کد خبر : 1664127 | 05 بهمن 1398 ساعت 13:08 | 11.8K بازدید | 0 دیدگاه

بنا و تیمی که فقط یک باتجربه دارد

غرش جوان‌های کشتی فرنگی در شیراز

جام تختی تا حدودی مهر تاییدی روی انتخاب‌های محمد بنا برای مسابقات جهانی ۲۰۱۹ زد؛ اگرچه شگفتی‌هایی را هم در دل خود جای داده بود.

غرش جوان‌های کشتی فرنگی در شیراز

به گزارش "ورزش‌سه"، ۲ هفته بعد از برگزاری جام تختی در رشته کشتی‌آزاد به میزبانی کرمانشاه، این بار نوبت به فرنگی‌کاران رسید که در شیراز زورآزمایی کنند.


محمد بنا، حسن رنگرز و حسام‌الدین جعفری به عنوان اعضای کمیته فنی از همان ساعات اول برگزاری رقابت‌ها به دقت کشتی‌ها را زیر نظر گرفتند تا بعد از پایان جام تختی اسامی ملی‌پوشان کشتی برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا و سپس شرکت در مسابقات کسب سهمیه المپیک اعلام شود.


همه مدعیان کشتی فرنگی که برای پوشیدن دوبنده تیم ملی در المپیک ۲۰۲۰ دورخیز کرده‌اند، در جام تختی روی تشک رفتند؛ به جز علیرضا نجاتی، محمدعلی گرایی و امیر قاسمی‌منجزی که سهمیه المپیک را در ۳ وزن ۶۰، ۷۷ و ۱۳۰ برای ایران کسب کردند و البته سعید عبدولی که مدال برنز جهان را در وزن ۸۲ کیلوگرم به دست آورد. به نظر می‌رسد این ۴ کشتی‌گیر هم در میادین بین‌المللی بعدی از سوی بنا محک جدی خواهند خورد و طبق گفته خودش به هیچ وجه انتخاب آن‌ها برای المپیک قطعی نیست.


حتی لیست جدید محمد بنا هم نمی‌تواند از نظر او و کادرفنی‌اش برای انتخاب لیست ۶ نفره نهایی المپیک رمزگشایی کند.

 

1472284


در ۵۵ کیلوگرم که وزن المپیکی نیست، پویا ناصرپور که گزینه اول بنا در مسابقات جهانی نورسلطان هم بود، در جام تختی به قهرمانی رسید.


در ۶۰ کیلوگرم بدون شک علیرضا نجاتی که پدیده ایران در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ مدعی نخست است، اما از جام تختی معاف بود و در غیاب او مهدی محسن نژاد با نمایشی خوب توانست قهرمان شود تا حالا رقیبی جدی برای نجاتی در راه المپیک باشد.


در وزن ۶۳ کیلوگرم بازهم میثم دلخانی که نفر منتخب محمد بنا در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ با اقتدار و با حمایت تماشاگران شیرازی توانست عنوان قهرمانی را کسب کند.


در وزن ۶۷ کیلوگرم که المپیکی است و ایران هم سهمیه آن را کسب نکرده، حتی رنگرز هم اعتراف کرد که کشتی فرنگی ایران دچار ضعف شده و باید فکری جدی به حال آن کرد. در جام تختی حسین اسدی قهرمان این وزن شد، اما به نظر می‌رسد نظر بنا برای المپیک این باشد که نفراتی همچون امین کاویانی‌نژاد و محمدرضا گرایی به یک وزن پایین‌تر بیایند و در ابتدا سهمیه کسب کنند.

 

1472285


در وزن ۷۲ کیلوگرم که امین کاویانی‌نژاد با نتیجه‌ای نزدیک از سد اشکان سعادتی‌فر گذشت و قهرمان شد، محمدرضا گرایی هم اگر شامل جریمه‌ای به خاطر جنجال‌های جام تختی نشود، می‌تواند جزو مدعیان این وزن باشد.


در وزن ۷۷ کیلوگرم که مدعیان اصلی آن برای المپیک یعنی محمدعلی گرایی و سعید عبدولی هستند، پژمان پشتام به قهرمانی دست یافت. با این حال به نظر می‌رسد این وزن پرمدعی که سهمیه ایران هم در آن قطعی شده، سخت ترین انتخاب بنا را رقم خواهد زد. محمدعلی گرایی در چند سال اخیر نمایش خوبی در ۷۷ کیلو داشته، اما سعید عبدولی باتجربه‌ترین فرنگی‌کار فعلی تیم ملی هم با وزن کم کردن می‌خواهد در این وزن به المپیک برود.


در وزن ۸۲ کیلوگرم که المپیکی نیست و فعلا حساسیت خاصی روی آن وجود ندارد، مهدی ابراهیمی با غلبه بر جمال اسماعیلی قهرمان شد.

 

1472286


در وزن ۸۷ کیلوگرم که پیش‌بینی می‌شد حسین نوری و رامین طاهری مدعیان اصلی باشند، یک شگفتی‌ساز به نام بهروز هدایت قهرمان شد. البته حساس‌ترین کشتی این وزن میان نوری و طاهری انجام شد که طاهری به برتری دست یافت، اما در فینال موفق نبود. در این وزن المپیکی هم سهمیه‌ای برای ایران به دست نیامده و محمد بنا کار سختی برای انتخاب نفر نهایی خواهد داشت.


در وزن ۹۷ کیلوگرم با وجود حضور مهدی علیاری، دارنده مدال برنز سال ۲۰۱۸ این محمدهادی ساروی بود که حسابی خوش درخشید. این کشتی‌گیر با انگیزه آملی که در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ هم نمایش نسبتا خوبی داشت و می توانست با کمی خوش شانسی به سهمیه المپیک هم برسد، احتمالا گزینه نخست بنا برای مسابقات کسب سهمیه خواهد بود چون از سد تمامی رقبایش از جمله علیاری با اقتدار گذشت.


در وزن ۱۳۰ کیلوگرم علی اکبر یوسفی، جوان بابلی کشتی فرنگی ایران که چند ماه قبل طلای امیدهای جهان را کسب کرد، در جام تختی نیز قهرمان شد. با اینکه امیر قاسمی منجزی توانست سهمیه المپیک ۲۰۲۰ را به دست بیاورد، حالا علی‌اکبر یوسفی به عنوان یک جوان تنومند و با انگیزه رقیب جدی او برای رفتن به المپیک است.

 

1472287

 

با نتایجی که در جام تختی به دست آمد و پتانسیلی که هم اکنون کشتی فرنگی ایران در اختیار دارد، به نظر می‌رسد محمد بنا اول از همه باید تمرکز خود را روی کسب ۳ سهمیه باقی مانده برای المپیک با آماده ترین نفرات در حال حاضر بگذارد.


برای المپیک هم بدون شک انتخاب ترکیب نهایی سخت خواهد بود. شاید فقط در وزن ۷۷ کیلوگرم می‌توان گفت که ایران فرنگی‌کار باتجربه‌ای همچون گرایی یا عبدولی را به المپیک می‌فرستد و در سایر اوزان نفرات جوان و کم تجربه اولین المپیک خود را پشت سر خواهند گذاشت.

 

دیدگاه‌ها