کد خبر : 1669052 | 28 بهمن 1398 ساعت 16:46 | 9.9K بازدید | 0 دیدگاه

یحیی انتخاب می کند؛

میل هجومی کمال، یا تمرکز ربیع‌خواه در قلب زمین؟ (آنالیز)

با توجه به شکست مقابل الدحیل، امتیازات بازی با شارجه برای پرسپولیس سرنوشت ساز خواهد بود.

میل هجومی کمال، یا تمرکز ربیع‌خواه در قلب زمین؟ (آنالیز)

به گزارش "ورزش سه"، یحیی گل محمدی برای بازی با الدحیل تصمیم گرفت که تغییراتی در فرم و چینش بازیکنان پرسپولیس ایجاد کند؛ تغییراتی که چندان موفقیت امیز نبود. اوساگونا که در چند بازی اخیر لیگ به عنوان یک فوروارد کلاسیک کنار علیپور بازی می کرد، نیمکت نشین شد تا بشار نزدیک به علیپور بازی کند. یک تغییر مهم دیگر، نیمکت نشین شدن کامیابی نیا و حضور ربیع خواه در قلب خط میانی به عنوان هافبک دفاعی بود؛ نکته ای که همچنان دغدغه گل محمدی محسوب می شود.

 

 

کمال، ربیع خواه و چند نکته مهم

 

در استانه بازی با الشارجه، گل محمدی باید از میان ربیع خواه و کامیابی نیا یک نفر را به عنوان زوج نوراللهی در قلب خط میانی انتخاب کند. از نظر زمان بازی، ربیع خواه حدود 4 برابر کمال در زمین بازی حضور داشته  اما کامیابی نیا در بازگشت از مصدومیت خود، یک رقیب ویژه برای ربیع خواه محسوب می شود. دو تصویر از عملکرد این دو هافبک دفاعی در فصل جاری در سایت «یازده» را می بینیم؛ کمال که نیم فصل اول را به طور کامل به خاطر جراحی کتف از دست داده بود، با امدن گل محمدی به پرسپولیس، در سه بازی لیگ برتر در ترکیب اصلی به میدان رفت اما مقابل استقلال پس از گل دوم این تیم، تعویض شد. اگر هیت مپ کمال مقابل استقلال را با هیت مپ ربیع خواه مقابل دحیل مقایسه کنیم، به نکته کلیدی در تفاوت جنس بازی این دو بازیکن پی می بریم.

 

1478772

 

1478773

 

 

 کامیابی نیا زمان زیادی از بازی را نزدیک محوطه جریمه استقلال و به خصوص در سمت راست پرسپولیس گذرانده اما ربیع خواه مقابل دحیل، بیشتر بر حضور در کانال های میانی و در یک سوم دفاعی و میانی تمرکز داشته؛ در زمینه درصد پاس سالم، متوسط عملکرد ربیع خواه، از متوسط کار کامیابی نیا در سه بازی اخیر موفق تر بوده، اما باید این را هم در نظر بگیریم که کمال تازه از مصدومیت رها شده و تعداد بازیهای کمی هم داشته است. ربیع خواه در دوران کالدرون، چند بازی اول را نیمکت نشین بود و نوراللهی تنها هافبک دفاعی پرسپولیس در ارایش 1-4-1-4 یا 2-4-4 لوزی بود اما به تدریج ربیع خواه وارد ترکیب اصلی شد و در ارایش 2-4-4 خطی، زوج نوراللهی در قلب خط میانی شد. به طور کلی زمانی که ربیع خواه در زمین است، نوراللهی زمان بیشتری را صرف مشارکت در حمله می کند، اما در حضور همزمان نوراللهی و کمال در قلب خط میانی، مشارکت در حمله میان این دو بازیکن تقسیم می شود. حالا احتمال حضور همزمان کمال و ربیع خواه در ترکیب اصلی چندان زیاد نیست و گل محمدی بار دیگر باید بین این دو بازیکن، یک نفر را جلوی چهار مدافع خود قرار دهد. متوسط نمره فنی این دو بازیکن در سایت یازده هم بسیار نزدیک است؛ ربیع خواه 6.9 و کمال 6.8.

 

مقایسه کلی نشان می دهد که میل ذاتی کامیابی نیا به  مشارکت در حمله و نزدیک شدن به محوطه جریمه حریف، تفاوت اصلی شیوه بازی او با ربیع خواه است؛ هافبکی که تمایل به حرکت با توپ و بدون توپ، نزدیک به مدافعان تیم خودش دارد. گل محمدی از میان این دو رویکرد کلی، یک رویکرد را انتخاب خواهد کرد و بسته به انتخاب گل محمدی، یکی از این دو هافبک دفاعی کنار نوراللهی قرار خواهند گرفت.

 

 

بازی مالکانه در شارجه تکرار می شود؟

 

نگاه کلی هم داشته باشیم به امار پرسپولیس و شارجه در بازی اول خود در لیگ قهرمانان؛ چنانکه در اینفوگرافی سایت «یازده» می بینید، مالکیت توپ پرسپولیس مقابل دحیل بسیار بالا بوده؛ 64 درصد حفظ توپ، که بالاترین امار درمیان تیم های ایرانی در روز اول بود. شارجه مقابل التعاون 50 درصد صاحب توپ بوده و فقط یک شانس گل خلق کرده است. تعداد پاسهای پرسپولیس حدود 1.5 برابر شارجه بوده اما دقت پاس دو تیم در عدد 84 درصد یکسان بوده است. هرچند امار بازی تا حدی متناسب با روند بازی و نتیجه کار در جریان مسابقه است، اما به طور کلی می توان پیش بینی کرد که پرسپولس در شارجه هم تا حد زیادی صاحب توپ باشد و جریان بازی را با حفظ توپ کنترل کند، چون این رویکرد مورد علاقه گل محمدی در اداره جریان بازی است.

 

 

1478774

 

دیدگاه‌ها