کد خبر : 1661915 | 24 دی 1398 ساعت 13:34 | 4.1K بازدید | 0 دیدگاه

برای حضور در بازی‌های آسیایی 25 کشور باید ما را تایید کنند

مهرعلیزاده: کشتی پهلوانی در جهان جا می‌افتد

رئیس فدراسیون جهانی زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی گفت: شرایط حضور این رشته در بازی‌های آسیایی به این شکل است که باید 25 کشور ما را تایید کنند و فعالیت زیادی در کشور خود داشته باشند.

مهرعلیزاده: کشتی پهلوانی در جهان جا می‌افتد

به گزارش "ورزش سه" به نقل از فارس، محسن مهرعلیزاده در نشست خبری سومین دوره مسابقات جهانی زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی اظهار داشت: با همه مشکلاتی که ایجاد شده که عمدتا تحمیلی به کشورمان است، الحمدلله ملت ایران سربلند بوده و ایستاده است. در شرایط بحرانی همیشه موفق بیرون آمده‌ایم. ملت ایران ملت بزرگ، فهیم و شجاعی است و به ملیت خود می‌بالد. افتخار می‌کنیم وقتی به یک کشور خارجی می‌رویم آنها بیشتر از ما، خودمان را باور دارند.

 

وی ادامه داد: سال 83 که فدراسیون جهانی زورخانه‌ای را بنیانگذاری کردم، فکر نمی‌کردم این قضیه تا این حد موثر باشد. گذشت، صلح، فداکاری، ادب و احترام در این رشته وجود دارد. انسانی که از لحاظ روحی قوی می‌شود از لحاظ بدنی هم می‌تواند قوی باشد. باید به دنیا نشان دهیم که در داخل کشور مسائل فرهنگی و درونی وجود دارد و با این هدف کار خود را شروع کردیم.

 

رئیس فدراسیون جهانی زورخانه‌ای گفت: این رشته در 85 کشور شناخته شده و باور نمی‌کردم در این 13 سال به این حجم برسیم. ما مربیان زیادی را به کشورهای مختلف اعزام کردیم تا آموزش بدهند و مسابقات زیادی در دنیا برگزار می‌شود. زمانی که ما می‌خواستیم این فدراسیون را راه‌اندازی کنیم، رشته زورخانه‌ای کم‌کم در حال فراموش شدن بود و زورخانه‌ها به دیزی‌سرا تبدیل شده بودند اما حالا به رشد خوبی رسیده است. در حال حاضر کلمه مرشد و رخصت و همچنین شعرهای فارسی در سراسر دنیا به کار برده می‌شود.

 

مهرعلیزاده افزود: امروزه  همه دنیا دست به دست هم می‌دهند که کشور ما را ناامن کنند،‌ اما ما در منطقه به عنوان جزیره امن شناخته می‌شویم و اهمیت استقرار فدراسیون جهانی این رشته در ایران بیش از پیش خود را نشان می‌دهد. یک دوره قرار بود مسابقات در کشور دیگری برگزار شود اما ما به ایران آوردیم. در حال حاضر هم 24 کشور برای سومین دوره مسابقات جهانی ثبت‌نام کرده‌اند که حدود 103 ورزشکار به ایران خواهند آمد، نه اینکه در کشور ما ناامنی وجود ندارد، بلکه مسابقات را در امنیت کامل برگزار می‌کنیم و از قاره‌های اروپا، آسیا و آفریقا کشورهایی به ایران می‌آیند. فعلا روی آمریکای لاتین به دلیل هزینه‌های زیادی که دارد سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم، چون از لحاظ اسپانسری وضعیت چندان خوب نیست و دولت هم نمی‌تواند در این وضعیت به ما کمک کند. بر همین اساس به حداقل ممکن بسنده کرده‌ایم.

 

وی با اشاره به سابقه برگزاری مسابقات جهانی این رشته گفت: اولین دوره در سال 2008 با حضور 11 کشور در کره جنوبی برگزار شد که عراق به قهرمانی رسید. در دوره دوم که سال 2016 بود 19 کشور با حضور 120 ورزشکار در اندونزی رقابت کردند که ایران عنوان قهرمانی را از آن خود کرد. علاوه بر این هر دو سال یکبار مسابقات قاره‌ای برگزار می‌شود.

 

وی با اشاره به شرایط حضور تیم‌ها در این دوره گفت: تیم‌ها یک هفته زودتر برای اردو و تمرین به ایران می‌آیند و در سه استان کردستان، خراسان جنوبی و شمالی تمرین خواهند کرد. 28 دی‌ماه ورود تیم‌ها به بجنورد محل برگزاری مسابقات است و بیست و نهم وزن‌کشی صورت خواهد گرفت.

 

روز سی‌ام مسابقات تیمی، یکم بهمن هنرهای فردی و دوم بهمن مسابقات کشتی پهلوانی برگزار خواهد شد.

 

وی در پاسخ به این سوال که یکی از ایراداتی که به فدراسیون شما گرفته می‌شود این است که چرا دولت باید بودجه بدهد، گفت: در همه فدراسیون‌هایی که کشورها آنها را بنیانگذاری کرده‌اند، دولت‌ها کمک می‌کنند. برای مثال ژاپن بعد از 70 سال که جودو را راه‌اندازی 5.5 میلیون دلار از دولت می‌گیرد یا کره جنوبی به همین شکل برای تکواندو 3 میلیون دلار دریافت می‌کند. ما تازه شروع کرده‌ایم و نیاز به حمایت و کمک داریم. آنها 70 سال سابقه دارند و دیگر در میان اسپانسرها شناخته شده‌اند. در این مسیر دولت باید ما را کمک کند، چون این رشته فرهنگ کشور را گسترش می‌دهد.

