کد خبر : 1656102 | 25 آذر 1398 ساعت 11:55 | 92.1K بازدید | 0 دیدگاه

عصبانیت شدید چین از حمایت اوزیل از مسلمانان اویغور

اوزیل آنفولانزای چینی می‌گیرد!

بعد از واکنش مسوت اوزیل به سرکوب مسلمانان اویغور در چین، عده زیادی از هواداران چینی آرسنال به او اعتراض‌های شدیدی کرده و گروهی از آنها پیراهن‌های آرسنال خود را آتش زدند.

اوزیل آنفولانزای چینی می‌گیرد!

به گزارش "ورزش سه"، بعد از آنکه مسوت اوزیل، ستاره آلمانی ترک‌تبار آرسنال در یک پست در شبکه‌های اجتماعی به انتقاد از سرکوب مسلمانان اویغور توسط حکومت چین پرداخت، هواداران چینی آرسنال از این اقدام او خشمگین شده و واکنش تندی نشان دادند. مسوت اوزیل در وایبو، شبکه اجتماعی محبوب و سراسری چین چیزی در حدود 4 میلیون دنبال‌کننده دارد. هواداران اوزیل در وایبو به او توهین‌های زیادی کرده و گروهی از آنها پیراهن‌های آرسنال خود را آتش زده و از باشگاه انگلیسی خواستند تا او را اخراج کند.

 

1460675

 

اوزیل روز جمعه در حساب اینستاگرام خود پستی منتشر کرد و در آن از اویغورها که قومی مسلمان هستند و در شمال غربی چین زندگی می‌کنند به عنوان مجاهدینی که در مقابل ظلم ایستادگی می‌کنند یاد کرد.

 

اوزیل در این پست از پرچم جمهوری ترکستان که به مدت کوتاهی در شمال غربی چین اعلام استقلال کرده بود استفاده کرده و نوشته بود:" در چین قرآن‌ها سوزانده شد، مسجدها تعطیل شد، مدرسه‌های علمیه و مدرسه‌ها ممنوع شد، علما یکی یکی کشته شدند ولی با همه اینها مسلمانان ساکت هستند".

 

1460318

 

این اظهارات اوزیل به موجی از خشم در چین منجر شده، کشوری که در آن آرسنال از محبوبیت زیادی برخوردار است. خود اوزیل در وایبو، شبکه اجتماعی محبوب چین چهار میلیون نفر دنبال‌کننده دارد.

 

یکی از هواداران چینی اوزیل در پاسخ به او نوشت:" می‌دانی هواداران آرسنال در چین این روزها چه حسی دارند؟ آنها نمی‌فهمند که باشگاه و اسطوره‌ای که عاشقش بودند چطور دست به پخش شایعات زده‌اند. البته تو اگر بخواهی به چین حمله کنی برای ما هیچ اهمیتی نخواهی داشت".

 

1460680

 

در شبکه اجتماعی وایبو تصاویری منتشر شده که نشان می‌دهد هواداران چینی پیراهن‌های آرسنال خود را که نام اوزیل بر پشت آنها حک شده آتش می‌زنند. برخی دیگر هم گفته‌اند می‌خواهند پیراهن‌های خود را آتش بزنند یا دور بیندازند.

 

تلاش باشگاه آرسنال برای دور کردن خود از این ماجرا نتوانسته تاثیر چندانی بر اوضاع داشته باشد. برخی از رسانه‌های چینی هم گفته‌اند از این پس از انتشار اخبار مربوط به اوزیل خودداری خواهند کرد. یک شرکت تولیدکننده بازی‌های کامپیوتری در چین هم گفته از این پس نام اوزیل و شخصیت او را از بازی‌هایش حذف خواهد کرد.

 

1460679

 

صحبت های اوزیل و استفاده از پرچم ترکستان شرقی که توسط فعالین استقلال‌خواه مورد استفاده قرار می‌گیرد با انتقاد دولت چین هم مواجه شده است. چینی‌ها اشاره کرده‌اند که ممکن است باشگاه آرسنال و مسوت اوزیل یا حتی لیگ برتر انگلیس توسط دولت چین با اقدامات تنبیهی مواجه شوند. درست مثل لیگ بسکتبال NBA و باشگاه هیوستون راکتز که بعد از حمایت دریل موری، مدیرعامل این باشگاه از تظاهرات ضدحکومتی در هنگ‌کنگ توسط دولت چین در این کشور با مجازات و ممنوعیت‌هایی مواجه شده بودند.

 

رسانه‌های چینی در تصاویری که از پست اینستاگرامی او منتشر کردند، پرچم ترکستان شرقی را سانسور کردند. همچنین تلویزیون دولتی چین CCTV دیروز به جای بازی آرسنال و منچسترسیتی که قرار بود طبق برنامه پخش زنده شود، دیدار تاتنهام و ولوز را پخش کرد. فدراسیون فوتبال چین هم به رسانه‌های این کشور گفته که از اظهارات اوزیل عصبانی و ناامید شده است.

 

این در حالی است که نهادهای حقوق بشری بین‌المللی از نقض شدید حقوق بشر اقلیت مسلمان اویغور در چین صحبت می‌کنند. بر اساس فعالین حقوق بشر، چیزی در حدود یک میلیون نفر مسلمان اویغور و مسلمان‌هایی از دیگر قومیت‌ها توسط دولت چین در اردوگاه‌های اجباری نگهداری می‌شوند. دولت چین که ابتدا وجود چنین اردوگاه‌هایی را رد کرده بود حالا می‌گوید این گروه از افراد در مراکزی برای آموزش حرفه‌ای نگهداری می‌شوند تا از نظر اقتصادی به زندگی آنها کمک شده و مانع از پیوستن‌شان به گروه‌های رادیکال شود.  

 

اما رسانه‌های ترکیه‌ای در واکنشی به حملات همه جانبه رسانه‌ای چینی‌ها تصاویری از گروهی از کودکان اویغور را منتشر کردند که با در دست داشتن پلاکاردهایی که تصاویری از اوزیل و پست اینستاگرامی معروف او روی آن درج شده است از او حمایت می‌کنند.

 

1460681

 

در این تصاویر کودکان اویغور به حمایت از اوزیل از او به عنوان کسی یاد می‌کنند که صدای مظلومیت‌شان را به گوش دنیا رسانده‌ است. فعالین رسانه‌ای ترکیه همچنین از دیگر فوتبالیست‌های ترک خواسته‌اند که راه باز شده توسط اوزیل را دنبال کرده و نسبت به سرکوب مسلمانان ترک‌تبار اویغور توسط چین به صورت علنی اعتراض کنند.

 

 

دیدگاه‌ها