کد خبر : 1665699 | 12 بهمن 1398 ساعت 11:25 | 328.8K بازدید | 0 دیدگاه

بهاروند را در انتخابات نخواهیم دید

پنج گزینه ریاست فدراسیون فوتبال را بشناسید

انتخابات فدراسیون فوتبال با ثبت نام چهره های نام آشنا برای حضور در رقابت ریاست به مرحله تازه ای خواهد رسید.

پنج گزینه ریاست فدراسیون فوتبال را بشناسید

به گزارش "ورزش سه"، بعد از انتشار اطلاعیه فراخوان ثبت نام در وبسایت فدراسیون فوتبال، از بین چهره های مطرح هنوز کسی برای ثبت اسم به فدراسیون فوتبال مراجعه نکرده اما این روند تغییر خواهد کرد و به زودی چهره های صاحب نام برای پست ریاست فدراسیون وارد عمل خواهند شد.

 

گام اول برای ریاست فدراسیون بعدی، ثبت نام و تطبیق مدارک و سوابق با آن چیزی است که فدراسیون در اساسنامه برای تعیین صلاحیت نامزدها صلاح کرده است. در این بین اختلاف نظری بین برگزارکنندگان وجود دارد که کدام اساسنامه باید ملاک رای گیری فدراسیون قرار بگیرد؛ اساسنامه تاییدشده فیفا در سال 1386 یا اساسنامه ای که انتخابات سال 1390 بر مبنای آن برگزار شده است.

 

موضوع چالش برانگیز در انتخابات این دوره، بحث حضور یا عدم حضور بازنشستگان کشوری است. بر طبق اساسنامه ای که مدنظر مسئولان فعلی فوتبال ایران است، موضوع بازنشستگی وجود ندارد و شرط سنی جانشین شده است. با این حال به نظر می رسد مسئله بازنشستگی باتوجه به بحث های مفصلی که پیرامون آن شکل گرفته، تبدیل به یکی از شروط تائید صلاحیت نامزدها بشود که در این صورت، حیدر بهاروند سرپرست فعلی فدراسیون فوتبال، نخواهد توانست در انتخابات بعدی حضور داشته باشد.

 

اگر عدم امکان ثبت نام حیدر بهاروند را به عنوان خبر مهم و قطعی در نظر بگیریم، چهره های شاخصی که احتمال حضور آن ها در انتخابات فدراسیون فوتبال وجود دارد فعلا شامل چند اسم هستند: حسین قریب (مدیرعامل سابق استقلال)، مهدی محمدنبی (دبیرکل سابق فدراسیون فوتبال)، علیرضا اسدی (دبیرکل سابق فدراسیون فوتبال) و همچنین عزیز اله محمدی (رئیس سابق سازمان لیگ برتر فوتبال ایران). نام شهاب الدین عزیز خادم نیز در بین نامزدها شنیده می شود و باید دید که او باتوجه به حضور جدی در دو دوره گذشته در این دوره نیز برای نام نویسی در فدراسیون حضور پیدا خواهد کرد یا نه؟ در عین حال هدایت الله ممبینی رییس کمیته داوران نیز برای انتخابات ثبت نام می کند.

 

در حال حاضر اکثر بحث ها روی همین چهره هاست و به نظر نمی رسد فرد دیگری برای انتخابات فدراسیون فوتبال پیش قدم شود. اگرچه امید اهالی فوتبال به ریاست یک چهره تازه و کارآمد برای انتخاباتی است که سرنوشت فوتبال ایران در چهار سال آینده را رقم خواهد زد. انتخاباتی که قرار است روز 25 اسفند برگزار شود و یکی از پرسروصداترین اتفاقات اسفندماه ورزش ایران خواهد بود. انتخاباتی که اظهار نظر مقامات سیاسی ایران را نیز در پی خواهد داشت و البته پیش بینی می شود تا حد زیادی جنجالی باشد.

 

مسئله مهم در انتخابات فدراسیون فوتبال، موضوع لابی هیئت ها در انتخاب رئیس است که یک معضل بزرگ و یک ضعف غیرقابل کتمان اساسنامه فدراسیون فوتبال به شمار می‌آید. چرا که هیئت ها با حداقل اثر در اداره فوتبال، در صورت تجمیع آرا نیروی اصلی انتخابات به شمار می‌آیند و لابی با آن ها اثرگذاری اصلی را در انتخابات رئیس خواهد داشت.

 

این ضعف بزرگی است که در اساسنامه فدراسیون فوتبال وجود دارد و باید به ترمیم آن اقدام کرد؛ چرا که هیئت ها به صورت کلی از نظر بحث های مختلف شایستگی لازم برای نقش آفرینی اصلی در انتخابات فدراسیون فوتبال را ندارند و اغلب مسائل دیگر و لابی ها باعث جلب رای آن ها در این انتخابات مهم ورزشی شده است.

دیدگاه‌ها