کد خبر : 1650517 | 28 آبان 1398 ساعت 12:23 | 139.2K بازدید | 0 دیدگاه

شاید در توکیو 2020 غافلگیرمان کنند

غول‌های تازه‌نفس کشتی ایران از آمل و بابل

ظهور پدیده‌های سنگین وزن کشتی ایران در سال المپیک، معادلات را برای بنا و محمدی پیچیده‌تر از قبل کرده است.

غول‌های تازه‌نفس کشتی ایران از آمل و بابل

به گزارش "ورزش سه"، در سال المپیک به نظر می‌رسد کشتی ایران دستش در سنگین وزن کاملا پر است؛ تا جایی که باتجربه‌هایی همچون پرویز هادی و امیر قاسمی منجزی از سوی جوان‌هایی همچون امیرحسین زارع و علی‌اکبر یوسفی تهدید می‌شوند.

 

با اینکه طلایی شدن کمیل قاسمی در المپیک لندن با توجه به دوپینگی شدن ۲ نفر اول سنگین وزن خیلی از رکوردها را جابجا کرد، اما بازهم طلای سنگین وزن المپیک برای کشتی ایران چه در آزاد و چه در فرنگی یک رویا به حساب می آید؛ اگرچه این رویا قطعا دست یافتنی است.


در کشتی فرنگی امیر قاسمی منجزی به عنوان کشتی گیر نسبتا باتجربه که ۳۲ سال دارد، توانست در مسابقات جهانی با وجود نرفتن روی سکو سهمیه المپیک ۲۰۲۰ را برای ایران در وزن ۱۳۰ کیلوگرم به ارمغان بیاورد. شاید برخی او را گزینه اول حضور در المپیک توکیو بدانند، اما جوانی به نام علی‌اکبر یوسفی هم در یک سال اخیر حسابی درخشیده و اگر بتواند توانایی خود را به محمد بنا اثبات کند، بعید نیست او خیلی زود اولین المپیک خود را هم تجربه کند.


علی اکبر یوسفی، پسر جوان بابلی که در سال ۲۰۱۸ و در اوج جوانی مدال برنز امیدهای جهان را بر گردن آویخت، امسال با توجه به سن و سال کمی که داشت، بازهم توانست در مسابقات جوانان جهان حضور پیدا کند. یوسفی چند ماه قبل در استونی با قدرت حریفان خود را یکی پس از دیگری در وزن ۱۳۰ کیلوگرم پشت سر گذاشت و به مدال طلای جوانان جهان دست یافت. او بلافاصله در ترکیب تیم امید هم قرار گرفت و راهی مسابقات جهانی زیر ۲۳ سال شد. حتی تکرار برنز سال قبل هم برای علی‌اکبر راضی کننده نبود، تا اینکه او در بوداپست با کنار زدن غول های جهان طلایی شد.


حالا علی اکبر یوسفی که در لیگ هم با تیم هیات کشتی سیرجان حضور داشت و چند ماه فعال و سخت را پشت سر گذاشت، می تواند یک رقیب جدی برای امیر قاسمی منجزی جهت پوشیدن دوبنده تیم ملی در المپیک ۲۰۲۰ باشد.

 

1452450

 

از سوی دیگر در کشتی آزاد هم ایران یک پدیده در سنگین وزن پیدا کرده؛ کشتی‌گیری که نشانه‌هایی از ستاره شدن در آینده را به نمایش گذاشته است. امیرحسین زارع خیلی زود پله های ترقی را طی کرد؛ به طوری که طی ۲ سال اخیر در ۳ رده سنی نوجوانان، جوانان و امیدها به فینال مسابقات جهانی رسیده و حاصل آن ۲ طلا و یک نقره بوده است. این پسر آملی که هنوز ۱۹ سالگی خود را هم جشن نگرفته، امسال هر چند در مسابقات جوانان جهان به مدال نقره رسید، اما در امیدهای جهان بدون اینکه به رقبایش اجازه دهد ۶ دقیقه به مبارزه بپردازند، همه کشتی هایش را در کمتر از ۶ دقیقه تمام کرد و قهرمان شد.


نمایش خوب امیرحسین زارع در لیگ برتر کشتی و انتخابش به عنوان کشتی گیر برتر یکی از هفته ها نیز نشان داد که از این کشتی گیر می توان به عنوان یک رقیب جدی برای پرویز هادی یاد کرد. هادی که الان هم تیمی زارع در بازار بزرگ ایران است، بعد از مصدومیتی که باعث شد مسابقات جهانی را از دست بدهد، این روزها به دنبال بازگشت روی تشک با بالاترین آمادگی است.


پرویز هادی ۳۲ ساله می داند که این آخرین شانس او برای رسیدن به المپیک و گرفتن مدال در بزرگترین رویداد ورزشی جهان خواهد بود و برای همین با انگیزه تمرین می کند. با این حال بعید نیست امیرحسین زارع کم تجربه و جوان بتواند مقابل هادی باتجربه قد علم کند و مدعی دوبنده تیم ملی در المپیک ۲۰۲۰ شود.


البته تفاوت بزرگ کشتی آزاد و فرنگی در سنگین وزن اینجاست که کشتی آزاد حتی سهمیه حضور در المپیک را هم کسب نکرده و در اولین گام غلامرضا محمدی باید به فکر کسب سهمیه وزن ۱۲۵ کیلوگرم باشد.

 

جدا از اینکه هر کشتی گیری(چه جوان و چه باتجربه) به المپیک ۲۰۲۰ اعزام شود، ظهور پدیده های نوظهور در اوزان سنگین کشتی ایران می تواند خبر خوبی باشد. علی‌اکبر یوسفی و امیرحسین زارع توانایی‌های خود را اثبات کردند و حتی اگر به المپیک ۲۰۲۰ نروند، در آینده قطعا می توانند اتفاقات بزرگی را برای کشتی ایران رقم بزنند.

 

1452449

دیدگاه‌ها