کد خبر : 1666443 | 15 بهمن 1398 ساعت 11:44 | 13.1K بازدید | 0 دیدگاه

کاپیتان طلایی قرمزها

آیا جوردن هندرسون بهترین بازیکن فصل است؟

جایزه بهترین بازیکن سال اتحادیه بازیکنان با آرای بازیکنان حرفه‌ای اهدا می‌شود. به این ترتیب تعجبی ندارد که هندرسون در پایان فصل به این عنوان برسد. او کاملاً شایسته این جایزه خواهد بود.

آیا جوردن هندرسون بهترین بازیکن فصل است؟

به گزارش "ورزش سه"، آلن شیرر در برنامه Match of the Day (برنامه تحلیلی لیگ برتر انگلیس) گفت: «اگر فصل همین امروز تمام شود، از دید من جوردن هندرسون بهترین بازیکن فصل خواهد بود.» این صحبت او باعث بحث پیرامون کاپیتان لیورپول شد. آیا هندرسون بهترین بازیکن لیورپول است؟ آیا او شایسته دریافت عناوین فردی در پایان فصل است؟ اگر بله، چرا؟


هندرسون نقش فوق‌العاده مهمی در شیوه بازی لیورپول دارد. این ملی‌پوش انگلیسی متولد ساندرلند، زیر نظر یورگن کلوپ، هم بازیکن مهمی بوده و هم اینکه نماینده مهمی برای باشگاه بوده است.


او مانند چسبی است که باعث می‌شود پیوستگی لازم در لیورپول حاصل شود. او به‌عنوان کاپیتان تیم به شکلی حرفه‌ای و فروتنانه با رسانه‌ها برخورد می‌کند. او با اینکه می‌داند چه نقش مهمی در داخل و خارج میدان برای لیورپول دارد اما همیشه اولین فردی است که از دیگران ستایش می‌کند و ارزیابی صادقانه‌ای از وضعیت باشگاه دارد؛ وضعیتی که در حال حاضر از این بهتر نمی‌شود.


مدتی بود که عملکرد هندرسون در داخل میدان به اندازه خارج میدان مؤثر نبود. او سختکوشی و اشتیاق لازم را داشت اما در پست شماره 6 مرتباً دچار مشکل می‌شد تا اینکه باشگاه یک متخصص را در این پست خرید؛ فابینیو.


برای این بازیکن برزیلی مدتی طول کشید تا جا بیفتد اما او در نهایت به‌عنوان هافبک دفاعی اصلی کلوپ انتخاب شد و هندرسون جلوتر رفت تا به‌عنوان هافبک «باکس تو باکس» بازی کند. به این ترتیب کاپیتان لیورپول بهترین عملکرد خود را پیدا کرد. او توانست بیشتر در گل‌ها اثرگذار باشد و بازی او راحت‌تر به‌نظر می‌رسید.


او در اواخر فصل 19-2018، زمانی که دیگر در پست هافبک شماره 8 بازی می‌کرد، توانست در 9 بازی پیاپی پنج پاس گل بدهد، از جمله یک پاس گل در دیدار خاطره‌انگیز مقابل بارسلونا در آنفیلد در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان. کلوپ پس از این تغییر پست گفت: «او مشخصاً این پست را دوست دارد. در این یک سال و نیم تقصیر من بود که او در پست شماره 6 بازی می‌کرد. شرمنده‌ام! اما ما به او در آن پست نیاز داشتیم.»


فابینیو اخیراً مدتی به‌دلیل مصدومیت غایب بود و هندرسون به پست شماره 6، یعنی عقب‌ترین پست در خط میانی برگشت. او در این مدت عملکردی ستودنی داشت. این بهترین دوران حضور او در این پست در طول حضورش در باشگاه بود و حالا به‌نظر می‌رسد این بازیکن 29ساله صرف‌نظر از اینکه کجا بازی می‌کند، نمایش درخشانی دارد.


راحت می‌توان دریافت که چرا بازیکنان سابق مانند شیرر و البته بازیکنان فعلی بر این باورند که هندرسون مهم‌ترین بازیکن در تیم فعلی لیورپول است؛ حرفه‌ای بودن او، ذهنیت‌اش، شخصیت‌اش و نحوه رویکردش به بازی از او بازیکنی مهم ساخته است.

 

1474966


جایزه بهترین بازیکن سال اتحادیه بازیکنان با آرای بازیکنان حرفه‌ای اهدا می‌شود. به این ترتیب تعجبی ندارد که هندرسون در پایان فصل به این عنوان برسد. او کاملاً شایسته این جایزه خواهد بود.


اما از نظر اینکه در حال حاضر بهترین بازیکن لیگ کیست، در همان لیورپول هم چند نفر دارند بهتر از او بازی می‌کنند و البته خود هندرسون هم احتمالاً اولین فردی است که به این نکته اشاره خواهد کرد.


