کد خبر : 1664083 | 05 بهمن 1398 ساعت 11:03 | 19.9K بازدید | 0 دیدگاه

جذابیت های یک دربی تمام قرمز

پرسپولیس - تراکتور؛ بازگشت به آینده!

تقابل یحیی گل محمدی با تیم و دستیار قبلی، با یک انگیزه انتقامی در هر دو طرف همراه است.

پرسپولیس - تراکتور؛ بازگشت به آینده!

به گزارش ورزش سه، پس از پایان تعطیلات نیم فصل لیگ برتر، این رقابت ها دوباره از سر گرفته می‌شود و در یکی از حساس ترین دیدار های هفته هفدهم پرسپولیس تهران در استادیوم آزادی پذیرای تیم تراکتور تبریز خواهد بود. در این یادداشت پیش بازی شرایط فنی دو تیم را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.


 
* پرسپولیس و بازگشت به آینده!


 
پرسپولیس که در این چند سال با مربی کروات خود برانکو ایوانکوویچ به موفقیت های متعددی رسیده بود، در ابتدای فصل به همکاری خود با این مربی پایان داد و گابریل کالدرون آرژانتینی جانشین او شد. کالدرون نیز پس از یک نیم فصل همکاری با تیم پرسپولیس به دلایل مختلف دیگر به ایران بازنگشت تا سکان هدایت این تیم پس از چند فصل به یک مربی ایرانی سپرده شود.


 
کالدرون در نیم فصل اول پرسپولیسی را در اختیار داشت که از لحاظ مهره، استخوان بندی اش حفظ شده بود و مالکیت توپ تنها میراث  به جا مانده از دوران برانکو برای این تیم باقی مانده بود. یعنی کالدرون نیاز نداشت که با این تیم از صفر شروع کند و هرجا که لازم بود این  تیم توانایی حفظ توپ را از خود نشان می‌داد. پرسپولیس زمان  در اختیار داشتن مالکیت توپ نمی‌توانست شانس های متعدد گلزنی روی دروازه حریفان ایجاد کند و این یکی از نکات منفی عملکرد کالدرون در نیم فصل بود. اما ضد حملات، تاکتیکی بود که کالدرون بیشتر روی آن تاکید داشت و روی آن بیشتر وقت گذاشته بود. کالدرون برای القای دستورات تاکتیکی اش به زمان نیاز داشت.


 
یحیی گل محمدی  در تیم هایی که تحت هدایت او بوده، علاقه مند به فوتبالی با برتری در مالکیت توپ نشان داده و پرسپولیس این فصل پتانسیل اجرای اینگونه نمایش را هم از لحاظ مهره و هم از لحاظ ساختاری داراست.


 
گل محمدی کار سختی پیش رو دارد زیرا این تیم را در صدر جدول از کالدرون تحویل گرفت و این تیم بیشترین برد، کمترین تساوی و بهترین خط دفاع را  در نیم فصل اول از آن خود کرده، ارتقا  و حفظ این آمارها از چالش های یحیی در ادامه فصل است. اما پرسپولیس در کنار خط دفاع قدرتمند با خط حمله ضعیفی روبرو است  زیرا علیپور با آمادگی فاصله گرفته و رفته رفته به شرایط مطلوب نزدیکتر می‌شود و جونیور براندائو نیز پوچ از آب درآمد تا دست کالدرون در نیم فصل اول خالی باشد. حال با خرید اوساگونا یحیی به دنبال ترمیم خط حمله تیمش است.


شرایط بدنی این تیم نیز در نیم فصل اول تعریفی نداشت و بسیاری از ستارگان این تیم از آمادگی مطلوب فاصله گرفته بودند این نیز یکی از مواردی است که گل محمدی باید در تعطیلات روی آن کار کند.
 


