کد خبر : 1666982 | 17 بهمن 1398 ساعت 18:11 | 169.2K بازدید | 0 دیدگاه

تعویضی هایی که ستاره شدند؛

نفر به نفر با بازیکنان پرسپولیس در دربی

در دربی 92 یحیی گل محمدی از هر سه تعویض خود استفاده کرد و توانست با تغییرات خود، یک امتیاز از این نبرد حساس بیرون بکشد.

نفر به نفر با بازیکنان پرسپولیس در دربی

به گزارش "ورزش سه"، تیم فوتبال پرسپولیس با صدرنشینی به مصاف استقلال رفته بود و کسب پیروزی در این مسابقه می توانست شرایط خوبی در ادامه فصل برای آنها رقم بزند؛ با این حال کسب تساوی مقابل رقیب دیرینه، آن هم در روز توقف سپاهان در مسجد سلیمان اصلا نتیجه بدی به شمار نمی آید و شیرینی این تساوی با گل دقایق پایانی بیشتر نیز شد. 


از لحاظ فنی می توان گفت که پرسپولیس نمایش خوبی در دیدار برابر استقلال داشت و به خصوص در دقایقی که برای رسیدن به گل تساوی تلاش می کرد، به خوبی تیم حریف را تحت تاثیر قرار داد؛ هر چند آنها در بخش دفاعی کامل عمل نکردند و یکی از تعویض های گل محمدی هم برای ترمیم نقاط ضعف همین بخش بود.

 

در زیر به بررسی نفر به نفر 11 بازیکن اصلی و سه بازیکن تعویضی تیم می پردازیم.

 

علیرضا بیرانوند


علیرضا بیرانوند امروز به احتمال زیاد در آخرین دربی اش در لیگ برتر فوتبال ایران برای پرسپولیس به میدان رفت چرا که او در پایان فصل راهی بلژیک خواهد شد. او امروز دو بار دروازه اش توسط ارسلان مطهری باز شد اما تاثیر مستقیم و اشتباه ملموسی روی گل ها نداشت. با این وجود او یک موقعیت خیلی خوب را در نیمه اول از مهدی قائدی گرفت تا پرسپولیس در نهایت با تساوی دو بر دو از زمین بازی خارج شود.

 

سیدجلال حسینی


کاپیتان پرسپولیس امروز کار بسیار دشواری داشت. او باید خط دفاعی را در برابر خط حمله خطرناک استقلال رهبری می کرد و در طول بازی چند موقعیت خوب را هم از حریف گرفت. هرچند ارسلان مطهری بازیکن نزدیک به او و محمدانصاری دو بار در این بازی گلزنی کرد اما سیدجلال بعد از گل دوم به خوبی توانست خط دفاعی تیمش را در برابر ضدحملات خطرناک حریف رهبری کند.

 

محمدحسین کنعانی زادگان


او در غیاب شجاع خلیل زاده ماموریت مهم مراقبت از مهدی قائدی را برعهده داشت. البته که قائدی در نیمه اول به‌مراتب و در ابتدای نیمه دوم یک بار توانست از او عبور کرده و موقعیت بسازد اما در نیمه دوم کنعانی زادگان عملکرد بسیار خوبی داشت. او چند بار ضدحملات قائدی را توپ گیری از او مهار کرد و با نفوذهایش توانست فشار زیادی را که پرسپولیس در نیمه دوم برای زدن گل دوم روی دروازه حریف می آورد را افزایش بدهد.

 

مهدی شیری


در دفاع راست پرسپولیس، مهدی شیری در کنار کنعانی زادگان باید حملات استقلال که توسط قائدی طرح ریزی می شد را خنثی کنند ضمن اینکه شیری باید در نفوذ به فضای خالی پشت میلیچ مشارکت جدی داشت. او شاید در صحنه گل دوم استقلال می توانست با خطا مانع از نفوذ قائدی شود اما بارها با حضورش در بازی هجومی پرسپولیس و نفوذ به قلب دفاعی استقلال توانست حریف را در این منطقه تحت فشار بگذارد.

