کد خبر : 1669540 | 30 بهمن 1398 ساعت 19:12 | 21.3K بازدید | 0 دیدگاه

چرا کنترل شاگردان ژاوی دشوار بود؟

سه نکته فنی از بازی السد-سپاهان (آنالیز)

السد از بازی در مرحله گروهی مقابل تیم‌های ایرانی در ورزشگاه خانگی خود، خاطرات خوشی دارد.

سه نکته فنی از بازی السد-سپاهان (آنالیز)

 

به گزارش "ورزش سه"، السد دو سال پیش در همین روزها و دقیقا در بازی دوم مرحله گروهی پرسپولیسِ برانکو را 3-1 در دوحه شکست داد؛ همان فصلی که در ادامه آن، پرسپولیس در نیمه نهایی السد را حذف کرد و به فینال لیگ قهرمانان رسید. سال پیش هم السد با گل دقیقه 94 در دوحه پرسپولیس را شکست داد؛ گلی که در نهایت منجر به حذف پرسپولیس در همان مرحله گروهی شد. حالا سپاهان هم با 3 گل در دوحه مقابل السد شکست خورده، اما همچنان امیدوار به صعود از این گروه است.

 

 با هم سه نکته فنی از بازی السد-سپاهان را مرور می کنیم.

 

  1-طیبی-مصلح؛ از کلین شیت تا باخت سنگی
  یکی از مشکلات ویژه امیر قلعه نویی با آغاز نیم فصل دوم، از دست دادن زوج قلب دفاع خود بوده؛ زوج موفق ولسیانی-پورقاز که در دور رفت لیگ برتر، بارها نقش ویژه در بسته ماندن دروازه سپاهان داشتند، حالا به دلیل مصدومیت در اختیار قلعه نویی نیستند و سرمربی سپاهان مجبور شده در آستانه بازیهای بزرگ لیگ قهرمانان آسیا، از یک زوج تازه در قلب دفاع استفاده کند و شایان مصلح که پست اصلی او دفاع چپ است، در کنار محمد طیبی در قلب دفاع سپاهان قرار گرفته اند. سپاهان با این زوج تازه، دو کلین شیت مقابل ماشین سازی در لیگ برتر و برابر العین در لیگ قهرمانان ثبت کرد اما در دوحه مقابل السد سه گل خورد. هرچند اگر نگاه را به بازی السد-سپاهان محدود کنیم، اوضاع دفاع سپاهان نگران کننده به نظر می رسد، اما درمجموع عملکرد طیبی و مصلح در کنار هم ناامیدکننده نبوده است. متوسط نمره این زوج دفاعی در سه بازی اخیر در سایت یازده، 6.9 بوده که عدد پایینی به حساب نمی آید. قلعه نویی تا آماده شدن ولسیانی، باید همچنان با زوج طیبی-مصلح ادامه دهد و بازی با پرسپولیس، یک آزمون بزرگ دیگر برای این زوج دفاعی تازه خواهد بود.

 

1479454

 

 

2-این بار کنترل بدون توپ جواب نداد
سپاهان در بازی اول مقابل العین مالکیت توپ بالایی نداشت، اما روی بازی واکنشی بارها دروازه العین را تهدید کرد و 4 گل هم زد، اما همین استراتژی یعنی کنترل بازی بدون داشتن توپ برای مدت زیاد، مقابل السد جواب نداد. در آمار خروجی سایت یازده می بینید، السد 60 درصد مالکیت توپ را مقابل سپاهان در اختیار داشت و برتری کیفی خود در مقایسه با العین را با خلق 8 شانس گل نشان داد. سپاهانی ها قبل از گل اول السد، این فرصت را داشتند که با محبی به گل اول بازی برسند اما محبی یک شانس گلزنی مهم را از دست داد و بعد از آن هم سپاهان چندان در خلق فرصت گلزنی موفق نبود. السد تیمی است که دو بار پیاپی و با دو مربی متفاوت(فریرا و ژاوی) به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان صعود کرده و طبیعی است که با اعتماد به نفس و تسلط فنی مناسبی در این گروه بازیهای خود را انجام دهد. السد یکی از بهترین تیم های غرب آسیا در اجرای فوتبال با مالکیت و کنترل با توپ است و این را مقابل سپاهان هم نشان داد.

 

1479453

 

 

3-الهیدوس؛ ستاره اول بازی
ستاره های اصلی السد، دو بازیکنی بودند که در قهرمانی قطر در جام ملتهای آسیا هم نقش کلیدی ایفا کردند. هرچند تمرکز اصلی مدافعان میانی سپاهان روی مهار بونجاح بود، اما عفیف و حسن الهیدوس گلهای السد را زدند. براساس اینفوگرافی سایت یازده، الهیدوس حتی در کارهای دفاعی هم مشارکت فعالی داشته و 4 بار قطع توپ انجام داده. هیدوس با دو شوت که هر دو تبدیل به گل شد، از سایت یازده نمره 9.3 گرفت و بهترین بازیکن میدان شد. در ترکیب سپاهان هم محمدرضا حسینی بهترین بازیکن سپاهان بود که از سایت یازده نمره 7.1 گرفت. نکته جالب اینکه پیام نیازمند به رغم دریافت سه گل، آنقدر عملکرد خوبی داشت که دومین بازیکن برتر سپاهان از نگاه سایت یازده بود و نمره 6.9 گرفت. هایدوس در اواخر بازی لنگ لنگان از زمین خارج شد و شاید تا پایان فصل هیچ بازی دیگری نتواند انجام دهد. با این حال سپاهان در اصفهان هم مقابل زوج بونجاح-عفیف کار سختی دارد و السد بدون هیدوس هم در فاز حمله قدرت مناسبی خواهد داشت.

 

1479452

دیدگاه‌ها