کد خبر : 1664395 | 06 بهمن 1398 ساعت 12:47 | 13.6K بازدید | 0 دیدگاه

رضایی: سیاست را از یک سال قبل گفتیم؛ دلیلش هم پول نیست

حذف بسکتبال و فوتبال و جنجال بزرگ پارالمپیک

دبیرکل کمیته ملی المپیک در شرایطی امروز در نشست خبری پاسخگوی سوالات بود که به خاطر تصمیم به اعزام نکردن بسکتبال و فوتبال به پارالمپیک ۲۰۲۰ جنجال بزرگی ایجاد کرد.

حذف بسکتبال و فوتبال و جنجال بزرگ پارالمپیک
به گزارش "ورزش‌سه"، اعلام حذف تیم‌های فوتبال ۵ نفره و بسکتبال با ویلچر از لیست اعزامی به پارالمپیک ۲۰۲۰ با توجه به سیاست اعزام کاروان کیفی به توکیو اعتراض های زیادی را در روزهای اخیر به همراه داشته است.

نشست خبری امروز هادی رضایی، دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک هم تحت تاثیر این اتفاق قرار داشت. با اینکه این مقام مسئول روی سیاستی که از سال گذشته به فدراسیون ها و تیم های مختلف ابلاغ شده بود، اصرار داشت و از آن دفاع می کرد، بازهم مورد انتقاد خیلی از خبرنگاران و اهالی رسانه قرار گرفت.

با توجه به اینکه تیم فوتبال ۵ نفره نابینایان نایب قهرمان المپیک ریو شده و تیم بسکتبال با ویلچر ایران هم قهرمانی بازی های آسیایی و چهارمی جهان را در کارنامه دارد، خیلی از اهالی ورزش و همچنین رسانه به سیاستی که کمیته ملی پارالمپیک در نظر گرفته، انتقاد دارند. 

هادی رضایی در این نشست پاسخگوی تمامی انتقادات شد و البته معتقد بود اگر هر تیمی یا ورزشکاری بیشتر از پیش بینی کمیته ملی پارالمپیک به توکیو اعزام شود، قطعا یک برنز هم بیشتر کسب نخواهد شد. 
 
 
 
سیاست پارالمپیک به تایید فدراسیون‌ها هم رسیده

در آذر ۹۷ در ستاد بازی‌های پارالمپیک سیاست خود را پیش بینی کردیم و برای اظهارنظر و تایید نهایی به فدراسیون‌ها ارسال کردیم. این سیاست در ۲۳بهمن ۹۷ با حضور روسای فدراسیونها به تایید رسید و ۱۸ ماه قبل این سیاست عملیاتی شد و اسفند ۹۷ برای اجرا روی سایت کمیته ملی پارالمپیک قرار دادیم. در آن سال تنها والیبال نشسته  سهمیه را به خاطر قهرمانی جهان کسب کرده بود. ما حتی از آن سال تا به امروز با برگزاری نشست مطبوعاتی بر سیاست خود تاکید می کردیم تا هیچ کسی بر سیاست ما ایراد نگیرد. ما سیاست های خود را در خصوص تمام رشته ها اعلام کردیم و بعد از کسب سهمیه نیز حتی با روسای فدراسیون‌های مربوطه آسیب شناسی می کردیم تا مشکلی برای اعزام تیم‌ها نداشته یاشیم، سیاست ما از قبل تدوین شده و مربوط به پارالمپیک ۲۰۲۰ نیست. در بازیهای پاراآسیایی جاکارتا ۲۰۹ ورزشکار اعزام کردیم و با کسب ۱۷۰ مدال به ۸۰ درصد موفقیت دست پیدا کردیم، در پارالمپیک توکیو هم به دنبال اجرای همین سیاست هستیم.
 

دلیل سیاست ما اصلا پول نیست

دلیل اجرای این سیاست به هیچ عنوان پول نیست، شاید کمتر و مشابه دوستان در نهادهای دیگر پول نگرفته باشیم، اما تنها نهاد ورزشی هستیم که 9 ماه حقوق‌ها را پرداخت کرده‌ایم و یک ریال به هیچ فدراسیونی بدهکار نیستیم. اردوهای تیم‌های ملی را در کیش برگزار کردیم و حقوق مربیان را هم پرداخت کرده ایم. یا باید این هدفگذاری و سیاست را نادیده بگیریم و بدون هیچ برنامه‌ای احساس را وارد این روند و حرکت کنیم یا همین مسیر را ادامه دهیم. 2 نفر از جودوکاران ما که در این چارچوب قرار می‌گیرند چندین اردوی خارجی داشته‌اند و تمام برنامه‌هایشان اجرایی شده است.
 

