کد خبر : 1653241 | 12 آذر 1398 ساعت 12:00 | 61.6K بازدید | 0 دیدگاه

رییس کمیته داوران توضیح می‌دهد

شاهکار داوری سپاهان – استقلال چگونه رخ داد؟

بعضی ها موقع ها گل نکردن یک توپ سخت تر از گل کردن آن است و بعضی موقع ها ندیدن یک خطای واضح سخت تر از دیدن آن است!

شاهکار داوری سپاهان – استقلال چگونه رخ داد؟

به گزارش "ورزش سه"، در بازی سپاهان – استقلال وقتی کی روش استنلی به هوا پرید دست بود و توپ و می شد کاملا صحنه را دید به خصوص کی روش بلند قامت تر از همه بازیکنان داخل زمین بود و وقتی به هوا پرید کاملا پیدا بود. به هر صورت یک ندیدن آشکار در این بازی رخ داد و حالا زاهدی فرد به این بهانه 5 هفته محروم شده است و کمک هایش نیز باید چند هفته ای استراحت کنند.

 

هدایت الله ممبینی که در این باره با برنامه سلام صبح بخیر صحبت می کرد؛ گفت: آن  پنالتی واضح بود و طبق قوانین فیفا وقتی دست از شانه بالاتر بیاید برخورد توپ با دست در محوطه جریمه توسط مدافع حتما خطای پنالتی خواهد بود و در مسابقه روز شنبه هم این موضوع کاملا واضح بود. صحنه را ما از دوربین و فیلم و عکس می بینیم که با فضای فشار و استرس داخل زمین فرق می کند، اما قبول دارم که پنالتی واضحی بود و در فضایی اتفاق افتاد که در دید داور بود و ماسک نشده بود. داور آن بازی آن لحظه نتوانسته بود صحنه را ببیند و انتظار داشت کمک داور پشت دروازه یا کمک داور کنار خط به او کمک کنند که آنها هم نتوانستند و از این موضوع متاسف بود. داور تا درباره چیزی مطمئن نباشد نمی تواند قضاوت کند و این اتفاق افتاد. نمی خواهیم بگوییم طبیعی است اما همیشه انسان در صحنه هایی که تحت فشار قرار دارد ممکن است یک صحنه واضح را نبیند و این اتفاقات در فوتبال دنیا هم رخ می دهد. داور باید در یک لحظه صحنه را ببیند، آنالیز کند و تصمیم گیری کند. داور 4، 5 متری صحنه بوده زاویه خوبی داشته داور پشت دروازه هم نزدیک بوده است. کمک داور اول مسئولیت کمتری داشته چون خط آفساید را هم داشته است اما هیچ چیزی از مسئولیتی که آنها نسبت به این صحنه داشتند کم نمی کند. داور پادشاه و رییس زمین است و تصمیمات به او برمی گردد و تصمیم نهایی با او است اما در این صحنه کمک داورها هم کمک نکرده است.

 

رییس کمیته داوران ادامه داد: همین اتفاقات می افتد که این جنجال و حادثه به وجود می آید. داور پشت دروازه استرس کمتری داشته است و او 90 دقیقه پشت دروازه می نشیند تا چنین صحنه ای را قضاوت کند. توجیه او این بود که من این صحنه را درست نتوانستم ببینم دست بالا رفت اما در آن زاویه من نتوانستم ببینم به توپ برخورد می کند یا نه. داور خط هم می گفت من حواسم به خط آفساید بود. همه این صحنه را دیده بودند اما استنلی هم که خودش قدبلند است یک لحظه دستش را پایین کشید تا از برخورد توپ با دستش جلوگیری کند اما توپ به دست او برخورد کرد. از یک طرف ما هم خودمان را جای باشگاه و هواداران آن قرار می دهیم که دوست دارند اتفاقات در زمین به درستی قضاوت شود. ما هم این انتظار را داریم و مطمئنا داور هم چنین قصدی دارد و پشت هر داور ساعت ها تمرین ممارست و آموزش است و یک داور تا به لیگ برتر برسد 15 سال داوری کرده تا به این رده رسیده است. شما تصادفات جاده ای را که می بینید ماشین ها با هم شاخ به شاخ می شوند و برخورد می کنند چون ممکن است ذهنشان جای دیگری باشد. زاهدی فر هم ممکن است چندین قضاوت خوب داشته باشد اما این یک قضاوت او خوب نبوده است.

 

ممبینی در پاسخ به اینکه آیا درست است این داور در تست های پیش از لیگ قبول نشده است، گفت: ایشان در ابتدای فصل که مرداد ماه بود مصدوم بود و شرکت نکرد اما اگر داوری تست ها را پاس نکند که به زمین نمی آید. تست از او گرفته شده و مگر ممکن است در دوره ما این اتفاق بیفتد. بهترین داور دنیا هم اگر نتواند تست را پاس کند امکان ندارد داخل زمین برود. وقتی داوری اشتباه می کند طبق آیین نامه های فیفا، AFC و کمیته داوران کشور آیتم هایی وجود دارد و او بعد از چند هفته باید به زمین برگردد. شاید بهتر باشد از واژه بهتری استفاده کنیم. آیا شما که مخاطب فوتبال دنیا  هستید رییس کمیته داوران اسپانیا، آلمان یا انگلیس را می شناسید؟ لازم هم نیست بدانید. اما اینجا تا اشتباهی می شود می گویند کجایی بیا به دادمان برس.

 

ممبینی در پاسخ به این سوال که آیا گل دوم سپاهان آفساید بود، گفت: ما خیلی آنالیز کردیم البته جلسه آنالیزمان امروز ساعت 10 صبح در فدراسیون است، تیم آنالیز عسگری و مرادی و فنایی هستند و صحنه ای که دیدیم آفساید نبود. برخی مواقع کیفیت فیلمبرداری در کشور ما بالا نیست و کار سخت است. با بچه ها که صحبت می کردیم حق را به کمک داور می دادند. در فیفا و AFC هم در صحنه های نامشخص حق را به داوران می دهند. در خصوص وقت اضافه هم باید بگویم داور 6 دقیقه اعلام کرد و همین هم رعایت شد.

 

دیدگاه‌ها