کد خبر : 1668278 | 24 بهمن 1398 ساعت 18:40 | 5K بازدید | 0 دیدگاه

یادداشت هوشنگ نصیرزاده؛

شرایط ثبت‌نام کاندیداها ربطی به اساسنامه ندارد

اساسنامه برای عدم ثبت‌نام امسال آقایان دایی، مهدوی‌کیا و علی کریمی هیچ گناهی ندارد؛ از طرف دیگر برخی افراد در مصاحبه‌های رسانه‌ای درخواست می‌کنند برخی از افراد به اعتبار شخص خودشان در مجمع عضو باشند که این هم ناشی از بی‌اطلاعی کامل از چیدمان مجامع است.

شرایط ثبت‌نام کاندیداها ربطی به اساسنامه ندارد

به گزارش"ورزش سه"، به‌طور قطع آن‌هایی که به اساسنامه ایراد می‌گیرند که چرا برخی از فوتبالیست‌های بازنشسته نمی‌توانند کاندیدای ریاست شوند ولی سایر اشخاص از این امتیاز برخوردار شده‌اند، بدون دقت این اشکال را به اساسنامه ربط می دهند؛ در حالی که اساسنامه به‌هیچ‌وجه به‌جز سوابق مدیریت به هیچ جزئیاتی اشاره ندارد.


 توجه داشته باشید که در تاریخ چهارم دی ماه سال ۹۴ اساسنامه فدراسیون ایران به‌روزرسانی شده‌ و به دلیل اهمیت، برای افراد متقاضیِ پستِ ریاست ۱۰ سال سابقه و برای سایر پست‌های هیئت‌رئیسه پنج سال سابقه در نظر گرفت؛ اما دیگر بیش از این هیچ چیزی در اساسنامه وجود ندارد. از طرفی در تمام دنیا اساسنامه‌ها وقتی مصوب می‌شوند باید یک آیین‌نامه اجرایی هم داشته باشند که توسط هیئت‌رئیسه مصوب می‌شود و ربطی به اساسنامه ندارد.


 یک هفته بعد از جلسه تصویب اساسنامه، یعنی دوازدهم دی ماه ۹۴ در جلسه هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال این افرادِ حاضر در جلسه بودند که سوابق ریاست هیئت و دبیر کل فدراسیون های دیگر و حضور در شرکت‌های خصوصی را مصوب کردند و از آنجا که این آیین‌نامه به صفحات آخر اساسنامه چسبانده شده و هر دو در یک جلد قرار دارند، آن‌هایی که در مطالعه بی‌دقتی می‌کنند خیال می‌کنند که شرایط در خود اساسنامه نوشته شده؛ در حالی که یک نگاه اجمالی می‌تواند به شما نشان بدهد که اساسنامه در ماده ۸۴ تمام می‌شود و این اعضای هیئت‌رئیسه بودند که یک هفته بعد در ساختمان سئول شرایطی گذاشتند که بیشتر هیئت‌های فوتبال و یا اشخاص شاغل در شرکت‌های به ثبت رسیده و حتی غیر ورزشی می‌توانند ثبت‌نام کنند؛ اما بزرگان بازنشسته فوتبال و افرادی که کمیته‌ها را اداره می‌کنند نمی‌توانند. بنابراین بهتر است وقتی می‌خواهیم در مورد موضوعی نظر بدهیم، بهتر است اول آن را به‌دقت مطالعه کنیم بعد با رسانه‌ها صحبت کنیم. پس اساسنامه برای عدم ثبت‌نام امسال آقایان دایی و مهدوی‌کیا و علی کریمی هیچ گناهی ندارد. از طرف دیگر برخی افراد در مصاحبه‌های رسانه‌ای درخواست می‌کنند برخی از افراد به اعتبار شخص خودشان در مجمع عضو باشند که این هم ناشی از بی‌اطلاعی کامل از چیدمان مجامع است، چون ترکیب مجمع باید شامل افرادی باشد که هم‌اکنون درگیر فوتبال باشند و نماینده شخص حقوقی باشند. یعنی اگر باشگاهی وجود دارد، باید به ثبت برسد و نماینده آن باشگاه در مجمع حضور داشته باشد. پس نمی‌توان به اعتبار این‌که یک فرد پستِ ریاست فدراسیون داشته یا فوتبالیست برتری بوده، به‌صورت حقیقی وارد مجموعه شود؛ چون آنچه در مجامع وجود دارد حضور نمایندگان تشکیلات حقوقی است. به همین دلیل وقتی در رابطه با چیدمان مجمع هم اظهار نظر می‌کنیم باید به این استانداردها هم توجه کنیم.


هوشنگ نصیرزاده - کارشناس حقوقی ورزش

دیدگاه‌ها