فردا هم به من دستور بدهند، ۱۸۰ نفر را اعزام می کنیم

هفته قبل بار دیگر این سیاست به هیأت اجرایی ارائه و مجداد تصویب شد. همین الان 39 سهمیه داریم که تقریبا کاروانی 70 نفره می‌شود. با همین تعداد همانقدر مدال می‌گیریم که با کاروانی 180 نفره اعزام شویم، بدون حتی یک برنز بالاتر و پایین‌تر. آیا اگر این پول را در جوانان سرمایه‌گذاری کنیم برای حضور در بازی‌های پاراآسیایی جوانان و بازی‌های پاراآسیایی 2022 بهتر است یا کاروانی اعزام کنیم که تفاوتی در خروجی ندارد؟ اگر همین امروز به من به عنوان مجری اعلام کنند اعزام صورت گیرد انجام می‌شود. اگر ما ورزشکار یا رشته‌ای را اعزام کنیم که در بین شرکت کنندگان آخر شود همین رسانه‌ها ما را نقد نمی‌کنند؟؟ من حاضرم رسانه‌ها را به عنوان قاضی شاهد بگیرم. اگر فردا به من دستور دهند همه را اعزام می‌کنیم، حتی حاضریم برای رشته‌هایی که سهمیه نگرفته‌اند، وایلد کارت هم می‌گیریم. یک کاروان عریض و طویل را اعزام می‌کنیم، خیلی هم عظمت دارد، اما از نظر مدالی تغییری نخواهیم داشت.
 

به خاطر تهدید ۲ نفر، باید ۱۱۰ نفر را اعزام کنیم؟

مقایسه بین کمیته المپیک و پارالمپیک درست نیست و هر ارگان سیاست خود را دارد. سیاست ما این است و سیاست کمیته المپیک هم مشخص است. هر ارگان هم جوابگوی اقدامات خودش خواهد بود.آیا باید صد و ده نفر را اعزام کنیم، فقط به این دلیل که دو نفر تهدید می‌کنند؟ ما هیچکسی را با تهدید، اعزام نمی‌کنیم. سیاست اعزام به پارالمپیک 14 ماه قبل گذاشته شده و چیز جدیدی نیست. اگر همه را اعزام کنیم و در توکیو آخر شوند، آیا قول می‌دهید که پس از آن انتقاد نکنید؟
 

با همین سیاست در جاکارتا موفق بودیم

تاکنون 61 درصد بودجه را گرفته‌ایم و تلاش داشتیم با برنامه هزینه کنیم و جلو برویم. برنامه و سیاست ما همان اساسنامه کمیته ملی پارالمپیک است و براساس آن به جلو حرکت می‌کنیم. ما مشابه این سیاست را در جاکارتا داشتیم و همه از نتیجه نهایی راضی و خوشحال بودند. ما می‌توانیم سیاست فعلی را لغو و بدون برنامه شویم و آن وقت هرکسی که سهمیه بیاورد، اعزام می‌کنیم. آن وقت دیگر به ما اتهامی زده نمی‌شود. باور کنید در هیئت اجرایی کسانی حضور دارند که بارها به پارالمپیک رفته‌اند و از مسائل باخبر هستند.
 

بازیکنان بسکتبال با ویلچر نمی خواهند از دلارها بگذرند

هفته آینده باید موضع خود را به کمیته بین المللی پارالمپیک اعلام کنیم که از چه سهمیه ای در توکیو استفاده خواهیم کرد و در چه رشته‌هایی شرکت می کنیم. البته باز هم سعی می کنیم بررسی لازم را برای اعزام یا عدم اعزام تیم‌ها داشته باشیم و سپس تصمیم نهایی را اعلام کنیم. ما سعی می کنیم در اعزام تیم ها عدالت را در نظر بگیریم، مثلا نمی‌توانیم بسکتبال با ویلچر را به این بازیها اعزام کنیم چرا که بیشتر بازیکنان آنها لژیونر هستند و نمی‌خواهند از اعتبار دلاری خود بگذرند و تنها نزدیک پارالمپیک با تیم ملی راهی توکیو شوند.
 

دیدگاه‌ها