کد خبر : 1666651 | 16 بهمن 1398 ساعت 10:09 | 14.8K بازدید | 0 دیدگاه

دربی 92؛ دفاع و حمله - دیدار آتش و آهن

نگاه فنی به شهرآورد؛ هزینه باخت کم یا زیاد؟

پنجشنبه بعد از ظهر در ورزشگاه آزادی نود و دومین شهرآورد پایتخت در حالی انجام می‌شود که دو تیم با تغییر در کادر فنی راهی ادامه فصل شدند.

نگاه فنی به شهرآورد؛ هزینه باخت کم یا زیاد؟

به گزارش "ورزش سه"، در این یادداشت تحلیلی وضعیت فنی دو تیم را قبل از این دیدار حساس مورد ارزیابی قرار میدهیم.

 

آتشین و آهنین

 

استقلال با سی و پنج گل زده بهترین خط حمله لیگ را در اختیار دارد و پرسپولیس با هفت گل خورده دارای بهترین خط دفاع لیگ است. باید دید عملکرد خط دفاع آهنی پرسپولیس در مقابل خط آتش آبی چگونه است و استقلالی ها چه برنامه هایی برای عبور از این دفاع دارند. از طرفی خط حمله زهردار پرسپولیس در مقابل خط دفاعی قرار میگیرد که آمار گل خورده اش از تیم گل گهر ته جدولی نیز بیشتر است. در این چند دیدار با حضور مجیدی تا حدودی این ضعف بر طرف شده است.

 

 

برد و باخت با کمترین هزینه

 

پرسپولیس در حالی دو پیروزی ارزشمند برابر تراکتور مدعی و صنعت نفت شکست ناپذیر در آبادان به دست آورد که در هر دو دیدار مالکیت توپ کمتری نسبت به حریفان در اختیار داشت، اما کمترین فرصت را در اختیار حریفان گذاشته و از کمترین حملات بهترین بهره را برده است.


در طرف دیگر استقلال نیز همین شرایط را دارد و با مجیدی در سه دیدار در حالی به پیروزی رسیده که در دو دیدارش، در مالکیت توپ حریفان نسبت به شاگردان مجیدی برتری داشته اند، اما این تیم استقلال بوده که شانس گل بیشتر ایجاد کرده است. گل محمدی و مجیدی برای تغییرات بیشتر به زمان بیشتری نیاز دارند تا عملکردشان بررسی شود، ناچارا با کمترین تغییر به دنبال ادامه مسیر مربیان قبلی هستند که حفظ این روندها به جای خود جای تقدیر دارد. این مورد شاید پژواک فریاد های حیا کن، رها کن را را از روی روان هر دو سرمربی بردارد که حتی در صورت شکست احتمالی در دربی به معنی پایان راه برای آن ها نیست تا در این دیدار بازی شجاعانه تری به نمایش بگذارند.


نکته دیگر این که این دو تیم شاید فوتبال مالکانه به اجرا نگذارند ولی در حفظ توپ و بازیسازی توانا هستند و می‌دانند که چگونه از کمترین مالکیت بهترین بهره را ببرند. پرسپولیس در حفظ توپ و استقلال در بازیسازی بر یکدیگر برتری دارند.

 

1474980

 

 

با توپ و بدون توپ


*در بازی روز پنجشنبه، پرسپولیس در زمانی که توپ را دراختیار دارد به دنبال باز کردن بازی از نقطه خط دفاعی خود خواهد بود تا استقلال را رو به جلو بکشاند و با ارسال توپ به پشت خط دفاع این تیم به دنبال ضربه زدن به آنها باشد. امیری و ترابی هم با عقب آمدن و توپ گیری وظیفه انتقال توپ را به عهده دارند. در زمانی که پرسپولیس روی به توپ های بلند میاورد این دو بازیکن نزدیک مهاجمین ظاهر شده تا از توپ های دوم استفاده کنند و هر دو متمایل به مرکز بازی می‌کنند و نفوذ از جناحین برعهده شیری و انصاری دو مدافع کناری این تیم است. البته با جلو رفتن این دو پاشنه آشیل تیم پرسپولیس برای حریف، مخصوصا در جناح چپ ضربه پذیر میگردد. باید دید که به انصاری اجازه نفوذ داده میشود یا نه؟


*پرسپولیس وقتی توپ را در اختیار ندارد از هر نقطه ای بر مدافعین تیم استقلال فشار آورده تا ضمن ایجاد پرسینگ در بازی آنها تاخیر ایجاد کنند. زمانی که حریفان از زیر فشار این تیم بیرون آمده با خطاهای متعدد به دنبال تخریب بازی حریف هستند. کامیابی نیا در دو دیدار گذشته در توپ گیری با آمار سه تکل موفق خوب ظاهر نشده بلکه خطاهای بسیاری انجام داده که این تاکتیک ریسک دادن ضربات ایستگاهی به حریف را بالا میبرد.


*استقلال وقتی توپ را در اختیار دارد توانایی بیرون آمدن از زیر پرسینگ تیم پرسپولیس را دارد. این تیم مدافعین و هافبک های پا به توپی دارد که توانایی بازیسازی و برداشتن فشار را از روی تیم دارند و با بردن توپ به کانال های کناری به دنبال ایجاد برتری عددی می‌باشند تا ضمن بازی ترکیبی فرصت پاس نهایی را برای مهاجمین خود ایجاد کنند و یا فرصت شوتزنی برای هافبک های خود بسازند.

 

 

1474118

 


برنامه دیگر این تیم این است که وقتی زیر فشار قرار میگیرند با ارسال توپ های بلند برای شیخ دیاباته او را صاحب توپ کنند و او نیز با توانایی حفظ توپ مترصد اضافه شدن باقی نفرات به حمله است و شیخ به خوبی وظیفه انتقال بین خطوط را برعهده دارد. اما در این دیدار که دیاباته به  دلیل مصدومیت این تیم را همراهی نمیکند این وظیفه بر عهده مطهری است باید دید نبود دیاباته چقدر روی کیفیت این تیم اثر میگذارد و مطهری چقدر میتواند جای او را پر کند .

 

شاگردان مجیدی در موقع نداشتن توپ، تیم حریف را مجبور به بردن توپ به کناره ها میکنند تا ضمن پوشش عمق دفاع خود، تیم حریف چاره ای جز دور زدن هافبک های کناری و ارسال نداشته باشند. این امر به دلیل ضعف خط دفاع این تیم است. یکی از دلایل ضعف خط دفاع این تیم نبود غلامی و یزدانی است که دست مجیدی را برای پوشش نقاط ضعف خط دفاع خالی گذاشته و دیگر آن که نفوذ هافبک های کناری، حضور پر تعداد در حملات و ضعف چشمی به دلیل بازی کردن در پست غیر تخصصی از دیگر دلایل آن می‌باشد.

 

*گل اول، ضد حمله و خلاقیت: هر دو تیم در این دیدار به دنبال گل زود هنگام هستند تا با عقب نشستن به دنبال ایجاد موقعیت ضد حمله باشند. دو تیم از فاز دفاع به حمله در این فصل نمایش خوبی به اجرا گذاشته اند. در این چند دیدار که فرهاد و یحیی سکان هدایت این دو تیم را عهده دار شدند بازیکنان استقلال در آمار دریبل و پاس کلیدی از تیم پرسپولیس عملکرد بهتری داشته اند و این تیم از لحاظ خلاقیت فردی در وضعیت بهتری از حریف نیز قرار دارد.

 


امیرفروزش

دیدگاه‌ها