کد خبر : 1650240 | 26 آبان 1398 ساعت 13:08 | 9.7K بازدید | 0 دیدگاه

برخورد انضباطی در انتظار ورزشکاران متخلف

کمیته اخلاق غیرفوتبالی هم خبرساز می‌شود؟

تشکیل کمیسیون اخلاق ورزش ایران چالش جدیدی را برای ورزشکاران غیرفوتبالی ایجاد خواهد کرد.

کمیته اخلاق غیرفوتبالی هم خبرساز می‌شود؟

به گزارش "ورزش سه"، فوتبالیست‌های ایرانی چند سالی است که زیر ذره‌بین کمیته اخلاق قرار دارند و با محرومیت‌هایی به خاطر اتفاقات خارج از زمین فوتبال هم مواجه شدند. شاید آخرین حکم پرسروصدای کمیته اخلاق هم محرومیت ۱۵ ساله پیام صادقیان، بازیکن سابق پرسپولیس بود که بنگاه شرطبندی افتتاح کرده و گویا دیگر نمی خواهد به فوتبال ادامه دهد.

 

از مدت‌ها قبل کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش راه‌اندازی چنین کمیته‌ای را برای رشته‌های غیرفوتبالی در دستور کار خود قرار دادند. بعد از مدت‌ها تلاش و برنامه‌ریزی بالاخره دیروز با رونمایی از منشور اخلاق ورزش، کمیسیون اخلاق ورزش ایران رسما افتتاح شد.

 

با اینکه هنوز اعضای این کمیسیون به صورت رسمی معرفی نشده‌اند، ‌اما به نظر می‌رسد اعضای کمیسیون اخلاق ورزش که زیر نظر وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک فعالیت می‌کند، چهره‌های ورزشی نباشند.

 

آن طور که مسئولان در نشست دیروز اعلام کردند، حوزه فعالیت کمیسیون اخلاق ورزش، دقیقا مشابه کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال است و جدا از بحث فرهنگ سازی، جنبه قضایی و انضباطی هم دارد.

 

در واقع ممکن است هر اتفاقی خارج از سالن مسابقه و زمین بازی هم زیر ذره‌بین اعضای کمیسیون اخلاق قرار بگیرد و درباره آن رای صادر شود. بنابراین از این پس احتمالا اخبار احضار برخی ورزشکاران متخلف به کمیسیون اخلاق ورزش شنیده خواهد شد.

 

شاید پیش از این حساسیت‌ها روی ورزشکاران غیرفوتبالی به اندازه فوتبالی‌ها نبود و نمونه‌اش را هم می‌توان در چند اتفاق جنجالی دید که با هیچ واکنش خاصی همراه نشد. مثلا اینکه تعدادی از والیبالیست‌ها به مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۱۶ نرفتند و یا اینکه برخی ورزشکاران حاضر نشدند در تمرینات تیمی شرکت کنند.

 

البته اتفاق قابل توجه دیگر احتمال ورود کمیسیون اخلاق به زندگی خصوصی ورزشکاران و مسائلی همچون خالکوبی و کشیدن قلیان است. چنین نظارتی تاکنون روی تیم های ملی غیرفوتبالی هم نبوده، اما شاید در برنامه این کمیسیون باشد تا نماینده ای را در فدراسیون های مختلف داشته باشد و گزارش‌هایی را در زمینه ها نیز دریافت کند.

 

احتمالا از این پس بیشتر از کمیسیون اخلاق خواهیم شنید. البته به گفته مسئولان ورزش این کمیسیون طبق قوانین بین المللی تشکیل شده و وظیفه رسیدگی به بی اخلاقی ها در ورزش را دارد.

 

دیدگاه‌ها