کد خبر : 1652541 | 09 آذر 1398 ساعت 11:20 | 11K بازدید | 0 دیدگاه

به بهانه شروع به کار کلینزی در هرتا برلین

همه ایستگاه‌های مربی‌گری یورگن کلینزمن

زوددویچه زایتونگ به بهانه منصوب شدن یورگن کلینزمن به عنوان سرمربی هرتابرلین به تجربه‌های مربی‌گری او تا کنون نگاهی انداخته و کارنامه مربی‌گری‌اش را مرور کرده.

همه ایستگاه‌های مربی‌گری یورگن کلینزمن

به گزارش "ورزش سه"، یورگن کلینزمن که در روزهای اخیر به عنوان سرمربی جدید هرتا برلین منصوب شد در آلمان و در دنیای فوتبال چهره‌ای شناخته شده است. او که سالها به عنوان یکی از ستاره‌های فوتبال آلمان در مستطیل سبز می‌درخشید بعد از بازنشستگی هم مربی‌گری را تجربه کرده و تجربه‌های جالب و بعضا مهمی داشته است. روزنامه آلمانی زوددویچه زایتونگ به مناسبت منصوب شدن او به عنوان مربی هرتابرلین، سابقه و کارنامه مربی‌گری‌اش را مرور کرده است.

 

1454967

 

تیم ملی آلمان (2004 تا 2006)

دوران مربی‌گری کلینزمن در تیم ملی آلمان را می‌توان دورانی نسبتا موفق دانست هر چند او روزهای بدی مثل شکست 4-1 مقابل ایتالیا پیش از برگزاری جام جهانی را هم پشت سر گذاشت. در این دوره سفرهای متعدد کلینزمن به کالیفرنیا، محل زندگی‌اش، انتقادهای زیادی را متوجه او کرده بود و اولی هوینس از جمله مهمترین منتقدین او بود. کلینزمن در جام جهانی با آلمان مقام سوم را بدست آورد. کلینزمن چهره‌های جدیدی را به کادر فنی مانشافت وارد کرد که یواخیم لوو، اولیور بیرهوف و آندریاس کوپکه از جمله آنها بودند. کلینزمن بلافاصله بعد از جام جهانی 2006 از تیم ملی کنار گذاشته شد.

 

نقل قول‌ها: کلینزمان در مصاحبه با زوددریوه زایتونگ دو هفته قبل از منصوب شدن به عنوان سرمربی تیم ملی آلمان:" در واقع باید کل ساختار تیم ملی را کوبید و از نو ساخت".

 

نکات مثبت: دوران حضور کلینزمان در تیم ملی آلمان به جز مدت کوتاهی در سال 2006 با چندان نکته مثبتی همراه نبود. برای مثال شکست 4-1 آلمان مقابل ایتالیا در جام جهانی در این دوره اتفاق افتاد. بحث بر سر محل زندگی کلینزمان هم از مهمترین انتقادها بود. اولی هوینس در این باره گفته بود:" او باید به آلمان بیاید نه اینکه دائم در کالیفرنیا باشد و به ما بی‌احترامی کند". کلینزمان در جام جهانی مقام سوم را بدست آورد.

 

عامل روحی: کلینزمان بیشتر به دنبال نوآوری و ساختار شکنی در تیم ملی بود و نه روحیه‌بخشی. او چهره‌های جدید زیادی به تیم ملی اضافه کرد از جمله یواخیم لوو، اولیور بیرهوف و آندریاس کوپکه و در عین حال چهره‌های شناخته‌شده و قدیمی‌ای مثل سپ مایر و برند فاف را از تیم ملی کنار گذاشت.

 

مخالفان: کلینزمان با مسائل جنجالی زیادی روبرو بود که یکی از آنها کمبود نیروهای متخصص در کادر فنی و محل زندگی او در کالیفرنیا بود. سپ مایر مربی سابق دروازه‌بانهای تیم ملی انتقادهای تندی از کلینزمن به عمل آورد و کریستین ورنز، دفاع وسطی که از سوی او به تیم ملی دعوت نشده بود در سال 2006 از او به عنوان یک مربی اشتباه برای آلمان و شخصی که صادق نیست یاد کرد.

 

 پایان: بلافاصله  بعد از پایان جام جهانی 2006 کلینزمن از سمت خود عزل شده و جانشین او بدون کوچکترین وقفه ای سکان هدایت تیم ملی را بدست گرفت. 

 

بایرن مونیخ (2008 تا 2009)

 

نقل قول‌ها: کلینزمان در سال 2009 "هدف من این است که هر روز، همه چیز را بهتر کنم".

 

نکات مثبت: کلینزمن بدون شک یکی از بزرگترین سو‌تفاهم‌های تاریخ بایرن باقی خواهد ماند. در دوران او بایرن دیگر به هیچ وجه رهبر بلامنازع لیگ آلمان نبود، در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی آلمان شکست خورد و شکستهای سنگینی مثل 5-1 مقابل ولفسبورگ و 4-0 مقابل بارسلونا را تجربه کرد. بعد از شکست 4-0 در نوکمپ، رومینیگه نایب‌رئیس باشگاه گفت ما باشگاه مغروری هستیم و غرور ما امشب زیر پا لگدکوب شد.

