کد خبر : 1653646 | 14 آذر 1398 ساعت 12:40 | 396.8K بازدید | 0 دیدگاه

به بهانه روز جهانی معلولان، شما هم به جمع حامیان اراده پاک بپیوندید؛

بوچیا، رشته‌ای که احتمالا نامش را نشنیده اید

معلولان می‌توانند با استفاده از ورزش «بوچیا»، توانایی خود برای حضور در عرصه ورزش را به نمایش بگذارند.

بوچیا، رشته‌ای که احتمالا نامش را نشنیده اید

به گزارش "ورزش سه" وقتی تقویم را ورق می‌زنیم، در روزهای آغازین ماه پایانی سال میلادی به مناسبتی می‌رسیم که می‌تواند شاید برای بسیاری یک روز به یاد ماندنی و فراموش نشدنی باشد؛ روزی برای بیشتر پرداختن به قشری از جامعه که حق شهروندی برابری را پرداخت می‌کنند اما حقوق‌شان همیشه تضییع می‌شود.

 

قصد داریم در این مطلب ضمن گرامی‌داشت سوم دسامبر، روز جهانی معلولان، یک پیوند زیبا میان معلولان و ورزش را بازخوانی کنیم که شاید کمتر حتی نام این رشته ورزشی به گوش ما رسیده باشد؛ رشته ورزشی بوچیا!

 

1456641

 

شاید برای توصیف بوچیا بتوان گفت که تلفیقی از بیلیارد، تنیس و کرلینگ است و اساس آن، برای افراد دارای فلج مغزی طراحی شده بود اما به مرور زمان دستخوش تغییراتی شد و اکنون نیز در چهار کلاس متفاوت حتی برای ورزشکارانی با معلولیت‌های چندگانه و شدید حرکتی همانند آتروفی عضلانی نخاعی مسابقات آن در سطوح مختلف حتی در سطح مسابقات پاراآسیایی و پارالمپیکی نیز دنبال می‌شود.

 

در ایران، در طول دهه اخیر تلاش های بسیاری از سوی مسئولان صورت گرفت تا کم کم این رشته به چرخه ورزش ایران در زیر دامنه فدراسیون جانبازان و معلولان افزوده شود؛ هر چند هنوز این رشته آرام و کم صدا ورزشی، نتوانسته آن‌طور که باید نامی برای خود در ایران دست و پا کند اما نخستین تجربه مهم برون مرزی ایرانی‌ها در بازی های آسیایی اینچئون رخ داد که مقامی بهتر از چهارمی نصیب بوچیابازان کشورمان نشد.

 

1456639

 

مهم‌ترین موضوع می‌تواند در مسئله بوچیا، بحث عدم معرفی این رشته به جامعه معلولان باشد؛ چرا که شمار بسیاری از افراد واجد الشرایط این رشته، در کشور ما زندگی می‌کنند اما غالبا اطلاعی از این رشته و تاثیرات سازنده آن همچون پیشگیری از مبتلاشدن به برخی بیماری‌ها مثل بیماری‌های مربوط به دستگاه کلیوی، زخم بستر، تغیر شکل یا خشکی و لاغری عضلات، استخوان‌ها و مفصل‌ها و حتی تقویت روحیه، مهارت های حرکتی، تقویت هوش دیداری فضایی، بدنی جنبشی، درون فردی، میان فردی و ... ندارند.

 

این رشته در سه قالب انفرادی، دو نفره و تیمی (سه نفره) دنبال می‌شود؛ در محیطی 75 متری در ابتدا داور با پرتاب سکه جهت انتخاب توپ جک و قرمز توسط یکی از دو گروه شرکت کننده، بازی را آغاز می‌کند. شیوه کلی بازی به این صورت است که یکی از گروه‌ها توپ سفید را به نقطهه دلخواه و با شرایط مساعد خود پرتاب می‌کند و سپس توپ رنگی خود را هر چه نزدیکتر به سمت توپ سفید (جک) پرتاب می‌کند و وقتی نوبت بازیکن مقابل رسید او نیز باید سعی کند که توپ رنگی خود را خیلی نزدیکتر از توپ‌های بازیکن مقابل پرتاب کند و در غیر این صورت توپ‌های بیشتری را از دست خواهد داد و در نهایت امتیاز کمتری کسب می‌کند.

 

1456640

 

روند امتیازدهی همین به این صورت است که طرفی که دارای نزدیکترین توپ به توپ هدف باشد، برای هر توپ نزدیکتر به توپ هدف نسبت به نزدیکترین توپ حریف خود به توپ هدف یک امتیاز دریافت خواهد کرد.

خراسان رضوی یکی از پایگاه های این رشته در طول دهه اخیر بوده است؛ حال نیز در مشهد و با ابتکاری منحصربفرد، گروهی جوان در قالب پویش حامیان اراده پاک با حمایت شهرداری مشهد آکادمی را با نام پویش خود، برای تقویت ورزشکاران این رشته و ترویج آن میان جامعه هدف، تشکیل داده اند که در زمره اهداف آن چرخه‌ای کامل برای کشف و استعداد بازیکنان و پرورش آنها و همچنین جذب و پرورش مربیان ترسیم شده است و حسابی بازار این رشته در حال رونق گرفتن است.

 

1456643

 

هدف‌گذاری آکادمی حامیان اراده پاک که چندی پیش در مسابقات کشوری این رشته نیز حضور یافت، کشف استعدادها و ساخت تیمی برای حضور در مسابقات پارالمپیک و پارآسیایی پیش روست؛ رویایی که بدون شک با پشتکار و همان اراده پاک که نام آکادمی آنهاست می‌تواند رنگ واقعیت به خود گیرد.

 

با این اوصاف، روز جهانی معلولان بهانه‌ای شد تا هم با رشته‌ای در سطح بین المللی آشنایی بیشتری پیدا کنیم و هم امیدهایمان برای افزایش مدال‌های خوش‌رنگ کشورمان در آوردگاه‌های بزرگی همچون رقابت های پارآسیایی و پارالمپیکی افزایش پیدا کند؛ به امید آن‌که ایجاد چنین پایگاه های ورزشی که می‌تواند به سلامت روح و جسم قشر آسیب پذیر جامعه کمک شایانی نماید در سطح کشور گسترش یابد.

 

سبحان جهان پناه

دیدگاه‌ها