کد خبر : 1653142 | 11 آذر 1398 ساعت 19:22 | 25.5K بازدید | 0 دیدگاه

زاهدی فر بیشتر از این که گلزار باشد حامد بهداد بود

خسروی: این همه هجمه علیه داوری از کجا می‌آید؟

کارشناس داوری فوتبال ایران درباره قضاوت زاهدی فر و حرف و حدیث های اطراف آن به صحبت پرداخت.

خسروی: این همه هجمه علیه داوری از کجا می‌آید؟

به گزارش "ورزش سه"، درباره اتفاقاتی که در هفته های اخیر در قضاوت بازی های مختلف لیگ، مخصوصا قضاوت سعید زاهدی فر در دیدار آبی پوشان و سپاهان با علی خسروی به صحبت پرداختیم. او درباره اتفاقات پس از بازی مورد نظر گفت:

 

این همه هجمه علیه داوری از کجا می آید؟

در ابتدا باید بپرسم که این همه هجمه از کجا می آید؟ اشتباه در داوری  همیشه و در همه جای دنیا اتفاق می افتد و اصلا جوانمردانه نیست که این گونه بخواهیم به داوری بتازیم. در ضمن این اشتباهات در قبال همه تیم ها اتفاق می افتد و به همین دلیل وقتی یک بازی به ضررمان می شود نباید این گونه آسمان و ریسمان را به همه ببافیم و کاری کنیم که داوران این قدر مورد هجمه قرار بگیرند.  

 

هم کمیته مقصر است و هم خود داور

البته من درباره قضاوت هایی اینگونه، هم خود داور را مقصر می دانم و هم کمیته داوران را. طبیعی است که کمیته داوران باید داور را از نظر روحی و روانی مورد بررسی قرار دهد. وقتی داوری از نظر روانی آماده قضاوت بازی نباشد نباید به داوری فراخوانده شود و در صورتی که این گونه تشخیص داده نشد خود داور وقتی می بیند با تمام شرایط مساعد روحی و روانی نمی تواند یک بازی را قضاوت کند خودش نباید قضاوت دیداری را قبول کند چرا که هر مشکلی ممکن است یک جای بازی و روی حرکتی خودش را نشان دهد.

 

زاهدی فر از نظر روحی و روانی آماده نبود

این اتفاق به نظر من این هفته درباره زاهدی فر افتاد. به نظر حتی خود وی هم از حضور در اصفهان مقصر است. او در دیدار هفته قبل اشتباهی محرز در قضاوت دیدار فولاد و ذوب آهن داشت و یک پنالتی را نگرفت. این اتفاق و البته اظهارنظرهای بعد از آن باعث شد تا او از نظر روحی و روانی آماده برگزاری دیدار این هفته نباشد اما کمیته داوران این دیدار حساس را به وی سپرد و به این ترتیب اولین اشتباه توسط آنها و دومین اشتباه هم توسط خود داور اتفاق افتاد.

 

او بیشتر از این که گلزار باشد حامد بهداد بود

زاهدی فر از بهترین داوران فوتبال ایران است. داوری خوش قد و بالا از برازجان که تلاش بسیاری کرده تا بتواند در فوتبال ایران برای خود جایگاهی به دست بیاورد. او اگر می خواست می توانست در لیست الیت داوری فوتبال ایران هم قرار بگیرد. من معتقدم او به دلیل تیپ و چهره خوبی که دارد، محمدرضا گلزار داوری ایران است اما آنقدر برای بازی اخیر عصبی بود و گاهی اوقات این عصبانیت را نشان می داد بیشتر از این که گلزار باشد حامد بهداد بود!

 

داوران الیت اصلا در ایران نبودند

متاسفانه خیلی از دنبال کنندگان بازی های لیگ اطلاعی از خیلی مسائل ندارند و درباره اتفاقات آن اظهارنظر هم می کنند. هرچند معتقدم کمیته نباید داوری این بازی را به زاهدی فر می داد اما وقتی می شنویم چرا داوران دیگری به قضاوت این دیدار دعوت نشدند که در این باره باید گفت واقعا دست کمیته داوران هم برای انتخاب قاضی این بازی بسته بود. به هرحال هفت داور الیت فوتبال ایران آن روزها به دعوت کنفدراسیون فوتبال آسیا در مالزی بودند و بنابراین نمی توانستند دیدار مورد نظر را قضاوت کنند. بیژن و پیام حیدری، موعود بنیادی فر، حسن اکرمی و وحید کاظمی در مالزی بودند. اشکان خورشیدی و امیر عرب براقی هم در بازی های هفته قبل سوت زده بودند و به همین دلیل در بازی های این هفته به میدان نرفتند.

 

باید فاصله بین داوران کمتر شود

به نظر من باید شرایط را به گونه ای پیش برد که فاصله بین داوران بین المللی و داوران ملی کم شود. چه بسا داورانی مانند خورشیدی، سیدعلی، کرمانشاهی، اکبریان، زاهدی فر و ... بتوانند بسیار بهتر از داوران بین المللی سوت بزنند. این ها داوران مهمی هستند که پیش از این هم بازی های مهمی را قضاوت کردند و باید همچنان در سطح اول فوتبال ایران بمانند.

 

اعتماد به نفس داوران را باید بالا برد

بالا بردن اعتماد به نفس داوران مهم ترین اتفاقی است که باید برای آنها اتفاق بیفتد. ما فقط یاد گرفتیم که یک داور باید هم خوب بدود و هم خوب انگلیسی حرف بزند در حالی که همه چیز داوری دویدن و حرف زدن نیست. البته باید این را بگویم که یک داور موفق باید ژن داوری در خود داشته باشد اما اعتماد به نفس هم نکته ای است که نباید به آن بی توجهی شود.

 

بعد از پانزده سال حضور در فوتبال اولین داوری را پذیرفتم

من بعد از پانزده سال کمک داوری، یکی از بازی های لیگ آزادگان سوت زدم. مرحوم صالحی در سال 76 و پیش از دیدار فجرسپاسی و استقلال اهواز در اهواز به من گفت در خودت می بینی که این بازی را قضاوت کنی؟ من گفتم خیر! اعتماد به نفس که می گویم همین است و ایشان به من گفتند تو آنقدر تجربه داری که بتوانی این بازی را قضاوت کنی، اما خودت را دست کم می گیری. من با خودم فکر کردم که اگر بخواهم در داوری موفق شوم باید از همین بازی شروع کنم. قطعا نباید فرصت به دست آمده را از دست بدهم.

 

باید از کمیته داوران پرسید، نباید زیر سوال برد

من معتقدم هرگز نباید زیر سوال برد. الان خیلی ها کمیته داوران را زیر سوال می برند اما قطعا این رفتار غلطی است. باید از کمیته داوران سوال بپرسید و انها هم موظف به پاسخگویی هستند اما نباید زیر سوال برد و علیه آنها هجمه ایجاد کرد. از من هم خیلی ها سوال می پرسند و به نظرم باید ممبینی و کمیته داوران پاسخ بدهند که چرا سیدعلی چهار هفته است که قضاوت نمی کند؟

دیدگاه‌ها