کد خبر : 1662153 | 25 دی 1398 ساعت 14:16 | 8.5K بازدید | 0 دیدگاه

اعلام کردیم تعلیق جودو، سناریوی رییس جهانی بود

صالحی امیری: ورزشکاران مهاجر می توانند برگردند

رییس کمیته ملی المپیک گفت: وزیر ورزش در IOC اعلام کرد هیچ کدام از ورزشکارانی که مهاجرت کردند، منعی برای بازگشت ندارند و ما ورزشکار ممنوع الخروج یا ممنوع الورود نداریم.

صالحی امیری: ورزشکاران مهاجر می توانند برگردند

به گزارش "ورزش سه"، سیدرضا صالحی امیری، رییس کمیته ملی المپیک بعد از سفری که همراه وزیر ورزش به لوزان داشت و با رییس کمیته بین المللی المپیک(IOC) دیدار کرد، امروز در نشست خبری حاضر شد.

 


موضع IOC از ایران حمایتی بود


بر اساس جمع بندی که از چند ماه قبل داشتیم، بنا شد با وزیر ورزش به ملاقات مسئولان کمیته بین المللی المپیک برویم. روز پنجشنبه گذشته این اتفاق رخ داد. روزهای جمعه و شنبه هم 3 دور مذاکره با مدیران ارشد IOC داشتیم که نهایتا عصر روز شنبه با توماس باخ، رییس IOC نشستی داشتیم. عمده صحبت های ما پیرامون المپیک 2020 و موانع و مشکلاتی که ما در این مسیر داریم، بود. از جمله مشکلات می توان به معضل انتقال پول اشاره کرد. در مجموع موضع مدیران کمیته بین المللی المپیک نسبت به ایران حمایتی بود. او تعبیری زیبایی داشت که گفت ما انتظار داریم با قدرت در 2020 بدرخشید. 

 


همچنان معتقدیم تعلیق جودو، سناریوی رییس جهانی بود


همچنین سوالاتی پیرامون وضعیت جودو از ما شد که به صورت کامل تشریح کردیم. گفته ما این بود که رییس فدراسیون جهانی جودو با یک سناریوی از پیش تعیین شده علیه ایران کار کرده و مستندات خود را هم به CAS ارائه کردیم. این نکته مهمی بود که ما در ابعاد بزرگتری مواضع خود را به توماس باخ درباره جودو گفتیم. همچنان معتقدیم این تعلیق ظالمانه بوده است. رییس فدراسیون جهانی فشاری را روی ورزشکار ایرانی آورده و شرایط را برای حضور او در یک کشور اروپایی فراهم کرده است. همه این مسائل را ما دخالت در امور ورزش ایران می دانیم. توماس باخ هم اعلام کرد که منتظر حکم دادگاه CAS می ماند و بعد موضع گیری می کند.


 

ورزشکارانی که مهاجرت کردند، منعی برای بازگشت ندارند


صحبت هایی هم پیرامون مهاجرت برخی از ورزشکاران در ماههای اخیر بود. البته موضع ما هم این بود که نباید مانع مهاجرت ورزشکاران شویم. ما حدود 15 لژیونر در فوتبال داریم که در کشورهای دیگر بازی می کنند. وزیر ورزش هم در همان جا اعلام کرد که هیچ کدام از ورزشکارانی که مهاجرت کردند، منعی برای بازگشت ندارند و ما ورزشکار ممنوع الخروج یا ممنوع الورود نداریم. ما باید تلاش کنیم عوامل کششی را در داخل افزایش دهیم و عوامل رانشی را کاهش دهیم. در طول سال هزاران نفر از کشور به کشورهای دیگر مهاجرت می کنند. از این چند هزار نفر، شاید چند نفر هم از جامعه ورزش باشند و نباید آن را سیاه جلوه دهیم. ما نسبت به مساله مهاجرت رویکرد منفی، تخریبی یا سیاسی نداریم. معتقدیم هیچ کدام از این ورزشکاران ما با انگیزه های سیاسی از کشور نرفتند. ما باید شرایط را برای حضور مجدد این دوستان در کشور فراهم کنیم. 

