کد خبر : 1662894 | 29 دی 1398 ساعت 13:18 | 42.1K بازدید | 0 دیدگاه

اطری و یزدانی با خیال آسوده؛ بقیه به فکر المپیک

جنگ بر سر دوبنده؛ غول‌های جوان وارد می‌شوند

در فاصله ۶ ماه مانده تا المپیک هنوز در اکثر اوزان نمی‌توان ترکیب تیم ملی کشتی آزاد را حدس زد.

جنگ بر سر دوبنده؛ غول‌های جوان وارد می‌شوند

به گزارش "ورزش‌سه"، فقط ۶ ماه تا المپیک توکیو باقی مانده و کشتی به عنوان پرامیدترین رشته مثل همیشه زیر ذره بین است. کشتی آزاد بعد از پشت سر گذاشتن جام تختی به عنوان مرحله اول انتخابی و مسیر اصلی برای رسیدن به تیم ملی و همچنین محک خوردن برخی کشتی گیران در تورنمنت ایتالیا حالا شاید کمی شفاف‌تر بتوان درباره ترکیب تیم ملی در توکیو صحبت کرد.


البته نباید فراموش کنیم که تیم ملی کشتی آزاد اواخر بهمن‌ماه مسابقات قهرمانی آسیا در هند را پیش رو دارد و مهمتر از آن در فروردین‌ماه و اردیبهشت رقابت‌های انتخابی المپیک در پیش است که آزادکاران باید ۴ سهمیه باقی مانده را کسب کنند.


شاید از همین حالا بتوان در ۲، ۳ وزن نفر اعزامی به المپیک را هم حدس زد؛ به ویژه در ۲ وزنی که سهمیه المپیک به دست آمده است، اما در برخی اوزان همچنان گره کوری وجود دارد که غلامرضا محمدی امیدوار است بتواند در تورنمنت‌های پیش رو آن‌ها را باز کند.


۵۷ کیلوگرم؛ اطری از حالا المپیکی است؟


با خداحافظی حسن رحیمی، دارنده مدال برنز المپیک ریو، تنها سبک وزن شاخص ایران در سال‌های اخیر رضا اطری بوده که حالا دیگر یک کشتی‌گیر باتجربه به حساب می‌آید. با اینکه اطری نتوانست در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ روی سکو برود، اما سهمیه را با قرار گرفتن بین ۵ کشتی‌گیر برتر کسب کرد و حالا با خیالی راحت خودش را برای المپیک آماده می‌کند. این آزادکار سبک وزن هم از جام تختی معاف بود و هم در تورنمنت ایتالیا حضور نداشت. به نظر می رسد کادرفنی انتخاب نهایی خود را در سبک وزن انجام داده و از رضا اطری به خوبی محافظت می‌کند تا برای المپیک آماده شود. علیرضا سرلک، نفر اول جام تختی در ۵۷ کیلوگرم تنها رقیب اطری به حساب می آید که بعید است کادرفنی در صورت سلامتی کامل اطری به او اعتماد کند.

 

1470694


۶۵ کیلوگرم؛ معادلات پیچیده کادرفنی


به نظر می‌رسد در وزن ۶۵ کیلوگرم مهمتر از همه در شرایط فعلی کسب سهمیه است. حتی برای اینکه چه کسی به مسابقات کسب سهمیه اعزام شود، شاید اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد؛ چه برسد به نفر اعزامی به المپیک. در صورتی که در ۶۵ کیلوگرم سهمیه ایران قطعی شود، غلامرضا محمدی و دستیارانش کار سختی برای انتخاب نفر نهایی خواهند داشت. بهنام احسان پور با وجود مدال برنزی که در وزن ۶۱ کیلوگرم مسابقات جهانی ۲۰۱۹ گرفت، در وزن ۶۵ کیلوگرم تورنمنت ایتالیا عملکرد خوبی نداشت و زود حذف شد. امیرمحمد یزدانی، پیمان بیابانی، امیرحسین مقصودی و میثم نصیری از دیگر مدعیان این وزن هستند که هیچ کدام از آن‌ها چه در مسابقات داخلی و چه بین‌المللی مطمئن نشان ندادند. باید دید برنامه کادرفنی تیم ملی کشتی آزاد در این وزن چگونه پیش می‌رود و آیا بازهم انتخابی داخلی در کار خواهد بود؟

 

