کد خبر : 1650842 | 30 آبان 1398 ساعت 16:25 | 115.4K بازدید | 1 دیدگاه

از هوسپیتالت تا لاروخا

موره نو؛ داستان مردی که تاوان بی وفایی را داد

روبرت موره نو در شهری کوچکی در کاتالونیا متولد شد و به سرمربیگری تیم ملی اسپانیا هم رسید اما عدم وفاداری به استادش، در نهایت برایش گران تمام شد.

موره نو؛ داستان مردی که تاوان بی وفایی را داد

به گزارش "ورزش سه"، روبرت موره نو 42 سال پیش در شهر هوسپیتالت ایالت کاتالونیا متولد شد. شاید شانس اینکه او روزی به یک مربی مشهور تبدیل شود، اندک تصور می شد اما او موفق به انجام این مهم شد.

 

 

1433047

 

 

در 14 سالگی مربیگری یک تیم نونهالان را برعهده گرفت و در 26 سالگی توانست مدرک مربیگری خود را اخذ کند. پس از تجربه اندوزی در چند باشگاه محلی، او در باشگاه "Damm" که یک باشگاه معروف در زمینه ی بازیکن سازی در کاتالونیا محسوب می شود، یک پروژه بزرگ را در دست گرفت. پروژه ای که پس از یک سال ناتمام ماند چون جاه طلبی های موره نو برای این باشگاه در آن مقطع خارج از اندازه بود؛ با این حال او توانست مربیگری تیم جوانان B باشگاه Damm را برعهده بگیرد.

 

او هنوز در رده آماتوری مربیگری می کرد؛ ولی زمانی که شروع به تدریس فوتبال در دانشکده مربیان کاتالونیا کرد، دنیای او نیز تغییر یافت. آنجا با لوئیس لاینس، کارمند قدیمی باشگاه بارسا و رئیس دانشکده آشنا شد و لاینس بود که به لوئیس انریکه پیشنهاد داد تا موره نو را به جمع دستیارانش در تیم دوم بارسا در سال 2008 ملحق کند. او در آن مقطع آخرین متدهای تاکتیکی و نکات کلیدی هر بازی را در اختیار انریکه می گذاشت و ارتباط بین این دو، روز به روز بهتر می شد.

 

 

1431905

 

 

انریکه سپس در باشگاه های رم، سلتا و بارسلونا نیز از موره نو به عنوان دستیار بهره برد و سرانجام در تیم ملی اسپانیا بود که موره نو به عنوان دستیار اول انریکه برگزیده شد. همه چیز بین این دو عالی بود تا اینکه 26 مارس، لوئیس انریکه به دلیل وخامت حال دختر کوچکش نتوانست روی نیمکت اسپانیا بنشیند و چند ماه بعد اعلام کرد که قادر به ادامه همکاری با لاروخا نیست تا قدرت از او به موره نو برسد.

لوئیس روبیالس رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا ترجیح داد به موره نو برای ادامه کار در مقدماتی یورو 2020 اعتماد کند. پیش بینی می شد ارتباط بین موره نو و انریکه پس از این انتقال قدرت همچنان خوب و قوی باقی بماند اما اکنون مشخص شده است که چنین نبوده است. 30 آگوست بود که دختر انریکه از دنیا رفت و در آن مقطع ارتباط بین موره نو و انریکه دیگر مثل سابق نبود.

 

 

1414015

 

 

در واقع موره نو خیلی زودتر از حد تصور، حس مستقل شدن از استاد خود را پیدا کرد تا جایی که رفتارهای اخیر او انریکه را به این نتیجه رساند که دستیار قدیمی اش بی وفا شده است. انریکه به وفاداری در زندگی شخصی و حرفه ای خود اهمیت فوق العاده ای می دهد.

حلقه معتمدین او افراد اندکی را به خود می بیند و موره نو با رفتارهایش پس از تصدی پست سرمربیگری اسپانیا این حس وفاداری را زیر سوال برد؛ به طوریکه ماه سپتامبر دیگر هیچ ارتباطی بین این دو وجود نداشت و اکتبر وقتی انریکه خبر از آمادگی اش برای بازگشت به دنیای مربیگری داد، مشخص بود که موره نو دیگر در جمع دستیارانش جایی نخواهد داشت.

 

موره نو حالا و پس از برکناری از هدایت اسپانیا قصد ادامه کار در دنیای مربیگری را دارد. او در تیم ملی اسپانیا نتایج خوبی کسب کرد و تجربه ای گرانبها را به دست آورد؛ به طوریکه حالا خود را یک مربی مهم در دنیای فوتبال تصور می کند.

 

 

1432444

 

 

شاید این احساس در چنین مقطعی کمی اغراق آمیز هم باشد؛ اما مشخص است که موره نو حالا انگیزه ای بسیار بالا برای ادامه کار در مربیگری را دارد. تجربه سال ها دستیاری انریکه می تواند برای او یک فاکتور بسیار مهم ارزیابی شود. فردی که می تواند ساعت ها در مورد تاکتیک های فوتبای حرف بزند و در دورانی که دستیار انریکه بود و در رم و بارسا برای ستاره هایی چون توتی، مسی، نیمار و سوارز از تاکتیک حرف می زد، حالا این توان را در خود می بیند که فرد شماره یک هر تیمی باشد.

 

انریکه اما حالا باید دستیاری دیگر را برای خود انتخاب کند. این شخص احتمالا خسوس کاساس خواهد بود و از او قطعا انتظار وفاداری بیشتر خواهد داشت. انریکه قصد ایجاد یک مجموعه جدید را دارد. مجموعه ای که با موره نو عالی عمل می کرد؛ اما به شکلی غم انگیز از هم فروپاشید.

 

 

دیدگاه‌ها