کد خبر : 1654262 | 17 آذر 1398 ساعت 11:45 | 290.1K بازدید | 0 دیدگاه

مربیان خارجی متهم به پولشویی می‌شوند؛

دلار به چمدان خارجی‌ها می‌رود، به حسابشان نه!

تحریم ها، پرده جدیدی از مشکلات را پیش روی مدیران فوتبال ایران قرار داده است، وقتی که آنها نمی‌توانند دستمزد کارمندان خارجی خود را به دست آنها برسانند.

دلار به چمدان خارجی‌ها می‌رود، به حسابشان نه!

به گزارش "ورزش سه"، آندره ا استراماچونی که در ماه های اخیر استقلال را به روزهای اوج برگردانده و بعد از 1310 روز این تیم را در رتبه نخست لیگ برتر قرار داده، دیروز تیمش را تمرین نداد. او ناراحت و عصبانی از مشکلاتی که برای حساب بانکی اش در رم به وجود آمده حالا حتی به ترک ایران فکر می کند، چرا که برای یک شهروند نرمال اروپایی مسائلی از این دست و دردسرهایی که پی آمد آن است، مسئله دلخواهی نیست. در پرینت حساب او واریزهایی با اسامی مختلف از طریق صرافی معتمد استقلال درخارج از ایران انجام شده و این مسئله پیامدهایی را برای وی در پی داشته است. امیرحسین فتحی هم شب گذشته به این موضوع اشاره کرد که پرداخت های مثلا 60 هزار دلاری را نمی توان به صورت یک‌جا به حساب مقصد واریز کرد و باید این مبالغ به قسمت های کوچک تر تقسیم شود.

 

این بدترین خبری است که استقلالی ها ممکن است در روزهای اوج تیمشان بشنوند. اما وضعیت تقریبا در همه تیم هایی که مربیان خارجی دارند، به همین شکل است. این معضلی است که فوتبال ایران را تماما در بر گرفته و همه مربیان خارجی از وضعیت خود ناراضی هستند.

 

زمانی در فوتبال ایران قراردادهایی بسته می شد که منابع مالی لازم برای پرداخت آنها فراهم نبود و باشگاه ها یا فدراسیون در پرداخت پول مشکل داشتند. اما در شرایط فعلی مشکل بزرگ قرارداد با خارجی ها، در نحوه انتقال پول به آنها است. به دلیل تحریم ها و مشکلات جابه‌جایی ارز، مربیان خارجی نمی توانند به سادگی پول خود را دریافت کنند. فرآیند پیچیده انتقال پول از طریق صرافی ها، این افراد را خارج از ایران به دردسر می اندازد.

 


 موضوع عدم دریافت پول، همان معضلی است که بالاتر از تمام باشگاه ها، فدراسیون فوتبال را به دردسر انداخته است. مسئولان فدراسیون از قبل بازی عراق با مارک ویلموتس به مشکل جدی برخوردند و مهدی تاج در آن مقطع صراحتا گفت مشکلی جز بحث انتقال پول در میان نبوده و بعد از اینکه پول از طریق کشور امارات برای این سرمربی ارسال نشد، فدراسیون توانست از کشور ترکیه پول او را به حسابش واریز کند. جالب اینکه در آن روزها ریسک بلاک شدن مبالغ ارسالی از سوی فدراسیون فوتبال ایران نیز وجود داشت . بعد از بازی عراق هم نه تنها مشکل حل نشد، بلکه اختلافات بین فدراسیون و ویلموتس برای مردم و رسانه ها شفاف تر از قبل  شد. این روزها هم خبرها حاکی از فسخ قطعی قرارداد ویلموتس است و تنها برخی از جزئیات باقی مانده است.

 


به جز فدراسیون فوتبال و باشگاه استقلال، دیگر باشگاه بزرگ ایران هم درگیر همین مشکلات بوده و هست. تابستان امسال اتفاق مهمی که برای باشگاه پرسپولیس افتاد، از دست دادن برانکو ایوانکوویچ بود. سرمربی کروات پرسپولیس بعد از 3 قهرمانی متوالی در لیگ برتر، ایران را ترک کرد و با وجود روزهای خوبی که همراه با سرخپوشان گذرانده بود، به دلیل عدم دریافت قرارداد فصل آخر، مجبور به شکایت از باشگاه شد و هنوز پرونده مربوط به مطالباتش بسته نشده است. 

 

اما مشکل پرسپولیس در زمینه عدم انتقال پول به خارجی ها، فقط مربوط به ماجرای برانکو نیست. گابریل کالدرون هم قبل از اینکه قسط اول قرارداد خود را دریافت کند، در نامه ای به باشگاه نسبت به این مشکلات مالی و تاخیر در پرداخت اظهار نارضایتی کرده بود. 

 


در مجموع چنین دردسرهایی برای دریافت پول و دغدغه مالی همیشگی که همراه یک فرد خارجی در ایران است، به مرور زمان تمایل مربیان و بازیکنان خارجی را برای حضور در ایران کاهش می دهد. با روند فعلی، بعید است مورد مشابهی به پرونده های ویلموتس و برانکو اضافه نشود. اگر مربیان دیگری نظیر استراماچونی و کالدرون هم به صف خارجی های ناراضی از وضعیت پرداخت و انتقال پول در فوتبال ایران اضافه شوند، نمی توان حضور خارجی های مهم دیگری را در آینده فوتبال ایران تصور کرد مگر آنکه کسی این شرایط را بپذیرد و با علم به آن به ایران بیاید.

 

دیدگاه‌ها