کد خبر : 1668696 | 27 بهمن 1398 ساعت 00:20 | 29.7K بازدید | 0 دیدگاه

گزارشی از اولین مصاحبه سرمربی جدید تیم ملی

یک دراگان دیپلمات، محتاط اما امیدوار

«شناخت»، «تجربه»، «همکاری»؛ این ها مهم ترین کلیدواژه های دراگان اسکوچیچ در اولین مواجهه با خبرنگاران، بعد از انتخاب به عنوان سرمربی تیم ملی بود.

یک دراگان دیپلمات، محتاط اما امیدوار

به گزارش "ورزش سه"، درست در همان لحظاتی که مدیرعامل باشگاه صنعت نفت آبادان تهدید کرده بود برای دریافت غرامت به فیفا شکایت می کند، امیرقلعه نویی مشغول آماده سازی تیمش برای بازی با السد بود و علی دایی دور از فضای فوتبال، در مراسم خیریه در پیست اسکی دربندسر شرکت کرده بود، دراگان اسکوچیچ بود به عنوان سرمربی جدید تیم ملی روبروی خبرنگاران نشسته بود.

 

*شروع بدون تاخیر
ابتدای راهرویی که به سالن جلسه منتهی می شد، یک استند توجه خبرنگاران را جلب می کند که در آن «مقدم اصحاب رسانه» تبریک گفته شده. در دورانی که موج جدانویسی در زبان فارسی، شدت گرفته و بعضی ها «همسایه» را «هم سایه» می نویسند، در فدراسیون هنوز در دوران پیشا جدانویسی به سر می بریم؛ آنقدر که ترجیح می دهند «می داریم» را به شکل «میداریم» بنویسند.
معمولاً مصاحبه های این چنینی با تاخیر شروع می شوند اما این بار، همه چیز به موقع آماده بود و مطابق برنامه از پیش اعلام شده، از ساعت 2 بعد از ظهر، اسکوچیچ برای پاسخگویی به سوالات آماده شد.

 

1478340

 

 

*نیازی به چلنگر نبود!
به جز امیرمهدی علوی و محمد جواد پاینده از روابط عمومی فدراسیون، هیچ کس از مدیران فدراسیون به هتل آکادمی نیامده بودند و اسکوچیچ در کنار مترجمش پشت میز قرار گرفت. مربی جدید تیم ملی، برخلاف اغلب مربیان کروات به زبان انگلیسی مسلط است و به همین خاطر نیازی به حضور رضا چلنگر نیست!
دراگان با وجود اینکه چندسال است در ایران حضور دارد، اما هنوز گاهی یادش می رود  جملاتی که او به زبان می آورد، باید ترجمه شود و بی وقفه به صحبت کردن ادامه می داد. جملات طولانی اسکوچیچ، کار مترجم را سخت می کرد، آنقدر که یکی دو بار مجبور شد، با حذف کلمات غیرکلیدی، ترجمه کوتاه‌تری به خبرنگاران تحویل دهد.

 

1478337

 

 

*در تیم ملی شوخی نداریم
اسکوچیچ پیش از این بارها به عنوان مربی شاغل در لیگ، در کنفرانس های مطبوعاتی با خبرنگاران مواجه شده بود و معمولاً در این مصاحبه ها، جذاب تر و شوخ و شنگ تر به نظر می رسید اما این بار تلاش می کرد مشی محتاطانه ای پیش بگیرد و در 90 دقیقه ای که به پرسش های خبرنگاران پاسخ می داد، سعی می کرد کلمات را با دقت کنار هم بچیند.
مربی تیم ملی در این مصاحبه بارها یادآوری کرد از فوتبال ایران «شناخت» دارد و چند باری هم با مرور سابقه مربیگری اش در کرواسی، اسلوونی و عربستان، تاکید می کرد که برای هدایت تیم ملی از «تجربه» کافی برخوردار است. با این حال، در هتل آکادمی کمتر نشانی از پرسش های جنجالی بود و در معدود سوال های چالش برانگیز، بازهم اسکوچیچ با آرامش به پرسش ها پاسخ می داد.

 

1478339

 

 

*امیدواری به آینده
یکی از ویژگی های مهم اسکوچیچ در نشست امروز، نگاهی امیدوارانه و توام با خوش بینی به آینده بود. این مربی کروات با اعتماد به نفس از مسلط شدن به فضای تیم ملی و کنترل کردن حواشی گفت و چند بار از لزوم همراهی و همکاری رسانه ها و اهالی فوتبال با تیم ملی حرف زد. توجه به همه بازیکنان، تکذیب لیست سیاه و درخواست حمایت همه جانبه از تیم ملی، نشانه هایی از رویکرد صلح طلبانه اسکوچیچ با جامعه فوتبال داشت. از حرف های اسکوچیچ می شد فهمید چقدر به شغلی که به دست آورده، علاقه دارد و می خواهد با تمام وجود در آن موفق شود.


این یک شروع دیپلماتیک برای مربی ای بود که همچنان انتقادها به روند انتخاب او ادامه دارد ولی اسکوچیچ توانست در اولین قدم، تا حدودی این فضا را تلطیف کند.

 

1478341

 

*پایان بدون جنجال
در روزی که مصاحبه مطبوعاتی بدون جنجال و حاشیه تمام شد و اکثر پرسش های خبرنگاران در حمایت از تیم ملی بود، دراگان اسکوچیچ به سوالات پاسخ گفت در پایان جلسه، با اهالی رسانه، عکسی به یادگار گرفت. اولین عکس یادگاری در قامت سرمربی تیم ملی.
او در آغاز مسیری دشوار قرار دارد و ناکامی احتمالی در این شغل، همه این یادگاری های دیجیتالی را پاک خواهد کرد. همانطور که موفقیت در تیم ملی می تواند شروع دوره ای تازه در کارنامه مربیگری او قلمداد شود.

 

1478338

دیدگاه‌ها