 

محمد انصاری (خروج از زمین؛ دقیقه 58)


یحیی گل محمدی هم مثل گابریل کالدرون برای چیدن ترکیب اصلی خط دفاعی اش محمد انصاری را به واسطه قدرت بازی دفاعی اش به محمد نادری ترجیح داده بود. انصاری در سمتی که وریا غفوری و امیرارسلان مطهری نیروهای تهاجمی موثر استقلال بودند عملکرد بدی نداشت اما بعد از گل دوم استقلال که مطهری زودتر از انصاری به گل رسید گل محمدی تصمیم گرفت که محمد نادری را به جای او بازی بدهد.

 

 

محمد نادری (ورود به زمین؛ دقیقه 58)


در دقیقه 58 بازی و در حالی که پرسپولیس دو بر یک از استقلال عقب افتاده بود یحیی گل محمدی اولین تعویضش را انجام داده و محمد نادری را به جای انصاری به میدان فرستاد. نادری از زمان حضورش نمایش بسیار خوبی در دفاع چپ پرسپولیس داشت و بارها با همکاری وحید امیری روی دروازه استقلال خطرساز شد. او یک موقعیت خوب هم برای خودش ساخت که شوت محکمش از بالای دروازه حسینی به بیرون رفت. این بازی می تواند تولد دوباره محمدنادری در پرسپولیس هم باشد.

 

 

کمال کامیابی نیا (خروج از زمین؛ دقیقه 58)


کمال کامیابی نیا بعد از بازگشت از مصدومیت در اولین دربی اش به میدان رفت. با توجه به حضور سه هافبک مرکزی و دو هافبک کناری در ترکیب استقلال، کمال در کنار نوراللهی کار سختی برای توپ گیری داشتند. با این حال بازگشت کمال باعث شده بود که پرسپولیس در خط میانی بازی را به حریفش نبازد و بتواند جلوی برنامه های تهاجمی استقلال را بگیرد. بعد از اینکه بازی دو بر یک شد گل محمدی دست به تعویض کمال زده و بشاررسن را به جای او آورد.

 

مهدی ترابی 


مهدی ترابی در این بازی انتظاری که هواداران پرسپولیس از او داشتند را برآورده نکرد ولی یکی از پرکارترین بازیکنان پرسپولیس بود. هر جا ترابی بود، چند بازیکن استقلال که در بخش میانی هم پرشمار بودند، حضور داشتند ولی او به سختی مالکیت توپ را از دست می داد و خطری همیشگی برای مدافعان استقلال به شمار می رفت. شماره 9 پرسپولیس را می توان یکی از بازیکنان موثر بازی نامید که به خوبی روی گل دوم با فریب دادن مدافع استقلال، موقعیت شوتزنی را برای استوکس فراهم کرد و روی گل اول بازی هم پاس به اوساگوآنا رو او داده بود تا به نوعی روی هر دو گل شاگردان یحیی گل محمدی تاثیرگذار باشد، اما بازیکن 25 ساله پرسپولیس نتوانست مانند دو بازی قبلی که پاس گل داده بود این کار را تکرار کند.

 

وحید امیری 


وحید امیری همانی بود که از او انتظار داشتیم؛ هر چقدر در دقایق ابتدایی بازی از وحید امیری خبری نبود و بیشتر توپ ها را جایی می دیدیم که ترابی حضور داشت، اما در نیمه دوم و به خصوص در دقایقی که پرسپولیس از حریف خود عقب افتاده بود، او در هر دو سمت چپ و راست زمین و حتی در بخش دفاعی نیز دیده می شد و تمام توانش را برای رسیدن پرسپولیس به گل تساوی انجام داد، هر چند او در ارسال پاس های نهایی خیلی خوب عمل نکرد و چند مورد سردرگمی نیز در فاز تهاجمی تیم دیده شد. با این حال می توان به چند پاس کلیدی و عمقی این بازیکن نیز در طول بازی اشاره داشت که او را تبدیل به یکی از کلیدی ترین بازیکنان تیم یحیی کرد.

