کد خبر : 1653440 | 13 آذر 1398 ساعت 13:41 | 8.9K بازدید | 0 دیدگاه

گزارش:

روز تولد پاننکا؛ روز خاطرات تلخ و شیرین چیپ!

روز تولد یکی از بازیکنان مطرح دنیا که به‌واسطه زدن اولین پنالتی چیپ نام خود را برای همیشه در تاریخ فوتبال جاودانه کرد، بهترین دلیل ممکن برای مرور به‌یادماندنی‌ترین چیپ های فوتبال ایران باشد.

 به گزارش "ورزش سه "، دوم دسامبر 1948 روز تولد "آنتونی پاننکا" ملی‌پوش دهه 70 تیم ملی چکسلواکی است. همان کسی که با یک ضربه پنالتی چیپ در فینال جام ملت‌های اروپا ۱۹۷۶ نه‌تنها قهرمانی را برای چکسلواکی به ارمغان آورد بلکه باعث شد برای همیشه نامش در تاریخ فوتبال جاودانه شود.

 

1456365


در دیدار نهایی فینال جام ملت‌های اروپا در ورزشگاه زیبای ستاره‌سرخ بلگراد، چکسلواکی می‌توانست ۲ بر یک پیروز شود اما گل "هولزنبین" در دقیقه 89 بازی را به‌تساوی کشاند. در وقت‌های اضافه گلی ردوبدل نشد و قهرمان باید در ضربات پنالتی مشخص می‌شد. چکسلواکی چهار ضربه نخست خود را به گل تبدیل کرد. آلمان نیز سه ضربه‌اش از خط عبور کرد اما ضربه سوم را "اولی هوینس" به بالای دروازه زد. پاننکا قرار بود ضربه پنجم چکسلواکی را بزند. اگر توپ به گل تبدیل می‌شد، چکسلواکی در عین ناباوری در کشور بلغارستان بر قله فوتبال اروپا تکیه می‌زد. دروازه‌بان آلمان‌ها نیز "سپ مایر" بزرگ بود. پاننکا توپ را با خونسردی کاشت و آنقدردور خیز کرد که از قاب تلویزیون خارج شد، سپس با سرعت به سمت توپ دوید و به‌گونه‌ای به آن توپ ضربه زد که تابه‌حال کسی ندیده بود.

 

1456364


او به‌آرامی به زیر توپ ضربه زد، به‌نحوی‌که توپ آرام‌آرام اوج گرفت و سپس به زمین افتاد. توپ دقیقا وسط دروازه جای گرفت. "سپ مایر" مانند همه دروازه‌بان‌ها به یک سمت جهش کرده بود اما این بار داستان چیزی دیگری بود. چکسلواکی قهرمان اروپا شد و پاننکا نامش را به‌عنوان یکی از ضربه زنندگان عجیب پنالتی ثبت کرد. او به روشی حساس‌ترین پنالتی تاریخ فوتبال چکسلواکی را به گل تبدیل کرد تا بعد از او بازیکنان بزرگی به تقلید از این شیوه باعث خلق صحنه‌های ماندگاری در تاریخ فوتبال شوند.


در فوتبال ایران هم کم نیستند بازیکنانی که با زدن همین نوع پنالتی، هواداران را به وجد آوردند و یا بعضا آن‌ها را تا مرز خشم و نفرت پیش بردند.


حالا به همین بهانه 5 چیپ به‌یادماندنی در فوتبال ایران بررسی می‌کنیم.


1-یحیی گل محمدی به چین


"چه وقت چیپ زدن بود آقای گل محمدی؟!" این جمله به حدی درست و به‌موقع بیان شد که همیشه بخشی از خاطرات شفاهی فوتبال ایران خواهد بود. جمله ای از عادل فردوسی پور در دیداری که در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا در سال 2004 به ضربات پنالتی کشیده شد و یحیی گل محمدی تصمیم گرفت به‌صورت چیپ دروازه چین میزبان را باز کند. نکته جالب‌توجه اینجاست که معمولاً چیپ را به وسط دروازه می‌زنند تا کمترین فاصله را تا دروازه طی کند ولی یحیی در کمال ناباوری ضربه را به سمت چپ دروازه چین زد تا تیم ملی ایران با تمام شایستگی مغلوب شاگردان آری هان شود و از آن روز این پنالتی به یکی از ماندگارترین و درعین‌حال تلخ‌ترین ضربات تاریخ فوتبال ایران بدل شد.