1470695


۷۴ کیلوگرم؛ یونس جوان یا مصطفی باتجربه؟


یکی دیگر از اوزانی که ایران نتوانسته در آن سهمیه کسب کند، ۷۴ کیلوگرم است. ایران در سال‌های اخیر در این وزن که مدعیان زیادی از آمریکا و روسیه در آن حاضر هستند، حرف زیادی برای گفتن نداشته، اما درخشش یونس امامی در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ در وزن ۷۰ کیلوگرم همه را به المپیکی شدن او در وزن ۷۴ کیلوگرم امیدوار کرد. یونس که دیروز در ایتالیا بعد از شکست جیمز گرین آمریکایی با اختلاف ۱۰ امتیاز مجبور بود به خاطر فرار از قرعه نحس برابر حریف ترک خود شکست بخورد، در همان یک مبارزه آمادگی بالای خود را نشان داد. البته در کنار یونس امامی جوان یک مدعی باتجربه هم حضور دارد. مصطفی حسین خانی که بعد از پشت سر گذاشتن یک مصدومیت شدید به تشک بازگشته و در جام تختی هم به عنوان قهرمانی رسیده، امیدوار است در ۷۴ کیلوگرم المپیکی شود. او که سابقه کسب مدال برنز جهان را در سال ۲۰۱۳ دارد، رقابت جذابی را با یونس امامی خواهد داشت.

 

1470696


۸۶ کیلوگرم؛ به امید بازگشت حسن یزدانی به اوج


حسن یزدانی که در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ علاوه بر کسب مدال طلا، توانست سهمیه المپیک توکیو را هم به دست بیاورد، بعد از عمل جراحی زانو به تدریج خودش را برای بازگشت به روی تشک آماده می‌کند. اگر مشکل خاصی در روند بهبودی او به وجود نیاید و یزدانی بتواند بدون مشکل به تمرینات و مسابقات برگردد، بدون شک یزدانی گزینه اول و آخر کادرفنی برای اعزام به المپیک است. البته کامران قاسمپور هم در سال‌های اخیر با اینکه پشت سر حسن یزدانی قرار گرفته، اما درخشش نسبتا خوبی داشته و در صورت بروز هر گونه اتفاقات غیرقابل پیش بینی می تواند گزینه اعزام به المپیک باشد.

 

1470697


۹۷ کیلوگرم؛ محمدیان یا علیرضا کریمی؟

 

در وزن ۹۷ کیلوگرم نیز کشتی آزاد ایران به سهمیه المپیک دست پیدا نکرده و با آمادگی بالایی که محمدحسین محمدیان در ایتالیا از خودش نشان داد، احتمالا گزینه نخست کادرفنی برای اعزام به مسابقات انتخابی است تا سهمیه ایران را در این وزن قطعی کند. البته نباید مجتبی گلیج را هم نادیده گرفت که قهرمان مسابقات امیدهای جهان شده و در جام تختی هم تمامی رقبایش را از پیش رو برداشته است. از سوی دیگر علیرضا کریمی که این روزها دوران نقاهت را پشت سر می‌گذارد، به واسطه مدال‌های جهانی خود در سال‌های اخیر یکی از گزینه های اصلی اعزام به المپیک است؛ به شرط اینکه اول سلامتی خود را به دست بیاورد و سپس به اوج آمادگی برسد. در هر صورت کادرفنی در این وزن هم انتخاب سختی برای المپیک خواهد داشت. به نظر می رسد در صورت بازگشت علیرضا کریمی به دوران اوج رقابت اصلی بین او و محمدحسین محمدیان خواهد بود.

 

1470698


۱۲۵ کیلوگرم؛ نبرد غول‌ها بین هادی و زارع


یکی از سخت ترین انتخاب‌های غلامرضا محمدی بدون شک در سنگین وزن خواهد بود. پرویز هادی که به دلیل مصدومیت مسابقات جهانی ۲۰۱۹ را از دست داده بود، در جام تختی با آمادگی نسبی برگشت و توانست عنوان قهرمانی را با شکست رقبایش به دست بیاورد. از سوی دیگر امیرحسین زارع به عنوان یک پدیده جوان خودش را مطرح کرده و به المپیک فکر می‌کند. زارع که بعد از قهرمانی در امیدهای جهان در تورنمنت ایتالیا هم خوش درخشید، حالا یک رقیب کاملا جدی برای پرویز هادی است. باید دید در آینده کادرفنی چه برنامه ای برای انتخاب نفر نهایی خود در این وزن خواهد داشت؛ اگرچه گام اول در سنگین وزن هم کسب سهمیه المپیک است.

 

1470701

دیدگاه‌ها