گل محمدی بسیار خرسند است که بازیکنانی در اختیار دارد که فقط نام ستاره را یدک نمی‌کشند و عملکرد آنها در نیم فصل اول گویای همه چیز است. براساس آمار سایت یازده او بهترین بازیکن نیم فصل، ترابی،  در درون دروازه بیرانوند و رادو، دفاع میانی خلیل زاده و کنعانی زادگان، دفاع راست شیری، هافبک میانی نورالهی و وینگر راست رسن، را در اختیار دارد که همگی در پست خود از بهترین های نیم فصل اول بوده اند.


 
* تراکتور چراغ خاموش با الهامی


 
تراکتور تبریز که در این سال ها با رفت و آمد مربیان متعدد و خرید ستارگان گران قیمت همیشه خبر ساز بوده، این روزها دوران آرامی را با مربی ایرانی خود ساکت الهامی سپری می‌کند. چهار پیروزی در چهار دیدار برابر فولاد، نفت مسجد سلیمان بدون شکست، شهرخودرو مدعی با هدایت گل محمدی و پیکان ، عملکرد بسیار خوب الهامی روی نیمکت این تیم بوده است. شاگردان الهامی در این چهار دیدار علاوه بر پیروزی، در بسیاری  از نمودارهای آماری مانند شوت، شوت در چهار چوب، مالکیت توپ، دقت پاس، شانس گل و نبردهای هوایی از حریف سر بوده اند.فقط فولاد شانس گل بیشتری نسبت به این تیم  داشت و نفت مسجد سلیمان و پیکان نیز فقط در نبرد های هوایی از این تیم برتر بودند.


 
اما نکته دیگر از زمان روی کار آمدن الهامی این است که در دو بازی آخر این تیم، حریفان با کمترین شانس گل توانسته اند دروازه این تیم را باز کنند. پیکان دو شانس گل و دو گل، و شهر خودرو از سه شانس گل خود یکی را تبدیل به گل کرده است، که می‌تواند از نکات ضعف این تیم باشد.


 
الهامی با سیستم 1_3_2_4 به ترکیب ایده آل خود دست پیدا کرده است. مظاهری با تجربه درون  دروازه از بهترین های نیم فصل در این پست بوده است. در دفاع میانی او سلیمی و خانزاده را در اختیار دارد که در این  دیدار نیز از این  دو استفاده خواهد کرد. در دفاع راست و چپ او تیکدری و تیموری را در اختیار دارد که هردو در آمار بیشترین  قطع توپ، از بهترین های نیم فصل بوده اند. تیموری نیز در پست دفاع چپ از بهترین های لیگ بوده است. با اضافه شدن فخرالدینی به این تیم شاهد رقابت جذاب بین او  و تیکدری برای حضور در ترکیب اصلی خواهیم بود.


 
در جلوی مدافعان،این تیم از دو هافبک دفاعی سرشناس به نام ایمانی و اسدی بهره می‌برد.اسدی در آمار بیشترین تکل و نبرد های هوایی از بهترین بازیکنان لیگ، و یکی از بهترین ها در پست هافبک میانی بوده است.


 
تراکتور با حضور سه هافبک هجومی سرشناس و با تجربه یکی از خطرناک ترین تیم های لیگ است و مثلث دژاگه، شجاعی و حاج صفی روز سختی را برای پرسپولیس رقم خواهند زد.در آمار  بیشترین پاس کلیدی و دریبل، شجاعی و حاج صفی از بهترین ها در این زمینه بوده اند. حاج صفی که برد دیدار رفت با تک گل او از راه دور حاصل شد، شوتزن ترین بازیکن نیم فصل لقب گرفته است.


 
تراکتور در خط حمله انصاری را در اختیار دارد که نتوانسته انتظارات را برآورده کند. عکاشه حمزاوی مهاجم جدید این تیم در صورت آمادگی، میتواند برگ برنده در آستین الهامی برای این دیدار باشد.


 
امید است این  دیدار حساس با حضور تماشاگران  بیشتر از  هر چیز دیدار دلچسبی از کار در بیاید.


 
امیر فروزش

دیدگاه‌ها