کد خبر : 1660944 | 19 دی 1398 ساعت 17:26 | 171.6K بازدید | 0 دیدگاه

رئال زیزو، باشکوه تر از همیشه

تنه زیدان به گواردیولا؛ تولد یک نابغه در مربیگری

تا مدت ها زیدان را مربی ای می دانستند که بزرگترین توانایی اش، مدیریت رختکن است اما سرمربی فرانسوی فصل جاری توانسته پاسخ خوبی به منتقدانش بدهد.

تنه زیدان به گواردیولا؛ تولد یک نابغه در مربیگری

به گزارش"ورزش سه"، به نقل از آاس، زیدان سال 2016 هدایت رئال را برعهده گرفت و با وجود کسب سه قهرمانی متوالی در چمپیونزلیگ، باز هم منتقدان حاضر به پذیرش توانایی های او نبودند و برخی هنوز هم نیستند.

زیدان را مربی ای می دانند که صرفا راه مدیریت رختکنی پر از ستاره را به خوبی بلد است و می تواند ستاره ها و فوق ستاره ها را به خوبی با خود همراه کند اما زیدان با رئال مادرید در فصل جاری در حال رفع این اتهام است و این روزها ثابت کرده است که روی او می توان به عنوان یک تاکتیسین بزرگ حساب کرد.

 

 

1466758

 

 

پیروزی باشکوه 3-1 رئال بر والنسیا در نیمه نهایی سوپرکاپ، بیش از هر چیزی نتیجه انتخاب تاکتیکی درست زیدان بود. او 2-4-4 محبوبش را به 1-5-4 تغییر داد و نتیجه هم گرفت. پیروزی رئال در واقع  پیروزی اندیشه های زیدان بود.

قبل از شروع بازی و وقتی ترکیب اصلی رئال اعلام شد، خبرنگاران عربستانی حاضر در ورزشگاه با تعجب می گفتند که زیدان 5 هافبک را چگونه در زمین چینش خواهد کرد؟ این سوال خیلی از خبرنگاران اسپانیایی هم بود. برای رسیدن به پاسخ سوال تنها یک 45 دقیقه کفایت می کرد. زیدان که سابقه دستیاری کارلو آنچلوتی را داشت، از همان سیستمی استفاده کرد که کارلتو در میلان 2007 استفاده کرده بود. سیستم رئال در واقع 1-2-3-4 به شکل درخت کریسمس بود. سیستمی که میلان را به قهرمانی چمپیونزلیگ در آن مقطع رساند.

 

 

1468045

 

 

زیدان زمانی که کار خود را در رئال شروع کرد، رونالدو، بنزما و گرت بیل را در خط حمله داشت و طبعا نمی توانست از سیستمی غیر از 3-3-4 استفاده کند. او بارها در نشست های خبری خود تاکید می کرد که مثلث بی بی سی بدون جانشین است و اگر در دسترس باشند، قطعا در ترکیب ثابت نیز قرار خواهند گرفت. او وقتی یکی از مهاجمانش را در اختیار نداشت، به ناچار از 2-4-4 استفاده می کرد. سیستمی که به رئال به خصوص در دفاع استحکام بیشتری می داد. نمونه های بزرگی چون فینال کاردیف و کیف در دسترس هستند که زیدان چگونه در غیاب بیل، رئال را با 2-4-4 به زمین فرستاد و نتیجه هم گرفت.

 

فصل جاری او از این سیستم در بازی برابر پی اس جی استفاده کرد تا توماس توخل را غافلگیر کند. رئال تا دقیقه 82 اجازه نفس کشیدن به پاریسی ها را نداد و در نهایت با دو اشتباه فردی بازی برده را با تساوی 2-2 عوض کرد.

شب گذشته زیدان در غیاب ستاره های خط حمله خود ادن هازارد، کریم بنزما و گرت بیل ترجیح داد تا از سیستمی جدید استفاده کند.

او یوویچ را در نوک حمله گذاشت و ایسکو، مودریچ، کاسیمیرو، تونی کروس و فده والورده را همزمان در مرکز زمین قرار داد تا سلادس مربی والنسیا را عملا غافلگیر کند. با حضور ایسکو، کروس و مودریچ در خط میانی، دنی پاره خو کاپیتان و رهبر خط میانی والنسیا از روند بازی خارج شد و به این شکل والنسیا در طول 90 دقیقه، نظاره گر هنرنمایی بازیکنان رئال شد.

 

 

1468069

 

 

رئال 61 درصد مالکیت توپ را در اختیار داشت و با 21 توپ ربایی، عطشی کاملا بیشتر برای رسیدن به گل داشت. حتی لوکا یوویچ کم اثر در خط حمله نیز باعث نشد تا در ایده های تاکتیکی زیدان خللی وارد شود.

رئال حالا در دستان مردی قرار دارد که بیش از پیش در حال اثبات خود به عنوان یک مربی خوش فکر و تاکتیکی است. او شاید به اندازه گواردیولا نابغه نباشد ولی دیگر کسی نمی تواند به او و اندیشه هایش تردید کند. زیدان تیمی مرده و بی روح را تحویل گرفت و حالا همان جسد بی جان، مدعی کسب تمام جام ها در فصل جاری است. این رئال با اندیشه های نوی زیدان و بازگشت هازارد، دست نیافتنی به نظر می رسد.

 

 

1468064

دیدگاه‌ها