آلیسون، دروازه‌بان لیورپول، از زمانی که به این تیم پیوسته مرتباً رشد کرده است. هر چند لیورپول در این فصل تیم حاکم لیگ برتر بوده اما آلیسون بارها مجبور شده موقعیت‌های خطرناک را از حریفان بگیرد که این به‌دلیل اشتباه در پاس دادن یا اشتباهات دفاعی بوده است. جای‌گیری آلیسون حرف ندارد و او می‌تواند در صورت لازم واکنش‌های سریعی داشته باشد. پرتاب دست و قدرت پاس‌دهی او در میان بهترین‌های انگلیس است. البته هیچ دروازه‌بانی بی‌اشتباه نیست اما ذهنیت آلیسون باعث می‌شود او اشتباهاتش را راحت پشت سر بگذارد.


این دروازه‌بان سابق رم و اینترناسیونال در سال 2019 فاتح لیگ قهرمانان، کوپاآمه‌ریکا، جام باشگاه‌های جهان و جایزه یاشین شد، همچنین بهترین دروازه‌بان سال از دید فیفا هم شد.


جلوتر از آلیسون، ویرژیل فن‌دایک بازی می‌کند که در حال حاضر می‌تواند مدعی عنوان بهترین بازیکن جهان باشد. این در حالی است که چنین ادعایی برای یک مدافع سخت‌تر از یک هافبک یا یک مهاجم است اما او مدافعی میانی است که بازی‌خوانی فوق‌العاده‌اش را با قدرت بدنی، توان رهبری، سازمان‌دهی و تکنیک تلفیق کرده است.

 

در کنار فن‌دایک، جو گومز 22ساله و انگلیسی حضور دارد که او هم به همین اندازه تأثیرگذار است. زمانی که او در کنار این بازیکن هلندی بازی می‌کند تقریباً به اندازه او مؤثر است و در جریان بازی‌های ابتدای فصل 19-2018 او حتی گاهی بهتر از فن‌دایک هم بازی می‌کرد.


اگر از هندرسون تمجید می‌شود باید از گئورگینیو واینالدوم و فابینیو هم ستایش کرد. فابینیو اخیراً مدتی از لیورپول دور بوده اما در برد 4 بر صفر مقابل ساوتهمپتون به ترکیب برگشت و قدرتمندانه مقابل چهار بازیکن خط دفاعی حضور یافت. او در ابتدای فصل هم نمایش‌های منسجمی داشت.


واینالدوم در برخی بازی‌ها محو می‌شود اما نقش او در تسهیل جریان بازی و بازگرداندن مالکیت توپ را نباید دست‌کم گرفت. او همچنین زمانی که توپ را در اختیار ندارد عالی کار می‌کند. زمانی که او کاملاً درگیر جریان بازی می‌شود، یکی از درخشان‌ترین بازیکنان زمین می‌گردد.

 

1429705


جلوتر از آنها هم سه مهاجم معروف حضور دارند. محمد صلاح، سادیو مانه و روبرتو فیرمینو می‌توانند در اکثر تیم‌های حال حاضر در ترکیب ثابت قرار بگیرند. فیرمینو نماد بازی لیورپول است. او در خط حمله به شکلی خستگی‌ناپذیر دفاع می‌کند و البته خلاقیت و درخشش را به حمله می‌آورد. از سوی دیگر سرعت، گل‌ها و خلاقیت صلاح و مانه باعث شده آنها نمونه‌هایی عالی از مهاجمان مدرن باشند.


ترنت الکساندر-آرنولد و اندی رابرتسون، دو مدافع کناری لیورپول هم در برنامه‌های این تیم نقشی کلیدی دارند. آنها هم در پست‌های خود در میان بهترین‌های دنیا هستند. جیمز میلنر، کاپیتان دوم، بازیکن چندپسته و پنالتی‌زن اول تیم هم شبیه به هندرسون است.


اینکه هندرسون بیش از هر فرد دیگری کیفیت بازیکنان اطرافش در لیورپول را می‌ستاید و آنها را بهتر از خود می‌داند نشان می‌دهد چرا او یکی از گزینه‌های اصلی بردن جوایز انفرادی در پایان فصل با رأی‌گیری از بازیکنان یا هواداران است.


اگر این عناوین به هندرسون برسند، او با سختکوشی آنها را به دست آورده و کاملاً شایسته‌شان خواهد بود اما لیورپول گروهی از بازیکنان را دارد که در پست‌های خود جزو بهترین‌های دنیا هستند و جدا کردن هندرسون از آنها کار صحیحی نیست. این تیم لیورپول بسیار مؤثر بازی می‌کند، چراکه به‌عنوان یک تیم متحد عمل می‌کند و این را می‌توان با وجود مصدومیت‌های بازیکنان کلیدی در طول فصل دید.


تیم‌های برتر معمولاً باعث می‌شوند ستارگان در داخل آنها پرورش پیدا کنند. از این نظر لیورپول چندین ستاره دارد که بالاتر از هندرسون قرار می‌گیرند اما نباید نقش حیاتی او برای تیم صدرنشین لیگ برتر و قهرمان فعلی جهان و اروپا را نادیده گرفت.


منبع: ایران ورزشی

دیدگاه‌ها