کد خبر : 1660121 | 15 دی 1398 ساعت 16:21 | 156K بازدید | 0 دیدگاه

وولی ، ستاره آسیایی لالیگای 2020

تکرار شاهکار جواد نکونام این بار برابر بارسا

یک پاس عمقی، فرار به فضای خالی، یک بغل پای محکم و گللللللل؛ این بهترین سناریوی ممکن برای مهاجم چینی اسپانیول در اولین بازی سال نو میلادی بود.

تکرار شاهکار جواد نکونام این بار برابر بارسا

به گزارش «ورزش سه» در دربی کاتالونیا، کلیدی ترین اتفاق بازی گلزنی «وو لی» مهاجم اسپانیول، در دقیقه 88 بود. او که 14 دقیقه قبل تر، به عنوان سومین بازیکن تعویضی وارد زمین شد از یک پاس عمقی بهترین استفاده ممکن را کرد تا هم تیمش را از شکست نجات دهد و هم به صفحه اول رسانه ها راه پیدا کند.  


در موقعیتی که وو لی قرار گرفته بود، شاید اگر یک مهاجم با اعتماد به نفس کم صاحب توپ می شد، ترجیح می داد توپ را به قصد پاس به پشت محوطه شش قدم حریف ارسال کند اما وو لی که با عنوان آقای گلی سوپرلیگ چین به اسپانیا آمده، خودخواهانه و با یک بغل پای محکم از زاویه ای تنگ، توپ را دور از دستان نتو به قعر دروازه بارسا فرستاد. 

 

 

* وو خوشبخت تر از ژانگ


در پایان مسابقه، لوئیس سوارز به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد اما چهره خوشبخت این بازی، مهاجم 28 ساله آسیایی اسپانیول بود. وو لی البته اولین فوتبالیست چینی نیست که راهی لالیگا شده. پیش او «ژانگ چنگ دونگ» در فصل 2015-2016 پیراهن رایو وایه کانو  را پوشید اما در لالیگا فقط 9 دقیقه فرصت بازی پیدا کرد. اما وو از سال گذشته که به اسپانیا آمده، در این مدت به نیمکت ذخیره ها پیچ نشده و امسال هم در تیم بحران زده اسپانیول، یک بازیکن تقریباً ثابت بوده. 


برای اینکه بدانیم گلی که وو لی به بارسا زد چقدر اهمیت دارد، اسپانیول در این فصل تا به حال هیچ برد خانگی نداشته و مساوی 2-2 مقابل بارسا، سومین امتیاز از سومین مساوی خانگی این تیم محسوب می شد. این مهاجم چینی کمتر از سه هفته پیش هم با 2 گلی که در جام حذفی زده بود، اسپانیول را به دور سوم کوپا دل ری برده بود. با این حال این مهاجم 174 سانتی متری که در سوپرلیگ چین، به آمار حیرت انگیز تقریباً یک گل برای هر بازی رسیده بود، در لالیگا آمار به مراتب ضعیف تری دارد و در 32 بازی که در این لیگ معتبر انجام داده، فقط 5 گل زده. 

 

1466976

 

 

*سال ها بعد از نسل طلایی


وو لی اولین بازیکن چینی نیست که در یک لیگ معتبر اروپایی تبدیل به بازیکن فیکس شده. کمتر از 20 سال پیش یک نسل طلایی از فوتبالیست های چینی، به فوتبال اروپا راه یافته بودند. یکی از چهره های شاخص آن دوران، «سان جی های» بود که  از اواخر دهه نود میلادی چهره شد و سال ها در منچسترسیتی بازی کرد. این مدافع بلندقامت و باهوش شش فصل در سیتی بازی کرد، بی آنکه هیچ افتخاری در این تیم کسب کند. آن روزها هنوز سیتی به یک تیم پر ستاره تبدیل نشده بود. 

 

1466972


«فان زی هی» دیگر لژیونر چینی شاغل در لیگ جزیره بود که در کریستال پالاس و کاردیف بازی کرد. «فان زی هی» به همراه «سان جی های« و چند چهره سرشناس دیگر مثل «هائو هایدونگ» نسل طلایی چینی ها در آغاز هزاره سوم بودند. همان تیمی که به جام جهانی 2002 هم صعود کرد ولی در مرحله نهایی موفقیتی نداشت و با شکست مقابل برزیل، چین و کاستاریکا با 9 گل خورده و بدون گل زده با جام خداحافظی کرد. 

 

 

* رد پای اقتصاد در فوتبال


وو لی در سوپر لیگ چین مهاجم موفقی بوده اما نمی شود انکار کرد که یکی از اهداف خرید او، جستجوی بازار جدید در جامعه یک میلیاردی چین بوده. اسپانیول ژانویه سال گذشته با قراردادی کمتر از 2 میلیون پوند، وو لی را از شانگهای به خدمت گرفت اما حالا تبدیل به یکی از تیم های پرتماشاگر در خاور دور شده.  


وو لی سال گذشته در اولین بازی خود با پیراهن این تیم تنها 12 دقیقه به میدان رفت ولی باعث شد 40 میلیون بیننده چینی این بازی را از تلویزیون تماشا کنند. این برای اولین بار بود که یک بازی اسپانیول در خارج از اسپانیا این تعداد بیننده تلویزیونی داشت. 40 میلیون چینی پای تلویزیون نشستند و بازی اسپانیول و ویارئال را تماشا کردند تا شاهد بازی ستاره هموطن خود باشند.

 

1402365

 

بازی های تیم دوم ایالت کاتالونیا، پیش از پیوستن وو لی به اسپانیول در مجموع یک فصل فقط 7 میلیون بیننده داشت ولی به محض پیوستن این مهاجم چینی، تعداد تماشاگران تلویزیونی این تیم در کشور چین، رشدی حیرت انگیز داشت و فقط یک بازی، 40 میلیون بیننده برای اسپانیول به همراه آورد.

 

 

* جواد و مسعود ما کجا هستند؟


گلی که وو لی دیشب در یک بازی با میلیون ها تماشاگر در سراسر دنیا زد، خاطرات فوتبالی ایرانیان را با لالیگا زنده کرد. در سال های نه چندان دور که جواد نکونام و مسعود شجاعی روبروی غول های بزرگ فوتبال اسپانیا می ایستادند. مثل 29 دی 87، همان روزی که جواد نکونام در برنابئو بالاتر از فابیو کاناوارو، دروازه ایکر کاسیاس را باز کرد. 


 اما لالیگا در سال های اخیر به فوتبالیست های ایرانی روی خوش نشان نداده. همانطور که بوندسلیگا هم چنین رویه ای پیش گرفته و بعد از یک دوره اوج، فقط تک چهره هایی مثل علیرضا جهانبخش و سامان قدوس در 5 لیگ معتبر اروپایی حاضر هستند و بقیه استعدادهای فوتبال ایران، تا امروز از لیگ روسیه و بلژیک و ترکیه فراتر نرفته اند.

 

 

1466975

 

1466974

 

1466973

دیدگاه‌ها