کد خبر : 1663577 | 02 بهمن 1398 ساعت 16:20 | 14.1K بازدید | 0 دیدگاه

AFC شرایط ایران فورس ماژور نیست!

نمایندگان ایران در مقر کنفدراسیون چه باید بگویند؟

رئیس سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال می گوید تصمیم اخیر AFC در سلب میزبانی تیم های ایرانی خلاف آیین نامه های بین المللی است.

نمایندگان ایران در مقر کنفدراسیون چه باید بگویند؟

به گزارش ورزش سه، صادق درودگر رئیس سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال درباره اتفاقات اخیر و سلب میزبانی از تیم های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا یادداشت مفصلی تنظیم کرده که نکات جالبی در خود دارد:


*  با توجه به موضوع باشگاه های ایرانی که هم اکنون با آن مواجه هستیم باید تصمیمات عاقلانه، کارشناسی و بر اساس منافع ملی باشد، مذاکره با پیش فرض دست یافتنی و هدفمند و در جهت حصول نتیجه برای فوتبال و جلوگیری از خسارات مالی و اعتباری برای کشور عزیزمان و فوتبال آن باشد.


* از آنجا که تصمیم محرومیت باشگاه‌های ایران از میزبانی ثابت نیست. احتمال دارد در آینده با بهبود وضعیت در ایران عوض شود و بازی ها به میزبانی این کشور برگزار شود پس بهتر است براساس عقل و منطق و بدور از ایجاد حاشیه برای خود تهدید ها را به فرصت تبدیل کنیم. یکی از اهداف این تصمیم که تصمیم سازان آن بیرون از فوتبال آسیا هستند به انزوا کشاندن فوتبال باشگاهی و ملی ماست، آنها تحلیل می‌کنند که ما بستر انحرافی را برای فوتبال ایران فراهم می‌سازیم تا مدیران ایرانی در این بستر ناخودآگاه و بر اساس تحلیل های هیجانی تصمیماتی بگیرند که عملا در زمین ما بازی کنند.


* مدیران ما اگر به ای اف سی می روند باید چند نکته را توجه نمایند و بر موضوع عدم وجود شرایط فورس ماژور در کشور پافشاری کنند. پیشنهاد بنده این است. ما بر اساس واقعیات موجود این مسیر را برای بازگشت و گارانتی میزبانی دورهای بعد پیگیری نماییم.


*با توجه به اینکه در رای صادره هیچ اشاره ای به بنده های انضباطی و آیین نامه اجرایی نشده و فقط به فورس ماژور بودن وضعیت ما اشاره شده است، باید بگوییم فورس ماژور براساس تعاریف مندرج در اسناد آن کنفدراسیون به شرح ذیل است:


هر رویدادی که بر عملکرد یا هرگونه مقررات این آیین نامه ها ناشی شود یا منسوب به اقدامات ذیل باشد، حوادث، اتفاقات یا حوادثی باشد که خارج از کنترل معقول یک طرف باشد و شامل می شود اما محدود به آب و هوای غیر طبیعی ناهنجار، سیل، روشنایی، طوفان، آتش سوزی، انفجار، زلزله، خسارت ساختاری، همه گیر یا سایر فجایع طبیعی، خرابی یا کمبود منابع انرژی، جنگ، اقدام تروریستی، عملیات نظامی، شورش، بی نظمی در جمع، اعتصاب، قفل و یا سایر اقدامات صنعتی یا فعالیت های غیرنظامی. باید توضیح دهیم که ما شرایط فورس ماژور را دارا نیستیم


سازمان بین المللی هوانوردی چه می گوید؟


-  هیچ کدام از حالات پیش بینی شده در ماده مذکور در حال حاضر در جمهوری اسلامی ایران ایجاد نگردیده و در واقع هیچ سازمان صالحی عدم امنیت و یا مهیا نبودن شرایط مذکور در ماده مورد نظر را تأیید ننموده و در حال حاضر روند جاری امور نیز مخدوش نمی باشد به عنوان مثال در مورد امنیت پرواز سازمان بین المللی هوانوردی غیر نظامی (ICAO) به عنوان مرجع صالح هیچگونه بندی در وضعیت هوانوردی جمهوری اسلامی را اعلام ننموده است.


- هم اکنون بسیاری از رویدادهای ورزشی بین المللی هم چون چهلمین دوره مسابقات بین المللی کشتی فرنگی جام جهان پهلوان تختی در شیراز، بیست و نهمین دوره مسابقات بین المللی بدمینتون جام فجر ایران – شیراز با حضور بیست و سه کشور، سومین دوره مسابقات جهانی ورزش‌های زورخانه ای و کشتی پهلوانی با شرکت 21 کشور در حال برنامه ریزی و برگزاری است لذا تصمیم اتخاذ شده اعلامی براساس موارد قانونی اساسنامه آن کنفدراسیون بر اساس قانون فورس ماژور فاقد وجاهت قانونی و در تقابل با اهداف فیفا و کنفدراسیون آسیا ست.


*چند نکته کلیدی


-اعلام عدم امکان برگزاری بازی ها در ایران به علل مطروح فاقد مستندات و مبانی متقن میباشد و در واقع هیچ سازمان صالحی عدم امنیت و یا عدم مهیا بودن شرایط امنیتی برگزاری مسابقات در ایران را تأیید ننموده و روند جاری امور نیز در حال حاضر مخدوش نیست. بنابراین تعیین و ارزیابی شرایط ایران به عنوان کشوری که از امنیت لازم برای برگزاری مسابقات برخوردار نباشد خارج از حدود صلاحیت AFC بوده و مستلزم اخذ نظر سازمانهای بین المللی دیگر از جمله سازمان بین المللی هوانوردی غیر نظامی (ICAO) میباشد.


-ورای کنترل متعارف بودن شرط اساسی و تحقق فورس ماژور می باشد حال آنکه در کشور جمهوری اسلامی ایران نه تنها کنترل متعارف در تمامی امور وجود دارد بلکه کنترل مزبور به مراتب بالاتر از سطح متعارف می باشد که مُثبِت این ادعا هم فعالیت کامل و مستمر کلیه سفارت خانه های کشورهای دنیا از جمله اعضای AFC در این کشور است.

 

-کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی در حال حاضر به صورت مستقیم در جنگ با کشور یمن هستند و صرفنظر کشته های انسانی بی شمار، حتی فرودگاه(های) کشورهای اخیرالذکر در مقاطعی از جنگ مزبور مورد حمله نظامی قرار گرفته اند و برخورد دوگانه AFC با کشور امن و در حال صلح ایران در مقایسه با کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی مصداق بارز نقض ماده 3 اساسنامه AFC است.


-این مغایرت ها در تصمیمات ای اف سی وجود دارد که باید از آن برای گارانتی عدم دریافت حق میزبانی در مراحل بعد استفاده نمود و باید نمایندگان ما با استفاده از افراد آشنا به مبانی حقوقی و اجرایی فوتبال چنانچه هیاتی اعزام میگردد کمک نمایند و موضوع پیگیری قانونی باید دارای برنامه ریزی سیستماتیک و بر اساس هدفی مشخص و انتخاب نقشه راه مناسب باشد.

دیدگاه‌ها