کد خبر : 1658979 | 09 دی 1398 ساعت 12:38 | 150.5K بازدید | 9 دیدگاه

این صندلی مال شما نیست

صفایی فراهانی یا محمد دادکان؛ شما انتخاب کنید

روسای فدراسیون فوتبال ایران در سه دهه گذشته به دلایلی متفاوت از ادامه حضور در شغل مورد علاقه خود بازمانده اند.

صفایی فراهانی یا محمد دادکان؛ شما انتخاب کنید

 

به گزارش "ورزش‌سه"، مروری کوتاه به 10 رییس فدراسیون متاخر فوتبال ایران نشان می دهد که اغلب پایان کار آنها بدون رضایت قلبی شان رقم خورده است. در این بین برکناری های خسارت بار و جنجالی و البته کناره گیری های بی سر و صدا و سازش کارانه ای رخ داده که مدتها فضای فوتبال ایران را تحت تاثیر خود قرار داده است.


اگر قضاوت روی سرنوشت 10 رییس فدراسیون آخر فوتبال ایران سنگ محک مناسبی برای شناخت وضعیت این پست مهم و خبرساز باشد،  وجود اراده بالادستی برای تغییرات نکته مشخصی است. اگرچه در این بین روسایی با سال های کاری متمادی (مثل علی کفاشیان با هشت سال ریاست و ناصر نوآموز و حتی محمد دادکان و محسن صفایی فراهانی) نیز بین این اسامی به چشم می خورند.
 

 


اول نام این 10 رییس را مرور می کنیم:

علی‌محمد مرتضوی(برکناری)، محمدرضا پهلوان(استعفا)، ناصر نوآموز(استعفا)، محمد صفی‌زاده(استعفا)، امیر عابدینی (برکناری)، داریوش مصطفوی(استعفا)، محسن صفایی فراهانی(کناره گیری)، محمد دادکان(برکناری)، علی کفاشیان(بازنشستگی) و مهدی تاج(استعفا).


 
کلید واژه ها:

*از زمان تشکیل فدراسیون های ورزشی و انتصاب افراد به سمتهای مختلف از جمله رییس تا سال 1382  روسای فدراسیون ایران از سوی سازمان تربیت بدنی وقت به این سمت منصوب می شدند اما پس از تغییر اساسنامه و حاکم شدن سیستم انتخابات(مجمع ) از دوره دوم ریاست صفایی فراهانی تفاوت شکلی مهمی در انتخاب رییس فدراسیون فوتبال ایجاد کرد.

 

*محسن صفایی فراهانی که از سوی مقامات بالا به فدراسیون مامور شده بود، اولین رییس فدراسیون انتخابی ایران است که بعد از یک دوره ریاست به بهانه اختلاف با مصطفی هاشمی طبا رییس وقت کمیته المپیک بعد از افتتاح ساختمان جدید فدراسیون فوتبال با اعلام جمله «فوتبال را به نامادری می سپارم» سمت خود را ترک کرد.

 

*امیر عابدینی و محمد دادکان جنجالی ترین کنار گذاشته شدن از قدرت را تجربه کرده اند. عابدینی قبل از برکناری نشست مطبوعاتی پرسر و صدایی برگزار کرد تا علیه هاشمی طبا و فائقی مدیران اصلی ورزش ایران صحبت های تندی مطرح کند. این مساله بعد از شکست ایران در بازی های آسیایی 1994 هیروشیما اتفاق افتاد و منجر به پایان کار فدراسیون 6 ماهه عابدینی شد.

 

*محمد دادکان آخرین برکنار شده رسمی توسط مقامات بالادستی است که پایان کار او بعد از دومین بازی ایران در جام جهانی و به حکم شورای معاونین سازمان تربیت بدنی اتفاق افتاد. حکمی که باعث تعلیق فوتبال ایران هم شد و ماه‌ها مقامات سیاسی و ورزشی را درگیر خود کرده بود.  

 

*علی کفاشیان با 8 سال ریاست پرسابقه ترین رییس فدراسیون فوتبال ایران پس از انقلاب محسوب می شود. او در انتخابات آخر از حضور در جمع نامزدها منع شد اما آرای خود را به سبد مهدی تاج ریخت و به سمت نایب رییسی رضایت داد تا بعد از مدتی این پست را هم ترک کند. کفاشیان سابقه ریاست فدراسیون دوومیدانی، معاونت سازمان تربیت بدنی و دبیری کمیته المپیک را در کارنامه داشت.
 
 

 
*ناصر نوآموز، تیمسار فوتبال ایران که در سال 1368 برای بار دوم به سمت ریاست فدراسیون منصوب شد، پس از صعود تیم ملی از دور اول مسابقات مقدماتی جام جهانی(1994) جای خود را به محمد صفی زاده داد که به نظر با منابع بیشتر آماده بود به فوتبال ایران سر و شکل جدیدی بدهد. اما این پروژه با شکست سخت تیم ملی در مسابقات مقدماتی در قطر(دور دوم) به پایان رسید و داریوش مصطفوی جای صفی زاده را گرفت.

 

*استعفای داریوش مصطفوی از ریاست فدراسیون فوتبال یکی از آخرین ها و جنجالی ترین ها محسوب می شود. او پس از صعود تاریخی تیم ملی به جام جهانی 1998 با انتشار نامه ای کسالت خود را اعلام کرد و از سمتش کنار رفت. او بعدها تاکید کرد که این کار را با فشار نهاد ریاست جمهوری انجام داده و صفایی فراهانی از مسیر سیاست جانشینش شده است.

 

*مهدی تاج پس از مقاومت طولانی در مقابل فشارهایی که برای کناره گیری اش وجود داشت، روز گذشته به صورت ناگهانی کناره گیری خود را از سمت ریاست به دلیل کسالت اعلام کرد. او چهارشنبه شب گذشته دچار حمله قلبی و در بیمارستان ایرانمهر بستری شده بود. این تصمیم پس از جمع بندی، مشورت با پزشکان و... به صورت رسمی از طرف خود او اعلام شد تا تاج هم در زمره کسانی قرار بگیرد که ریاست خود را به دلایلی غیر از اتمام دوره یا مسائل بیرونی یا حاشیه ای تمام می کنند. او نزدیک به 4 سال ریاست فدراسیون را تجربه کرد.

دیدگاه‌ها