کد خبر : 1661859 | 24 دی 1398 ساعت 10:53 | 27K بازدید | 0 دیدگاه

نگاهی گذرا به ترکیب دو دوره متوالی تیم زیر 23 سال

امید خاکپور-امید استیلی؛ کدام پرستاره‌تر بود

تیم امید همیشه اصلی ترین منبع تغذیه تیم ملی بزرگسالان بوده است به طوری که اغلب بازیکنان تیم چهار سال قبل توانستند به تیم ملی برسند.

امید خاکپور-امید استیلی؛ کدام پرستاره‌تر بود

به گزارش" ورزش سه" تیم امید ایران یک بار دیگر در شرایط سختی برای رسیدن به المپیک قرار گرفت. این تیم در رقابت های قهرمانی زیر 23 آسیا از دو بازی ابتدایی اش برابر ازبکستان و کره جنوبی با یک تساوی و یک باخت تنها یک امتیاز کسب کرده و برای صعود علاوه بر برد در آخرین بازی برابر چین باید چشم انتظار نتیجه دیگر بازی گروه بین کره جنوبی و ازبکستان باشد.

 

1469377


اما درباره تیم امید همواره این تئوری نیز وجود داشته است که این تیم بیش از آنکه مسئولیتش صعود به المپیک یا قهرمانی در آسیا باشد باید دورنمایی از آینده تیم ملی بزرگسالان ایران بسازد. در دوره های قبلی با وجود آنکه در رسیدن به المپیک ناکام بود اما در تغذیه تیم ملی دستاوردهای خوبی داشت.


تیم زیر 23 سال ایران در دوره قبل رقابت های انتخابی المپیک با هدایت محمدخاکپور پا به مسابقات گذاشت و در حالی که توانست از گروهش صعود کند اما در بازی یک چهارم نهایی مقابل ژاپن شکست خورد و از راهیابی به جمع 4 تیم پایانی باز ماند. از آن تیم اما بازیکنان مهمی به تیم ملی راه یافتند و توانستند در جام جهانی و جام ملت ها بازی کنند.

 

1469378


در ترکیب تیم امید در رقابت های انتخابی المپیک سال 2016 که در کشور قطر برگزار می شد با دو برد برابر سوریه و چین و تنها یک شکست مقابل میزبان رقابت ها به عنوان تیم دوم به مرحله بعدی رفت اما برابر ژاپن با سه گل شکست خورد.


محمدرضا اخباری، محمد دانشگر، روزبه چشمی، وحید حیدریه،علی عبداله زاده(98 احسان پهلوان)، علی کریمی، علیرضا نقی زاده، شاهین ثاقبی(106 میلاد کمندانی)، مهدی ترابی،میلاد محمدی(87 محسن کریمی) و ارسلان مطهری بازیکنانی هستند که در بازی ایران برابر ژاپن به میدان رفتند. در این تیم البته بازیکنانی مثل محمدحسین کنعانی زادگان، ماهان رحمانی، فرشید اسماعیلی، مهرداد محمدی، امیرعابدزاده نیز حضور داشتند که در این بازی به میدان نرفتند.

 

1469380


البته در این تیم بازیکنانی مثل سردار آزمون و علیرضا جهانبخش می توانستند بازی کنند اما آن زمان این بازیکنان عضو تیم ملی بودند و با تیم امید به میدان نرفتند و احمد نوراللهی نیز توسط خاکپور خط خورد. آن طور که مشخص است اغلب این بازیکنان یا به تیم ملی راه یافتند و یا در این سال ها از مهره های موثر لیگ برتر فوتبال ایران بوده اند هرچند تیم زیر 23 سال ایران در سال 2016 در زمره پرستاره ترین تیم های تاریخ امید ایران نبوده است.


مقایسه تیم 2016 با تیم 2020  نشان از تفاوت های چشمگیری دارد. تیم امروز امید ایران متشکل از بازیکنانی است که همه آن ها در حال حاضر در عضویت تیم های لیگ برتری هستند و برخی از آن ها ستاره های تیم‌های‌شان هستند ضمن اینکه بازیکنانی مثل الهیار صیادمنش، مهدی مهدیخانی و همچنین یونس دلفی که به دلیل مصدومیت در این دوره از رقابت ها حضور ندارد در این تیم هستند که در تیم های اروپایی بازی می کنند.

 

1468840


اما حالا این سوال پیش می آید که آیا این تیم امید که امروز در رقابت های انتخابی المپیک 2020 حضور دارد و برای صعود می جنگد می تواند در صورتی که نتواند از گروهش بالا رفته و به المپیک برسد می تواند تیم ملی بزرگسالان را تغذیه کند. نکته اینجا است که اکنون میانگین سنی تیم ملی ایران نسبتا پایین است و بازیکنانی در آن عضویت دارند که می توانند در جام جهانی بعدی نیز در ترکیب تیم ملی بازی کنند و همین موضوع ورود بازیکنان تیم امید به این تیم بزرگسالان را سخت می کند. در ترکیب این تیم امید بازیکنانی چون امیدنورافکن، محمد محبی، مهدی قائدی، الهیار صیادمنش و علی شجاعی سابق حضور در تیم ملی بزرگسالان را هم دارند و در دفعات مختلفی دعوت شده اند.

 

 

دیدگاه‌ها