کد خبر : 1652583 | 09 آذر 1398 ساعت 14:33 | 60.7K بازدید | 0 دیدگاه

باید برگزار شود؛ باید برگزار نشود

چرا بازی پرسپولیس و تراکتور لغو شد؟

دو بازی حساس که باید در استان تهران برگزار می شد در نهایت لغو شد. بازی هایی که درباره برگزاری و یا عدم برگزاری آن، حرف و حدیث فراوانی فضای رسانه ای ایران را در بر گرفته است.

چرا بازی پرسپولیس و تراکتور لغو شد؟

به گزارش "ورزش سه"، در نهایت دو بازی مهم از بازی های هفته دوازدهم لیگ برتر لغو شد و در حالی که تا ساعتی پیش قرار بر برگزاری دو دیدار پرسپولیس – نساجی و پیکان – تراکتور بود در نهایت اعلام شد که با نظر مستقیم استانداری تهران این دو بازی به دلیل شاخص بالای آلودگی هوا برگزار نخواهد شد.

 

نارضایتی سازمان لیگ و اقدام استانداری

 

نکته جالب در این باره اینکه سازمان لیگ که در نظر داشت این بازی را برگزار کند در نهایت با نوع اعلام خبر لغو این دو دیدار نشان داد که تمایلی به لغو این دو بازی نداشته و به همین دلیل به نوعی خارج از عهده خود بودن برگزاری این بازی ها و در نتیجه عدم رضایت خود را در نوع تنظیم خبر نشان داده است. خبری که با توجه به حجم کم آن چند بار به دستور استانداری تهران بابت لغو این بازی اشاره شده است. مسئولان برگزار کننده بازی های لیگ برتر در مطلب مورد نظر آورده اند که امکان برگزاری بازی ها از نظر آنها وجود داشته و تنها به دلیل اعلام استانداری مجبور که اعلام لغو آن ها شده اند.

 

170، عدد مورد نظر برای لغو بازی

 

اما این دو بازی باید لغو می شد!؟ در این باره قانون صریحی از دستورالعمل های فیفا وجود دارد که طبیعتا می تواند فرمول برگزاری بازی در آب و هوای اینچنینی باشد و در آن هم آمده است که در صورتی که شاخص آلودگی هوا بالای عدد 170 باشد به دلیل ایجاد خطر برای بازیکنان و کلا عواملی که در ورزشگاه حضور دارند دیدار مورد نظر باید لغو شود تا در زمان دیگری که اوضاع به حالت عادی برگشت، برگزار شود.

 

1448120

 

این بازی ها باید برگزار می شد!؟

 

حالا لغو دو دیدار مورد نظر در ورزشگاه آزادی و شهرقدس در حالی اتفاق می افتد که امروز و ساعتی مانده به دیدار این دو تیم (طبق برنامه قبلی) شاخص آلودگی هوای تهران هرچند در وضعیت خطرناکی وجود دارد اما با عدد مورد نظر فیفا برای لغو یک دیدار تفاوت زیادی دارد. شاخص آلودگی هوای تهران در حال حاضر به عدد 142 می رسد و تقریبا 28 واحد با عدد مورد نظر فیفا تفاوت دارد. البته این را هم باید گفت این شاخص به طور میانگین برای تهران عنوان می شود چرا که قطعا ورزشگاه آزادی و شهرقدس با توجه به شرایط وزش باد اوضاع بهتری دارند و شاید در بدترین حالت بتوان شاخص آلودگی در دو ورزشگاه مورد نظر را 130 دانست.

 

سابقه برگزاری با عدد 158 هم داریم

 

در سال های پیش هم البته در این باره شاهد چالش هایی بودیم به طور مثال در فصل فوتبالی قبلی، تنها یک بار دیداری از تیم استقلال تهران که شاخص آلودگی بالای 180 بود لغو شد و به دو روز بعد منتقل شد. دیدار دیگری که حرف از لغو آن در میان بود یعنی دیدار تیم های پرسپولیس و صنعت نفت آبادان که در جام حذفی باید برگزار می شد در نهایت با رقم آلودگی 158 علیرغم حرف و حدیث های مختلف برگزار شد.

 

چرا شورای تامین و استانداری؟

 

هر آنچه که بود در نهایت دو بازی امروز لغو شد و اصلا عجیب نیست که این دو بازی فردا برگزار شود. البته درباره لغو این دیدار هنوز معلوم نیست که چطور شورای تامین و البته استانداری پا به میدان گذاشته اند چرا که درباره برگزاری این بازی مشکل امنیتی وجود نداشت و طبیعتا باید برای برگزاری و یا عدم برگزاری آن سازمان لیگ حرف اول و آخر را می زد.

دیدگاه‌ها