 

1456359

 

2-فرشید اسماعیلی به پرسپولیس


درحالی‌که استقلال می‌توانست با توجه به 5 بازی باقی‌مانده در لیگ هجدهم با هدایت وینفرد شفر به‌عنوان قهرمانی لیگ دست یابد و بعد از مدت‌ها طعم صدرنشینی را با عبور از رقیب سنتی خود بچشد، فرشید اسماعیلی هافبک خوش‌نقش استقلال پشت توپ ایستاد و در شرایطی که شاید هیچ‌کسی پیش‌بینی نمی‌کرد با یک ضربه چیپ دروازه بیرانوند را نشان گرفت، اما ضربه او در میان بهت هواداران استقلال، سقف بالای دروازه را شکافت تا استقلال دربی را یک‌بر صفر واگذار کند و درواقع می‌توان گفت آن پنالتی سرآغاز ایجاد یک تغییر بزرگ در باشگاه استقلال شد.

 

1456358

 

3-مهدی طارمی به النصر


دیدار دو تیم پرسپولیس و النصر عربستان به دلیل اتفاقات و دلایل زیادی دارای حساسیت زیادی شده بود. بازی درحالی‌که تا دقیقه 61 صفر بر صفر دنبال می‌شد، مهدی طارمی با توجه به تخصصی که داشت پرسپولیس را صاحب یک ضربه پنالتی کرد. خودش هم پشت ضربه ایستاد و با یک ضربه دقیق چیپ حساب‌شده دروازه النصر را به زیبایی باز کرد. اما آن چیزی که بیشتر از هر چیزی باعث ماندگاری این چیپ طارمی در اذهان شده است، خوشحالی بعد از گل او بود که دست به سمت گردن برده و پانتومیم وار بریدن آن را به نمایش گذاشت.

 

1456360


4- علی کریمی به الهلال


پرسپولیس در آن دوران تحت هدایت مصطفی دنیزلی، در دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا با تیم‌های الهلال، الغرافه و الشباب هم‌گروه شد. در تاریخ 17 اسفند 1390 در اولین بازی در مرحله گروهی، پرسپولیس به مصاف الهلال عربستان رفت.  بازی با نتیجه یک بر صفر به سود الهلال پیش میرفت که یک پنالتی برای سرخ پوشان اعلام می‌شود. علی کریمی کاپیتان محبوب آن زمان پرسپولیس پشت توپ قرار گرفت و با یک ضربه چیپ نرم و دیدنی توپ را به ظرافت هرچه‌تمام‌تر به تور دروازه الهلال دوخت تا یکی از به‌یادماندنی‌ترین گل‌های تاریخ دیدارهای این دو تیم را از روی یک ضربه پنالتی به ثمر برساند.

 

1456361

 

5- علیپور به ماشین‌سازی


این‌یکی در همین فصل و در چند هفته اخیر به وقوع پیوست. درحالی‌که پرسپولیس روزهای خوبی را به نسبت سال‌های اخیر تجربه نمی‌کرد در یک دیدار خانگی در مقابل ماشین‌سازی هر چه زد به درِ بسته خورد و این در حالی بود که قرار بر این بود که در پایان بازی جام قهرمانی سوپر جام طی برگزاری جشنی در پایان بازی به آن‌ها اهدا شود و طبیعتا عدم نتیجه‌گیری در این دیدار می‌توانست جشن قهرمانی را تا حد زیادی خراب کند. اما در دقیقه 90 در شرایطی که کسی انتظارش را نداشت یک پنالتی برای پرسپولیس اعلام شد و علی علیپور که در این فصل فشار زیادی را تحمل می‌کند پشت توپ و روبروی حامد لک قرار گرفت. دوئلی که برای سومین بار در یک ماه اخیر انجام می‌شد. مهاجم اول پرسپولیس در این فصل پشت توپ قرار گرفت و با یک ضربه چیپ بسیار نرم دروازه لک را مورد هدف قرار داد اما گویا دروازه‌بان ماشین‌سازی از قبل می‌دانست او چه تصمیمی قرار است بگیرد و همین کافی بود تا موجی از خشم و ناراحتی طرفداران پرسپولیس را در بر بگیرد و جشن آن‌ها را خراب کند.

 

1456362

دیدگاه‌ها