 

بشار رسن (ورود به زمین؛ دقیقه 58)


پس از اینکه پرسپولیس گل دوم را دریافت کرد، یحیی گل محمدی اقدام به تعویض محمد انصاری با محمد نادری کرد و بلافاصله هم بشار رسن را جایگزین هافبک تدافعی ترش یعنی کامیابی نیا کرد؛ تعویضی که بسیار موثر واقع شد و هافبک عراقی پرسپولیس، فرآیند به ثمر رسیدن گل دوم را خودش آغاز کرد و در نهایت با تعقیب اتفافاتی که در بازی در حال رقم خوردن بود و استفاده از ریباند، گل تساوی را در دقیقه های پایانی بازی از زاویه ای کاملا بسته ثبت کرد تا ارزش حضور او و تعویض گلمحمدی بیشتر دیده شود. همچنین می توان به حفظ توپ این بازیکن در دقایقی که پرسپولیس در حال حمله بود و استقلال به دنبال ضدحمله، اشاره کرد تا بشار نیز در میان بازیکنانی قرار بگیرد که تاثیرگذاری زیادی در دربی 92 داشت.


علی علیپور 


مهاجم پرسپولیس در نیمه اول خیلی بیشتر از نیمه دوم دیده شد. علیپور در نیمه اول 80 درصد دقت پاس داشت و از دو شوت به دروازه یکی را به گل تبدیل کرد. با این حال او کمتر در نیمه دوم به چشم آمد ولی کاری که باید انجام می داد را در نیمه اول انجام داد تا او نیز سهم مهمی در تساوی تیمش مقابل استقلال داشته باشد.

 

 

اوساگوآنا (خروج از زمین؛ دقیقه 71)


این بازیکن نیجریه‌ای تحت تاثیر اخباری که در مورد مصرف ترامادول توسط او، ساعاتی پیش از آغاز بازی منتشر شده بود، قرار داشت ولی حداقل در نیمه اول نمایش خوبی داشت. او دائما برای مدافعان استقلال مزاحمت ایجاد می کرد و توانست روی پاس مهدی ترابی که در فضای خوبی برای او ارسال شده بود، به خوبی پاس گل اول تیمش را برای علیپور فراهم کند تا پرسپولیس به گل تساوی دست یابد. اوساگوآنا در نیمه دوم وقتی یحیی دید که او کارایی لازم را دیگر ندارد، در دقیقه 71 جای خود را به استوکس داد؛ بازیکنی که در گل دوم پرسپولیس تاثیر زیادی داشت.

 

 

آنتونی استوکس (ورود به زمین؛ دقیقه 71)


پاگشای مهاجم ایرلندی پرسپولیس به دربی 92 رسید. جایی که او در دقایق ابتدایی حضورش برخلاف اینکه بیشتر در محوطه جریمه دیده شود، بیرون از محوطه صاحب توپ می شد و با اعتماد به نفس خوبی نیز این کار را انجام می داد، ولی وقتی او تاثیرگذار شد که به داخل باکس رفت و توانست با ضربه ای آکروباتیک که البته به طور کامل نیز روی پاهایش ننشسته بود، به دروازه حسین حسینی ضربه بزند و برگشت همین ضربه بود که گل دوم شاگردان گلمحمدی را ساخت. در بررسی عملکرد استوکس حتما باید به ضربه ایستگاهی او که به دلیل خطا روی وحید امیری به دست آمد نیز اشاره کرد؛ ضربه ای که بسیار خطرناک و به زاویه مخالف زده شد و چیزی نمانده بود که یک پیروزی رویایی برای پرسپولیس به همراه بیاورد.

 

دیدگاه‌ها