 

عامل روحی: کلینزمن از نظر تقویت قدرت روحی- روانی بازیکنان بایرن بسیار فعال بود. از مجسمه‌های بودا گرفته تا صحبت درباره میدانهای انرژی و روشهای تمرینی نوین که کلینزمن به همراه دستیارهای متعدد خود به مونیخ آورده بود، او برای تغییر جو و فضا در باشگاه و بهبود روحیه بازیکنانش تلاش زیادی کرد. ولی همه این تلاشها در عمل نتیجه بخش نبود. کلینزمن در این دوره با مشکلات مربی‌گری‌ای روبرو بود که به نظر می‌رسد راه‌حل روحی- روانی نداشتند.

 

مخالفین: اولی هوینس از اصلی‌ترین مخالفین کلینزمن در این دوره بود. وقتی کلینزمن از عدم تامین شرایط مورد نیازش در مونیخ صحبت کرد هوینس در یک مصاحبه گفت:" خواسته‌های او فقط برآورده نشده، خیلی بیشتر از آنچه باید برآورده شده". هوینس بعدها با تسمخر کلینزمن درباره دوران حضورش در بایرن گفت:" او با خودش کامپیوترهای ده‌ها هزار دلاری آورده بود تا با جزئیات کامل همان سبک بازی‌ای را به ما نشان بدهد که می‌خواستیم بازی کنیم ولی در زمین خبری از آن نبود".

 

پایان: بعد از 302 روز سرانجام کاسه صبر بایرن به سر رسید. در دوران کلینزمن حتی کسب سهمیه چمپیونزلیگ برای بایرن در هاله‌ای از ابهام قرار داشت و شکست خانگی مقابل شالکه کافی بود تا بایرن او را اخراج کرده و یوپ هاینکس را جانشینش کند.

 

 

1454969

 

تیم ملی آمریکا (2011 تا 2016)

 

نقل قولها:  کلینزمن کمی بعد از بدست گرفتن سکان هدایت آمریکا در سال 2011 "ما می‌خواهیم یک روز در سطحی مثل فرانسه بازی کنیم".

 

نکات مثبت: کلینزمن در دوران هدایت آمریکا چند نتیجه درخشان بدست آورد که از جمله آنها می‌توان به پیروزی 4-3 مقابل هلند در آمستردام یا پیروزی 2-1 مقابل آلمان در کلن اشاره کرد. کلینزمن همچنین با آمریکا فاتح جام گولدکاپ شد. ولی در جام جهانی کلینزمن چندان موفق نبود و در این مدت تنها یک بار در سال 2014 موفق شد با آمریکا به مرحله یک‌هشتم جام جهانی صعود کند.

 

عامل روحی: خیلی‌ها در آمریکا از کلینزمن انتظار معجزه داشتند و گمان می‌کردند او می‌تواند با افزایش دانش و سطح مربیان آمریکایی و به خصوص کادر فنی‌ای که در تیم ملی با او کار می‌کردند کاری کند که فوتبال آمریکا یک روز به قدرتی در سطح بین‌المللی تبدیل شود و حتی قهرمانی در جام جهانی را تجربه کند. ولی از آغاز مشخص بود که کلینزمن در رسیدن به این هدف ناکام خواهد شد. فوتبال در آمریکا ورزشی حاشیه‌ای است و این واقعیت به این زودی‌ها تغییر نخواهد کرد.

 

مخالفین: در طول سالها کلینزمن در آمریکا با چند بازیکن اختلاف پیدا کرد. یکی از آنها بنی فیل‌هابر بود که بعد از انتقاد از کلینزمن دیگر به تیم ملی دعوت نشد. لاندن داناوان بازیکن آمریکایی ای که کلینزمن زمانی با خود به بایرن مونیخ منتقلش کرده بود هم در کمال تعجب در آستانه جام جهانی 2014 از سوی او به تیم ملی دعوت نشد. پسر 17ساله کلینزمن، جاناتان، بعد از دعوت نشدن لاندن داناوان در یک توییت نوشت:" هاهاهاها داناوان ها ها ها (چهر ایموجی در حال خندین)".

 

پایان: پایان کلینزمان بعد از دو شکست مقابل مکزیک و کاستاریکا در مقدماتی جام جهانی اتفاق افتاد. کلینزمن از این شکستها ناراحت بود ولی در مصاحبه‌های خود عصبانیتش را پنهان کرد چرا که می‌دانست شرایط قراردادی که پنج سال پیش با آمریکا امضا کرده اخراجش را دشوار می‌کند. بر اساس گزارشهای رسانه‌ای فدراسیون فوتبال آمریکا مجبور شد برای قطع همکاری کلینزمن به او 6.2 میلیون یورو غرامت پرداخت کند.

 

 

1454966

 

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ها