 

مهرعلیزاده در پاسخ به این سوال که در 15 سال چقدر بودجه از دولت گرفته‌اید، گفت: خیلی خیلی کم است و در بهترین حالت 4 میلیارد تومان گرفتیم، اما در یک سالی دولت کمک نکرد و 4 میلیارد به 40 میلیون تومان رسید. من در جدولی که فدراسیون‌های جهانی بودجه می‌گیرند آبروداری کردم و مبلغ 4 میلیون دلار کمک را نوشتم. ما این شرایط را درک می‌کنیم و گله‌ای هم نداریم. یک عده هستند که می‌فهمند وقتی یک بذری را الان می‌کارید، بعدها نتیجه‌اش را می‌بینید. من خودم عمرم را در این رشته گذاشتم. اگر 40 سال دیگر نوه‌ام مثلا به آفریقا رفت و این ورزش را مشاهده کرد و اسامی فارسی را هم شنید، افتخار می‌کند. کشتی پهلوانی در حال جا افتادن در جهان است و ربطی ندارد که دولت اصلاح‌طلب یا اصولگرا باشد. اگر نخواهند این رشته را بفهمند، نخواهند فهمید. البته شورای فرهنگ عمومی این رشته را در فدراسیون به رسمیت شناخته است و اینکه مسئولان در آینده چقدر درک می‌کنند، میزان بودجه و رشد ما خواهد بود. ما تلاش کردیم در بدترین شرایط هم این رشته را تعطیل نکنیم. به عنوان مثال مسابقات جهانی 3 میلیارد تومان هزینه دارد اما یک ریال هم از دولت نگرفتیم.

 

رئیس فدراسیون جهانی زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در مورد اینکه چقدر تلاش می‌کنید تا برخی کشورها این رشته را به نام خود نزنند، گفت: خوشبختانه با آمدن علیرضا دبیر در فدراسیون کشتی درک خوبی در این زمینه به وجود آمد و او اولین جلسه را با رئیس فدراسیون کشتی پهلوانی برگزار و اعلام کرد ما در این رشته هیچ دخالتی نداریم، اما کمکتان می‌کنیم. در سطح جهانی، دبیر قبلی ما فیلا بود که البته هیچ وقت ادعایی هم نکرد و هیچ اختلافی هم نداشتیم. البته یکی دو فرد ایرانی در لیتوانی یک فدراسیون به نام کشتی پهلوانی راه‌اندازی کردند که کار خیلی بدی بود. امیدوارم این موضوع حل شود چون نه دولت لیتوانی نه ایران به آنها کمکی نخواهند کرد. ما مراقبت می‌کنیم که این رشته فقط در اختیار ایران باشد. در دنیا هم در جایگاه‌هایی که باید باشیم، هستیم تا مالکیت این رشته به خطر نیفتد.

 

وی در مورد اینکه آیا تلاشی هم برای برگزاری لیگ زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی صورت می‌گیرد یا خیر، گفت: در کشورهای مختلف کمک می‌کنیم که لیگ برگزار شود اما به هر حال کشوری که تنها دو باشگاه دارد آنهم بلاروس، زمان می‌برد لیگ راه‌اندازی شود. البته یکی از روش‌های رشد سریع همین برگزاری لیگ است.

 

رئیس فدراسیون جهانی زورخانه‌ای در مورد اینکه آیا همکاری خوبی با فدراسیون ایران دارید، گفت: بله همکاری خوبی با جوهری رئیس فدراسیون ایران داریم و مسئله داخلی که قبلا به وجود آمده بود به خاطر عدم آشنایی با کارکرد‌ها و وظایف بود.

 

مهرعلیزاده در مورد اینکه آیا امیدی به حضور در بازی‌های آسیایی دارید یا خیر، گفت: ما تلاش کردیم در مسابقات داخل سالنی قهرمانی آسیا در ترکمنستان حضور داشته باشیم اما واقعیت این بود که راه نبود و نتوانستیم زیرا در آن کشور جا نیفتاده بود. در جاکارتای اندونزی هم سعی کردیم وارد شویم اما ورود به آنجا سابقه بیشتری می‌خواست. شرایط حضور این رشته در بازی‌های آسیایی به این شکل است که باید 25 کشور ما را تایید کنند و فعالیت زیادی در کشور خود داشته باشند.

 

وی در مورد اینکه آیا برای بخش بانوان هم با توجه به اینکه می‌گویند قداست این رشته با حضور بانوان از بین می‌رود، برنامه‌ای دارید یا خیر، گفت: یکی از شروط المپیک شدن یک رشته، حضور بانوان است که البته یکی از موانع ما هم خواهد بود. فعلا برای توسعه در بخش آقایان تصمیم به فعالیت داریم،‌ البته با رعایت اصول شرعی و طراحی لباس مناسب هیچ رشته‌ ورزشی برای هیچ جنسیتی اعم از زن و مرد ممنوعیتی ندارد.

 

دیدگاه‌ها