رشته های دیگر نیز تکرار شود.


البته اگر کمی با کارنامه الهام هاشمی آشنا شوید، متوجه خواهید شد که او با سابقه مربیگری در ایران، دیگر کشورهای آسیایی، فارغ التحصیل از رشته تربیت بدنی و مسلط به زبان انگلیسی کاملا شایسته سرمربیگری تیم های ملی تفنگ ایران هست.


بعد از بازگشت از مسابقات آسیایی قطر که با کسب چند سهمیه برای تیراندازی ایران همراه بود، گفت‌وگویی را با الهام هاشمی ترتیب دادیم. در ادامه مشروح صحبت‌های سرمربی تیم ملی تفنگ را در گفت‌وگو با "ورزش‌سه" می‌خوانید.

 

1451502


فراتر از انتظار نتیجه گرفتیم


در مسابقات قهرمانی آسیا از عملکرد شاگردانم راضی بودم. در تفنگ سه وضعیت کسب سهمیه دور از انتظار بود، اما این اتفاق افتاد. با توجه به اینکه بچه های ما خیلی محدود توانستند با فشنگ تمرین کنند و اردوی هانوفر هم کوتاه‌تر برگزار شد، نتایج خوبی به دست آمد. ملی پوشان ایران با دستگاه‌های شبیه‌ساز تمرین کردند و در مجموع شاید ۲ هفته با فشنگ تمرین داشتند. قبل از یک مسابقه با این اهمیت نیاز بود که با فشنگ تمرین کنیم تا ایرادات ملی‌پوشان بیرون بیاید. با شرایطی که داشتیم، بهترین نتیجه کسب شد.


تیم زنان ایران شاهکار کرد


تیم زنان ایران در این مسابقات دوم شد، با اینکه قدرت های برتر جهان هم در آسیا حاضر هستند. واقعا این نتیجه یک شاهکار بزرگ بود. در بخش تفنگ تاکنون ۴ سهمیه کسب کردیم، اما هنوز پرونده کسب سهمیه ها بسته نشده است. وقتی کل سهمیه ها توزیع می شود، هر تیراندازی که بالاترین رنکینگ را در ماده خودش داشته باشد و سهمیه نگرفته باشد، می تواند سهمیه کسب کند. در واقع هنوز شانس های کوچکی برای کسب سهمیه هست.


دوست دارم در ایران بمانم


من فعلا نمی‌توانم درباره المپیک صحبت کنم. من به فدراسیون قول ماندن تا پایان مسابقات قهرمانی آسیا را داده بودم.قبل از آمدنم به ایران قرار بود از سنگاپور به کشور دیگری بروم که از من خواستند به ایران بیایم. البته دوست دارم در تیم ملی ایران بمانم. جدا از مشکل کمبود فشنگ در ایران، مشکلات اقتصادی باعث شده تمام اردوهایی که داریم، لغو می شود. مثلا همین اردوی هانوفر را من ۲ هفته خواسته بودم، اما ۶ روزه برگزار شد. اگر بیشتر در هانوفر بودیم، قطعا نتایج بهتری کسب می‌شد و شاید نفرات بیشتری سهمیه می گرفتند. الهه احمدی یک امتیاز و جام بزرگ ۵ امتیاز با کسب سهمیه فاصله داشتند.

 

1451501


سرمربیگری تیم مردان برایم یک اتفاق طبیعی بود


اینکه من همزمان هدایت تیم های ملی مردان و زنان را برعهده داشتم، یک امر کاملا طبیعی است. من با این قضیه مشکلی نداشتم. البته کارم را تیم زنان از ۱۵ اسفند سال قبل آغاز کردم و ۳ ماه و نیم بعد از آن کارم با تیم مردان آغاز شد. فرصت کافی برای آماده سازی تیم مردان نبود و به همین دلیل به آمادگی که انتظار داشتم، نرسیدند.


در رشته های دیگر هم پتانسیل مربیگری زنان وجود دارد


به نظرم در رشته هایی که امکان پذیر است، فرقی نمی کند که یک مرد سرمربی باشد یا یک زن. این موضوع بستگی به توانایی افراد دارد. این پتانسیل در ایران و رشته های دیگر هم هست که زنان بیایند و هدایت تیم مردان را در رشته هایی که امکانش وجود دارد، برعهده بگیرند.

 

1451500

دیدگاه‌ها