 


لالوویچ گفت کشتی بدون ایران معنایی ندارد


اتفاق بعدی دیدار ما با رییس فدراسیون جهانی تکواندو بود. درباره توسعه روابط و جلوگیری از عدم صدور ویزا برای ورزشکاران ایرانی صحبت شد. دکتر چو با گرمی از همکاری با ما استقبال کرد. سپس با لالوویچ، رییس اتحادیه جهانی کشتی نشستی داشتیم که او ضمن حمایت از ایران، اعلام کرد کشتی بدون ایران معنایی ندارد. ما روند مثبت کشتی در ایران را تشریح کردیم. همچنین ملاقاتی با رییس فدراسیون شمشیربازی داشتیم که او نیز قول سفر به ایران و برگزاری چند رویداد در کشورمان را داد. دیداری هم با رییس فدراسیون جهانی هاکی روی یخ داشتیم که این دیدار هم مثبت بود. 

 


عده ای تلاش می کنند فضا را آلوده کنند


ما در مجموع نیازمند توسعه روابط و بهبود دیپلماسی ورزشی هستیم. عده ای تلاش می کنند فضا را آلوده کنند و در مقابل ما تلاش می کنیم این فضا را سالم و آرام نگه داریم. ما معتقدیم اگر حاشیه وارد فضای ورزش قهرمانی ما نشود، در المپیک 2020 درخشش خوبی خواهیم داشت. نکته مهم در این سفر اعلام همدلی و تکصدایی از ورزش ایران بود چون برای اولین بار همراه وزیر ورزش به مقر کمیته بین المللی المپیک رفتیم و اتفاقا توماس باخ هم به این نکته اشاره کرد.

 

 


از IOC درخواست کمک مالی کردیم


ما از IOC درخواست کمک مالی و تجهیزات کردیم. آن ها سالیانه بیش از 500 میلیون دلار کمک به کشورهای مختلف دارند. ما باید برای افزایش سهم ناچیز خودمان نیاز به کار بیشتر داریم. همه ظرفیت های ممکن در داخل کشور باید کمک کنند تا دیپلماسی ورزشی پیشرفت کند. ما در خصوص مساله ای به نام فرهنگ ملی و دینی و رعایت چارچوب های اخلاقی تاکیدات زیادی داشتیم. 

 

با استعفای ورزشکاران از کمیسیون مخالفت کردم


کمیسیون ورزشکاران یکی از کمیسیون های خوب و جدی ما در کنار 16 کمیسیون دیگر هست. در یک سال گذشته فعالیت های این کمیسیون به شدت کند و کمرنگ شد. من تقاضا کردم کمیسیون مجددا فعال شود و اعضا حضور پیدا کنند. یک مرحله 3 نفر و یک مرحله 7 نفر استعفا دادند. من به آیین نامه کمیسیون مراجعه کردم و دیدم که اشکالات جدی دارد. فرض کنید مشخص نیست جلسات کمیسیون با چند نفر رسمیت پیدا می کند. به خاطر همین برخی اوقات جلسات با 3، 4 نفر برگزار می شد، اما مصوبات آن هم رسمیت نداشت. ما مکاتبه ای را با IOC انجام دادیم و روی همین آیین نامه بحث کردیم. کمیسیون ورزشکاران با قدرت به کارش ادامه می دهد، اما باید برخی اصلاحات در آیین نامه آن صورت بگیرد. طی روزهای آتی کمیسیون انتخابات برگزار می کند. البته من با استعفای همه ورزشکاران مخالفت کردم.


به سعید معروف کمک می کنیم رای بیاورد


نماینده ورزشکاران ایران در انتخابات کمیسیون ورزشکاران IOC باید حتما به زبان انگلیسی مسلط باشد. البته او در یک رشته تیمی بازی می کند و رای بالایی دارد و همچنین چهره شناخته شده ای است. ابتدا 10 نفر معرفی شده بودند که در نهایت سعید معروف انتخاب شد. الان سعید معروف بین 30 کاندیداها قرار دارد. ما برنامه ای را برای مکاتبه با کمیته های المپیک و فدراسیون های جهانی داریم که رای لازم را به معروف بدهند. امیدواریم او رای بیاورد، اما الان امکان قضاوت وجود ندارد.


دوپینگ می تواند در المپیک برای ما دردسرساز شود


ستاد مبارزه با دوپینگ تشکیل شده و در یک ماه اخیر 5 جلسه گذاشته اند. برخی آمارهایی که اعلام شده، نگران کننده است. هر اتفاقی در قضیه دوپینگ می تواند برای ما دردسرساز شود.


مدال آوران المپیک پشت میز نمی نشینند


استخدام مدال آوران المپیکی در راستای تشویق برای ورزشکاران است. استخدام به معنای پشت میز نشستن نیست. می توانیم ورزشکار را استخدام کنیم و او را به نهاد دیگری مامور کنیم.

دیدگاه‌ها