کد خبر : 1653999 | 16 آذر 1398 ساعت 09:31 | 34.8K بازدید | 0 دیدگاه

آیا کالدرون به این ترکیب اعتماد می‌کند؟

بشار - احمد، ترابی - علیپور؛ این زوج برنده است!

در خط هافبک و در خط حمله، این چهار بازیکن نقش پررنگی در برتری پرسپولیس مقابل ذوب آهن داشتند: بشار رسن، احمد نوراللهی، مهدی ترابی و علی علیپور.

بشار - احمد، ترابی - علیپور؛ این زوج برنده است!

به گزارش "ورزش سه"، سیزده دقیقه از بازی گذشته بود که توپ زیر پای بشار رسن قرار گرفت و او بی معطلی پاس خود را به عمق دفاع ذوب آهن ارسال کرد تا علیپور با یک نوک پا از معراج اسماعیلی بگذرد و پنالتی بگیرد. پنالتی را هم ترابی تبدیل به گل کرد تا عدد صفر جلوی نام پرسپولیس خیلی زود به یک تغییر کند. اما این تازه آغاز آتش بازی پرسپولیسی ها بود.

 

پرسپولیس در این بازی هم با سیستم 442 به زمین رفته بود. امیری و علیپور به نظر زوج خط حمله را تشکیل می‌دادند اما در طول بازی مهدی ترابی هم به آن ها نزدیک می‌شد. احمد نوراللهی در پست هافبک میانی بازی می‌کرد اما مهم ترین تغییر بازگشت رسن به ترکیب بود؛ بازیکنی که در هفته های اخیر انتقادات زیادی را متوجه خود می‌دید و برای بازیابی محبوبیت و جایگاه خود، ملزم به ارائه نمایشی خوب بود.

 

پرسپولیس این فصل مثل سال های قبل در قامت مدعی ظاهر شد اما گابریل کالدرون تا حالا نتوانسته چند مسئله را حل کند که یکی از آن ها «ثبات در ترکیب» است. در این باره البته باید به ملاحظاتی توجه کرد؛ نباید فراموش کنیم که بازیکنی نظیر کمال کامیابی نیا تا همین بازی با ذوب آهن مصدوم بود یا بشار رسن چند بازی را به علت مشکل پاسپورت از دست داد یا شجاع خلیل زاده، فرشاد احمدزاده و... محرومیت هایی داشتند و همچنین علاوه بر کمال، مصدومان دیگری هم در فهرست پرسپولیس جای گرفته بودند.

 

نکته دیگر این است که شاید سرمربی آرژانتینی قصد دارد با تغییر مداوم در ترکیبش، کادرفنی حریف را سردرگم کند اما همین حربه در مقاطعی نظم تیمی پرسپولیس را نیز به خطر می‌انداخت و بازیکنان را سرگردان، مشوش و آشفته می‌کرد. به عنوان مثال می‌توان به بازی با نفت مسجدسلیمان اشاره کرد؛ جایی که محمد نادری بازی در پست هافبک راست، هافبک چپ و مدافع چپ را تجربه کرد تا به معنای واقعی کلمه «سردرگم» شود.

 

بنابراین رسیدن به یک ترکیب اصلی، با توجه به پست تخصصی بازیکنان، وظیفه ای است که کالدرون باید برای خود تعریف کند و اگر چنین کاری را انجام داده، آن را باید به نمایش نیز بگذارد. در همین دیدار با ذوب آهن، 5 نفر هجومی تیم پرسپولیس (علیپور، امیری، نوراللهی، ترابی و رسن) نمایش کم نقص و تاثیرگذاری داشتند و توانستند تیم را به یک برد شیرین برسانند؛ چرا باید آن ها در دیدار مقابل گل گهر نیمکت نشین شوند؟ یا از بین عناصر دفاعی (بوژیدار رادوشوویچ، سیدجلال حسینی، شجاع خلیل زاده، مهدی شیری، محمد انصاری و محسن ربیع خواه) 4 بازیکن درخشان ظاهر شدند؛ چرا باید تغییری در ترکیبشان به وجود بیاید؟

 

اگرچه هر یازده پرسپولیسی حاضر در ترکیب اصلی بازی با ذوب آهن عملکرد بسیار خوبی داشتند اما دو زوج ترابی - علیپور و رسن - نوراللهی عملکرد بهتری داشتند. نکته جالب این است که در این فصل 10 گل از 14 گل سرخپوشان با ضربه این بازیکنان به ثمر رسیده و در واقع کالدرون موفقیت نسبی خود را مرهون این بازیکنان است. کالدرون در نشست های مطبوعاتی اش، همواره از خلا یک بازیکن که بتواند توپ را از نیمه زمین به یک سوم دفاعی حریف برساند و مهاجمان را صاحب موقعیت کند، ناله می‌کرد اما حالا به این نتیجه رسیده که بشار می‌تواند چنین بازیکنی باشد. بنابراین خرید هافبک پشت مهاجم شاید کنسل شود.

 

زوج رسن و نوراللهی در این بازی خط هافبک پرسپولیس را به ترکیب برنده تبدیل کردند اما از نمایش گلزنان پرسپولیس هم نمی‌شود به سادگی عبور کرد. شاید اگر چیپ تماشایی رسن به تیر نمی خورد و وارد دروازه می شد، این آتش بازی نیز شکل بهتری به خود می گرفت، اما همین حالا نیز باید به این دو زوج، همان لقب «زوج های برنده» را داد.

دیدگاه‌ها